הפרלמנט באוגנדה אישר אמש (יום ג') את אחד החוקים הנוקשים ביותר באפריקה נגד קהילת הלהט"ב, ובמסגרתו אפילו הזדהות כחבר בקהילה הגאה יכולה להביא שם לעונשי מאסר כבדים. החוק, שייכנס לתוקף רק אם הנשיא יוורי מוסווני יאשר אותו, קובע גם עונשי מוות על יחסי מין חד-מיניים בתנאים מחמירים, כגון אונס קטינים.
7 צפייה בגלריה
פעיל למען להט"ב בהפגנה למען זכויותיהם ב אנטבה ארכיון 2014
פעיל למען להט"ב בהפגנה למען זכויותיהם ב אנטבה ארכיון 2014
פעילי להט"ב בהפגנה נדירה למען זכויותיהם באוגנדה, בעשור שעבר. הדיכוי רק החמיר מאז
(צילום: AP)
באוגנדה, מדינה נוצרית ושמרנית ביותר, יחסים חד-מיניים מוגדרים כבר עתה כעבירה פלילית שהעונש עליה יכול להגיע למאסר עולם – אבל החוק החדש מהווה החמרה דרמטית במאמצי השלטונות לדכא את קהילת הלהט"ב, והוא מעורר זעם וביקורת רבה בקרב מדינות המערב – שכספי התרומות שלהן חשובות מאוד לכלכלתה של המדינה האפריקנית הענייה.
החוק החדש אושר אמש בהליך מזורז, ורק שניים מבין 389 המחוקקים בפרלמנט התנגדו לו. הנוסח שאושר לא פורסם רשמית, כך שכלי תקשורת בעולם הדגישו כי לא ברור לחלוטין מה בדיוק העונשים שהוא כולל, אבל במרכזו עומד האיסור על עצם השתתפות בכל "פעילות" שקשורה לקהילת הלהט"ב, בכלל זאת "קידום" או "עידוד" של הומוסקסואליות.
7 צפייה בגלריה
מחוקק ב אוגנדה שהגיע לדיון ב פרלמנט שבו אושר חוק נגד להט"ב ו הומוסקסואליות עם חולצה שליה נכתבה סיסמה בגנות להט"ב
מחוקק ב אוגנדה שהגיע לדיון ב פרלמנט שבו אושר חוק נגד להט"ב ו הומוסקסואליות עם חולצה שליה נכתבה סיסמה בגנות להט"ב
אחד המחוקקים הגיע לדיון בפרלמנט עם חולצה שעליה נכתב: "תאמרו לא להומוסקסואליות"
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
הדיון בפרלמנט ב אוגנדה שבו אושר חוק חדש ומחמיר נגד קהילת להט"ב הומוסקסואליות
הדיון בפרלמנט ב אוגנדה שבו אושר חוק חדש ומחמיר נגד קהילת להט"ב הומוסקסואליות
הדיון אמש בפרלמנט באוגנדה. "אלוהים שמח ממה שקורה", אמר אחד המחוקקים
(צילום: רויטרס )
ברשת CNN דווח כי מי שמזדהה כלהט"ב מסתכן בעונש מאסר של עד 20 שנה, והחוק מחייב גם כל אדם לדווח לרשויות על מכרים שלו – גם בני משפחה – שמנהלים יחסים חד-מיניים. החוק קובע עונשי מאסר עולם ומוות עבור שלל מעשים שנכללים תחת ההגדרה "הומוסקסואליות חמורה". בין היתר כוללת ההגדרה הזו ניצול של קטינים מתחת לגיל 18 או אנשים עם מוגבלויות.
רוב מדינות אפריקה, 32 מתוך 54, אוסרות בחוק על יחסים חד-מיניים, והחוק החדש באוגנדה, מדינה בת 50 מיליון איש במזרח היבשת, הוא מבין המחמירים ביותר. "אלוהים שמח ממה שקורה, אני תומך בחוק שמגן על עתיד ילדינו", אמר אחד המחוקקים שהצביעו בעדו אמש, דויד בהאטי. "זה נוגע לריבונות שלנו, אף אחד לא יסחט אותנו, אף אחד לא ירתיע אותנו", הוסיף המחוקק, כשברקע ככל הנראה חשש של תומכי החוק שהנשיא מוסווני עשוי להטיל עליו וטו כדי למנוע את הפסקת התרומות המערביות, כפי שהיה ב-2014 כשאוגנדה קידמה חוק דומה. אז מוסווני חתם עליו, אבל הוא בוטל מטעמים טכניים על ידי בית המשפט העליון.
מוסווני טרם הבהיר כיצד יפעל, אבל אותת בימים האחרונים שיחתום על החוק החדש. הוא כינה הומוסקסואלים "סוטים", והאשים שהמערב "מנסה לכפות את המנהגים שלו על עמים אחרים". יחד עם זאת הנשיא האוגנדי הבהיר בעבר שהמאבק בלהט"ב אינו בראש סדר העדיפיות שלו, וייתכן שיבקש למנוע משבר מול התורמים במערב.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוגנדה יוורי מוסווני
נשיא אוגנדה יוורי מוסווני
נשיא אוגנדה יוורי מוסווני. קרא להומואים "סוטים", אבל ייתכן שיטיל וטו כדי למנוע משבר עם המערב
(צילום: AP)
בארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" גינו הבוקר את אישור החוק בפרלמנט, קראו לנשיא מוסווני להטיל עליו וטו – והזהירו שמדובר ב"מתקפה קשה" נגד קהילת הלהט"ב המקומית. "מדובר בחקיקה שמטילה דיכוי כבד וממסדת אפליה, שנאה ודעות קדומות נגד להט"בים – ותמנע פעילות לגיטימית של ארגוני חברה אזרחית, של עובדי בריאות הציבור ושל מנהיגים בקהילה", אמר טיגרה צ'אגוטה, מנהל הארגון במזרח ובדרום אפריקה.
לחקיקה החדשה תרמה ככל הנראה העובדה שבשבועות האחרונים סערה אוגנדה בעקבות פרשה שבה נטען כי נערים הותקפו מינית בפנימיות, והדיווחים על כך עודדו שיח אנטי-להט"בי והומופובי נרחב. קלייר בירוגאבה, פעילה מקומית בקהילה הגאה, טענה בשיחה עם רשת BBC כי הסיבה האמיתית מאחורי קידום החוק היא ניסיון של הממשלה להסיט את הדיון הציבורי מכישלונה לטפל בבעיות הכלכליות של אוגנדה.
7 צפייה בגלריה
זוג להט"ב להט"בים שברחו מ אוגנדה ל ניירובי ב קניה השכנה
זוג להט"ב להט"בים שברחו מ אוגנדה ל ניירובי ב קניה השכנה
זוג גייז שברח מאוגנדה לקניה השכנה. "מתקשרים וסוחטים - 'אם לא תיתן לי כסף, אדווח למשטרה'"
(צילום: AP )
פעיל נוסף ששוחח עם רשת החדשות הבריטית, בעילום שם, הזהיר כי החוק ילבה עוד יותר את השנאה כלפי חברי הקהילה – וכי רבים מהם סובלים כעת מניסיונות סחיטה. "אנשים מקבלים שיחות שבהן אומרים להם 'אם לא תיתן לי כסף, אני אדווח שאתה הומו'", אמר הפעיל. הוא טען שבמעשי הסחיטה הללו מעורבים לעתים אפילו אנשי אכיפת חוק, וכי היו גם מקרים שבהם הורים הסגירו את ילדיהם למשטרה.