1 צפייה בגלריה
התמונה שהוצגה בחידון
התמונה שהוצגה בחידון
הזמרת שבה עסק החידון - ותמונת מפת ישראל שעוררה סערה
שעשועון פופולרי בשבדיה חולל סערה במדינה הסקנדינבית לאחר שפרסם מפה של מדינת ישראל עם הכיתוב "מדינת פלסטין", לצד דגל פלסטין. על המפה צוינו רק ערים ערביות, מעורבות או עתיקות - ירושלים, יפו, עכו, חיפה, נצרת, רמאללה, עזה, חאן יונס ואחרות. לתל אביב, למשל, אין זכר במפה.
במסגרת חצי הגמר של השעשועון בערוץ 5 השבדי, שנערך שלשום (שני), התפרסם חידון שעסק בזמרת השבדית ליילה באגה ווהלגרן (50), בת לאמא שבדית ואב פלסטיני. השעשועון "חופשי לכולם" העלה שקופית של הזמרת לצד מפה של מדינת ישראל ועליה נכתב "פלסטין", ובתוספת דגל פלסטין. השאלה הייתה: מהי ארץ הלידה של אביה של הזמרת המפורסמת.
שגרירות ישראל בשבדיה מיהרה לפרסם שאלה אחרת וארבע תשובות אפשריות, בדומה לפורמט של השעשועון הפופולרי: "מה על ערוץ 5 ומפיק התוכנית לעשות כאשר הם מציגים מפה שבה אין זכר לישראל? א. לבדוק את הגרפיקה. ב. להשקיע זמן רב יותר בתחקיר. ג. להתנצל. ד. כל התשובות נכונות".
הציוץ של שגרירות ישראל בשבדיה:

בתגובה לעקיצה הישראלית, מפיק התכנית השיב לציוץ בהתנצלות וכתב שהטעות תתוקן בהקדם. "זו הייתה טעות. אנחנו נתקן את זה בהקדם האפשרי. סליחה", צייץ המפיק. גם בעיתונות השבדית דווח על הטעות של השעשועון והתגובה הישראלית.
ארגון הנוער היהודי בשבדיה צייץ בתגובה: "המפה שפרסמתם שגויה מכמה סיבות - אם זה אמור לסמל את השטח לפני 1948 זה היה אומר פלסטין המנדטורית ועבר הירדן, והדגל שגוי. המפה שגויה הן מנקודת מבט היסטורית והן מנקודת מבט עכשווית. ברור שזו מפה מודרנית שבה ישראל נמחקה והוסרו ערים. לפי הגדרת ה-IHRA, אנטישמיות היא לשלול מהיהודים את הזכות להגדרה עצמית ושישראל תחדל מלהתקיים".
שגריר ישראל בשבדיה זיו נבו קולמן אמר כי השגרירות "נדהמה לראות את המפה בשעשועון הפופולרי, שבה נמחקה מדינת ישראל. בחרנו לאתגר את מפיקי השעשועון בתגובה אינטראקטיבית שמשכה את תשומת לבו של המפיק והביאה לסיקור אוהד בעיתונות השבדית".
פורסם לראשונה: 22:46, 13.12.22