בארצות הברית מעריכים שרוסיה מתכוונת לנסות להציב נשק גרעיני בחלל, מתוך כוונה להשתמש בו נגד לוויינים. כך דיווחה אמש (רביעי) רשת ABC, אחרי כמה שעות של ספקולציות פרועות שלפיהן לארה"ב יש מודיעין רגיש וחסוי במיוחד על הכוונה הרוסית.
במקביל, ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ארה"ב עדכנה את בעלות בריתה באירופה בנוגע למודיעין עדכני על יכולות הגרעין של רוסיה, ש"עלולות להוות איום בינלואמי". מקור המעורה בפרטים, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "היכולות החדשות אינן מהוות איום מיידי על ארה"ב".
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין
(צילום: Sputnik/Sergei Bobylev/Pool via REUTERS)
לפי הפרסום ב-ABC, שמסתמך על שני מקורות שונים, המטרה של רוסיה בהצבת הנשק גרעיני בחלל אינה לירות טילים גרעיניים נגד כדור הארץ - אלא לפעול נגד לוויינים בחלל. ובכל זאת, גורם שמעורה בפרטי הדיונים בגבעת הקפיטול אמר ל-ABC כי "זה מאוד מדאיג ומאוד רגיש. מדובר בעניין גדול".
למרות שלא התייחסו ישירות לנושא, מספר חברי קונגרס תיארו את הנושא כחמור - אבל שום דבר שאמור לגרום לבהלה ציבורית.
בארה"ב רוחשות מאז הצהריים שמועות על איום ביטחון לאומי "חמור" שקשור ככל הנראה לתוכנית החלל של רוסיה. הבהלה החלה לאחר שיו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, הרפובליקני מייק טרנר, פרסם הודעה מלחיצה מאוד על "איום מסוכן לביטחון הלאומי", ודרש מהנשיא ביידן "לעדכן את העם האמריקני". טרנר גם שלח מכתב לחברי הקונגרס בו אמר כי האיום קשור ל"יכולת צבאית זרה ומערערת יציבות שאמורה להיות ידועה לכל קובעי המדיניות בקונגרס“.
ההודעה של טרנר הגיעה במקביל לתדרוך שהעניק היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, בבית הלבן. כשנשאל לגבי ההודעה של טרנר, אמר סאליבן כי הוא לא יכול להיכנס לפרטים, והוסיף כי הוא "מופתע שחבר הקונגרס טרנר בחר לפרסם הודעה כזו, אחרי שנקבעה למחר פגישה עם ראשי הקונגרס שבה הם יתודרכו". כשנשאל אם הוא יכול לומר לציבור האמריקני כי אין לו שום סיבה לדאגה, ענה סאליבן: "זו שאלה שבלתי אפשרי לענות עליה ב'כן' ישיר".
כשהעיתונאים לחצו האם "יש כאן איום רציני?", ענה סאליבן: "'אני רק אגיד שקבעתי פגישה אישית עם 'כנופיית השמונה' (כינוי לשמונה חברי הקונגרס הבכירים ביותר משתי המפלגות) ונדיר מאוד שהיועץ לביטחון לאומי עושה את זה. לא אומר יותר מכך".
מקור בפנטגון אמר ל"פוקס ניוז" כי מדובר בפריצת דרך של טכנולוגיית החלל של רוסיה. "זו יכולת מתהווה עם פוטנציאל להיות איום חמור, אבל אין סכנה מיידית לציבור האמריקני".
הדרמה מגיעה בדיוק כשהקונגרס נמצא בעיצומם של חילוקי דעות חריפים מאוד בשאלת המשך הסיוע הכספי והצבאי לאוקראינה. יו"ר המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, חכים ג׳פריס, אמר בתגובה: "הסיכון היחיד לביטחון הלאומי שלנו כרגע זו האפשרות שהקונגרס יחליט לנטוש את אוקראינה ולתת לפוטין לנצח".
פורסם לראשונה: 23:49, 14.02.24