בעוד יומיים יצוינו 15 שנה להפצצת הכור הגרעיני בסוריה, וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט נזכר הבוקר (יום א') כיצד ניסה, לפני שהחליט על הפעולה, לרתום את ארצות הברית להוציאה לפועל. "לו הם היו נענים אז להצעה אז קרוב לוודאי שלא היה היום פרויקט גרעין איראני", אמר אולמרט בריאיון לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio.
"היה בתוך הממשל האמריקאי ויכוח קשה מאוד", אמר אולמרט. "הנשיא (בוש) נטה לקבל את ההצעה שלי, סגן הנשיא דיק צ'ייני תמך בה לחלוטין בדיוק מאותם טעמים שאני הבהרתי אותם, שזה יגרום לאיראנים לשנות לחלוטין את עמדתם. מי שהתנגד לכך היו אחרים ובראשם שר ההגנה האמריקאי דאז בוב גייטס.
"גייטס כתב בספרו במפורש שבאו אליו עוזריו של הנשיא ואמרו: תשמע, לאולמרט יש השפעה גדולה מאוד על הנשיא והוא הולך לגרור את ארה"ב למלחמה נוספת במזרח התיכון, הפעם נגד סוריה. ואתה מוכרח לנסות ולעצור את הנשיא שלא ייגרר אחרי אולמרט, כי הוא מתקשה להגיד לא לראש ממשלת ישראל.
"הוא אמר לנשיא שיזהיר אותי שלא נתקיף ואם אנהג בניגוד לעמדת ארה"ב, אז הוא יעניש את ישראל וינתק איתה את הקשרים המיוחדים. בוש לא אמר לי את זה, אבל הוא אמר לי שהם הגיעו למסקנה שהם לא יכולים לבצע פעולה צבאית והם מבקשים שישראל לא תבצע פעולה צבאית ושאנחנו נעשה מאמץ דיפלומטי".
1 צפייה בגלריה
טקס אזכרה ליצחק שמיר
טקס אזכרה ליצחק שמיר
אהוד אולמרט. "היציאה מההסכם גרמה נזק אדיר"
(צילום: עמית שאבי)
אתה חושב בדיעבד שאם האמריקאים היו נענים לבקשתך ומבצעים את התקיפה ב-2007 היום היה לנו יותר קל מול פרויקט הגרעין האיראני? "אני חושב שלא היה פרויקט גרעין איראני... אבל אני לא יודע מה היה קורה אילו. ככה זה היה נראה לי בניתוח מפוכח ומאוזן, שזה יכול להיות איזשהו גורם שמשנה את כללי המשחק. האמריקאים לא קיבלו את ההצעה, הנשיא אמר לי שהוא נגד כל תקיפה צבאית, הוא מבקש שקונדי רייס שהייתה שרת החוץ ואני ננהל קמפיין בינלאומי, ואני אמרתי לו, על המקום, אפילו לא חיכיתי שנייה: 'כבוד הנשיא, תודה רבה לך, אני מבין שאתה לא מקבל את הצעתי. אני מבטיח לך דבר אחד, אנחנו נעשה מה שצריך. האחריות לביטחון ישראל היא על כתפינו. אתה לא, אני כן. תודה רבה'".
בהתייחס למצב כיום מול איראן, לקראת אפשרות חזרה להסכם הגרעין עם המעצמות, ראש הממשלה לשעבר טוען ש"לכל אורך הדרך בשנים האחרונות ניהלנו את זה בצורה לא נכונה מול האמריקאים. נקטנו בעמדה שגרמה בעצם לפער ניכר שמנע הידברות יעילה, נכונה, אחראית. התוצאה הייתה שבשלב מסוים הנשיא אובמה יותר מאשר מהחשש שהאיראנים מפתחים נשק גרעיני, הוא חשש מפני האפשרות שישראל תעשה מבצע צבאי שיגרום לאנדרלמוסיה טוטאלית בכל המזרח התיכון ולכן הוא ניהל מו"מ עם האיראנים, הוא לא חשף את פרטיו, הוא הסתיר אותו מאיתנו, הוא השאיר אותנו בצל".
לדבריו, יציאת ארה"ב מההסכם בתקופת טראמפ, בעידוד נתניהו, "גרמה נזק אדיר לאינטרס גם של ישראל וגם של המאמץ למנוע את ההתגרענות של איראן. איראן רצה במהירות להעשרת אורניום בהיקפים שהיו מעל ומעבר לכל מה שהיה בעבר".


אולמרט הוסיף כי "גם עכשיו אנחנו בעצם מרבים במלל, מרבים בזעקות שבר פומביות, מרבים לאתגר את האמריקאים בהודעות פומביות. לפי דעתי זה לא נכון".
כלומר ניהול האירוע של לפיד וראש המוסד ברנע ושר הביטחון גנץ לוקה בטעויות? "לא, אני חושב שצריך לנהל את זה בלי לדבר הרבה... אומר כך, באמירה כללית - ההודעות הפומביות, ההתקפה של הכוונה של ארה"ב, האתגור של ארה"ב, האזהרות כלפי ארה"ב, על כל זה אפשר לוותר. וצריך לזכור עוד דבר, שגם ארה"ב יודעת וגם האיראנים יודעים וגם אנחנו יודעים - לצערי למדינת ישראל בניגוד למצב עם סוריה, פה המצב הוא שונה. בסוריה היה מתקן אחד, כור גרעיני. ברגע שהוא נהרס, תוכנית הגרעין הסורית שבקה חיים. לעומת זאת אצל האיראנים המרחק הוא הרבה יותר גדול, הפיזור של האתרים שבהם עושים הוא הרבה יותר גדול, המיקום שלהם, עשרות מטרים מתחת לקרקע, הופך מבצע צבאי שלנו כמעט לבלתי אפשרי.
"בפועל, גם האיראנים יודעים וגם האמריקאים יודעים שאין לישראל אופציה אמיתית למבצע צבאי כולל נגד כל אתרי הגרעין, ושמבצע כזה, גם אם ההיתכנות שלו נמוכה, בכל מקרה כרוך במחירים שאינני בטוח כלל וכלל שמדינת ישראל ערוכה להם ומוכנה להם. לכן צריך לחשוב על אמצעים אחרים".
כלומר צריך לחתור להסכם בתנאים שלנו, שאנחנו כמובן מוסיפים לאמריקאים? "כמובן שאנחנו נעדיף שההסכם שייחתם, אם ייחתם, ייעשה בתנאים הכי נוחים או הכי תואמים לציפיות שיש לנו. אני לא נגד פעילות צבאית, אני נגד התקפה צבאית כוללת מהסוג שמכריזים עליה, אני בעד כל מיני פעילויות אחרות".
היום יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.