ברקע פרישתו מהמשטרה של ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סיף שאחראי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, דובר המשטרה אלי לוי אמר הבוקר (יום רביעי) לאולפן ynet כי "המשטרה לא בהתפרקות. יש 32 אלף שוטרים ומפקדים בכל המחוזות והיחידות, וכולם עובדים למען הציבור".
בוזנה הוא הניצב ה-11 שפורש מהמשטרה מאז שנכנס המפכ"ל יעקב שבתאי לתפקידו. גורמים בכירים במשטרה סיפרו ל-ynet כי שבתאי "הראה לבוזנה את הדרך החוצה" כשהודיע לו שלא יקבל תפקיד בסבב המינויים הקרוב. אגף סיף שעליו הופקד בוזנה נמצא כעת על סף סגירה, בשעה שהאלימות משתוללת בחברה הערבית, עם 90 נרצחים מאז תחילת השנה.
2 צפייה בגלריה
אלי לוי
אלי לוי
"שופטים אותנו על מניין הנרצחים ולא על התמונה הכוללת". אלי לוי
(צילום: שחר גולדשטיין)
לוי אמר כי בנוגע לסיבות פרישתו של בוזנה "תצטרכו לשאול אותנו. אנחנו שמענו שהוא ביקש מהמפכ"ל לפרוש. בוזנה בשנות ה-60 לחייו ושירת הרבה מאוד שנים בתפקידים בכירים מאוד, ומפכ"ל המשטרה הודה לו על שירותו". לוי שיבח את בוזנה: "הוא היה צלע משמעותית במאבק של המשטרה בפשיעה ברחוב הערבי. הוא יצר קשר בלתי רגיל עם ראשי רשויות, עם הקהילה, עם מובילי דעת קהל ברחוב הערבי, והוביל הרבה מאוד תכניות בתחומים האלה, כתף אל כתף יחד עם ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב יגאל בן-שלום".
על מצב הפשיעה בחברה הערבית אמר לוי כי "התקשורת והציבור שופטים אותנו על מניין הנרצחים ולא על התמונה הכוללת. אנחנו מוטרדים ומודאגים מהעלייה של מספר הנרצחים במגזר, ועושים הכל כדי לעצור את הסכסוכים המדממים". דובר המשטרה הרחיב כי בין היתר המשטרה פועלת "במסגרת מבצע האכיפה 'מסלול בטוח'. רק בימים האחרונים תפסנו במהלך יממה אחת 25 כלי נשק. סיכלנו בכך הרבה מאוד מעשי רצח, ירי וגם פח"ע".
2 צפייה בגלריה
"צלע משמעותית במאבק בפשיעה ברחוב הערבי". נתן בוזנה
"צלע משמעותית במאבק בפשיעה ברחוב הערבי". נתן בוזנה
"צלע משמעותית במאבק בפשיעה ברחוב הערבי". נתן בוזנה
(צילום: גלעד מורג)
התחושה בחברה הערבית היא שאין מספיק שוטרים ואין מספיק אכיפה, נכון, לא כל אירוע רצח הוא בידיכם - אך יש לנו פי שלושה נרצחים באותה תקופת זמן בהשוואה לשנה שעברה. "המספרים מטרידים גם אותנו. אנחנו מטפלים בסכסוכים המדממים, תפסנו עשרות אלפי פריטי אמל"ח מאז תחילת השנה, מנענו כניסה של מאות כלי נשק בגבולות המדינה, אנחנו עושים את הכל. נכון, מניין הנרצחים ברחוב הערבי בעלייה מטרידה, אבל מרבית המשאבים האנושיים והטכנולוגיים של המשטרה מושקעים כדי לעצור את גל מעשי הרצח. זה אומר לתפוס כמה שיותר כלי נשק ולמנוע מהעבריין הבא להשתמש בהם. בלמעלה מ-30 מקרים הצלחנו להגיע לעבריינים עם כדור בקנה רגע לפני חיסול ולמנוע אותו. אנחנו גם פועלים להעלות את מספר הפענוחים של מעשי הרצח".
אתם הולכים לסגור את אגף סיף? "זו בסוף תהיה החלטה של המפכ"ל יחד עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. אגף סיף שאני נמצא בו כרגע פועל, נושם ועובד. יש פה קצינים ומפקדים ושוטרים נפלאים שנותנים את נשמתם במאבק בפשיעה ברחוב הערבי ובחיזוק הקשר בין משטרת ישראל לבין הציבור הערבי".

המפכ"ל לשעבר אסף חפץ אמר ל-ynet radio כי "יש בעיה של משכורות ותנאי שירות במשטרה", וציין ש"טוב שאנשים פורשים ומפנים מקום לצעירים. מצבה של המשטרה לא בריא". חפץ אמר על הביקורת נגד ראש אגף סיף הפורש כי "הטענות שהוא נכשל בתפקידו הן שטויות. אין מה לצפות מהמשטרה לפתור בעיה חברתית. זה לא ריאלי. יש בחברה הערבית תהליך כאוס של 30 שנים, להאשים את המשטרה זה לא נכון".
חפץ הוסיף כי "צריך להבין שהעקרונות הדמוקרטיים מאפשרים לגופים העברייניים לשרוד לזמן ארוך יותר. אני לא נגד הדמוקרטיה - אבל זה המצב. שב"כ מצליח הרבה יותר ביהודה ושומרון כי אין שם חוקים דמוקרטיים. צריך לשקול שינויים לנוכח המצב הקשה, כמו מעצרים מנהליים של חברים בארגוני פשיעה בישראל, זה משיק לטרור".