שוב תקרית מעוררת מחלוקת בפעילות של צה"ל בגדה המערבית: כלב צה"לי נשלח לתקוף פלסטיני בן 19 בפעילות מעצרים, אף על פי שנראה כי הצעיר לא היווה סכנה והניף לפני כן את ידיו למעלה. בתיעוד מהזירה בעיר אל-בירה, נראה הכלב מתנפל על הפלסטיני. מצה"ל נמסר כי הנושא נבדק.
התקרית אירעה ביום שני השבוע. כוח מיחידת דובדבן הגיע לעיר הסמוכה לרמאללה כדי לעצור את המבוקש מאלכ מעלא בגין עבירות טרור. בסרטון שתיעד את התקרית נראה הצעיר יוצא אל הכוח מפתח מבנה תעשייה שבו הועסק כשומר, אחרי שככל הנראה התבקש לעשות זאת. הצעיר נראה עומד בפתח החצר עם ידיו על ראשו, מבלי לבצע תנועה חשודה, וממתין למעצרו על ידי החיילים. אלא שבשלב זה נשלח אליו הכלב הצה"לי שהחל לתקוף אותו.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת פלסטיני באל בירה ע''י כלב צה''לי
תיעוד מתקיפת פלסטיני באל בירה ע''י כלב צה''לי
מתוך תיעוד תקיפת הכלב באל-בירה
מהתחקיר הראשוני של התקרית עלה כי כוח החסימה מיחידת דובדבן סגר על קדמת המבנה והבחין במבוקש יוצא ומרים את ידיו. הלוחם, שראשו נראה בתחתית המסך, עמד על סולם שהושען על חומת הבית, צעק למחבל לעצור בערבית, ובמקביל המפעיל מיחידת עוקץ שעמד מעבר לחומה שמע את הצעקות ולא ראה את הנעשה בחצר שמעבר לחומה. מחשש שהמבוקש בורח, שלח את הכלב לחצר המבנה.
הכלב, שלפי הממצאים הראשוניים, היה עם מחסום על פיו ולא יועד לתקיפה, הפיל את המבוקש שלא נפגע או נפצע כתוצאה מכך. בצה"ל, יצוין, מתירים לכלבי עוקץ להשתתף גם בפעילות מבצעית התקפית ביהודה ושומרון גם ללא מחסום פה, לאחר שבשנים עברו הדבר נאסר חלקית בשל תקריות שתועדו ובהן כלבים צה"ליים תקפו מפרי סדר ומחבלים שניסו להימלט.
לפני כחודשיים, בתקרית הדו"צ של יחידת דובדבן בכפר בורקין, הלוחם שתפס את המחבל שנמלט בריצה היה כלב עוקץ, שרץ אחריו ללא מחסום פה ונעל את שיניו על רגלו עד שהחיילים הגיעו לנקודה והשלימו את המעצר.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ביום שני האחרון במהלך פעילות מבצעית בעיירה אל בירה שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין, כוח צה״ל ביצע מעצר של חשוד לביצוע פעילות טרור. במהלך המעצר פעלו הכוחות על פי התרגולת הרלוונטית, במסגרתה שלחו כלב עם מחסום פה, לבצע סריקה בתוך המרחב בעוד הכוח רץ בעקבותיו. הכוח ששלח את הכלב אינו יכול היה לראות את החשוד. החשוד לא נפצע במהלך המעצר". גורמים צבאיים אמרו כי הכוח ששלח את הכלב נמצא מאחורי החומה, ולא הלוחם המצולם בסרטון.
2 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמר אסעד
בצבא ממשיכים לחקור את נסיבות מותו של הקשיש הפלסטיני עמר אסעד (80), שאותר בחודש שעבר ללא רוח חיים, כמה שעות אחרי שעוכב לחקירה על ידי לוחמים מגדוד נצח יהודה.
מיד לאחר היוודע דבר מותו של הפלסטיני הקשיש, נזף מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס במפקד גדוד נצח יהודה והדיח את מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה. השניים לא יוכלו לשרת בתפקידי פיקוד בשנתיים הקרובות. הלוחמים שהשתתפו בעיכוב עדיין ממשיכים בתפקידם והחלטה בעניינם טרם התקבלה.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר בתחילת השבוע בהתייחסו למות הפלסטיני כי "לא צריך שום חוק כדי לדעת שלא משאירים בן אדם בן 80 בקור בפעילות מבצעית. אנחנו דורשים מעצמנו להוביל את הערכים בלי שנצטרך תמרורים של מערכת המשפט. כמובן שצריך אותה ואי אפשר בלעדיה, בלי דברים בנאליים של עבירות יומיומיות שקיימות באזרחות ועד סוגיות של לחימה שאין לה אח ורע.
"חזרה לערכים והנורמות הם אלה שצריכים להוביל, לא החוק ולא התקנה. זה לא משנה אם מדובר בגיל 80 או בגיל 18, צריך שיקול דעת, ערכים ואנושיות - לא צריך לזה חוק. עם כל הרספקט העצום שיש לי למערכת המשפט, ואנחנו חייבים שהיא תעזור לנו, האחריות לנורמות ולערכים של צה"ל הם שלנו המפקדים - ממני ועד אחרון החיילים, בוודאי כל שדרת הפיקוד בדרך".
כבר מיד לאחר תחקיר מצ"ח הראשוני, התייחס הרמטכ"ל לפרשת מותו של הפלסטיני אסעד מהכפר ג'לג'ליא מצפון לרמאללה. כוכבי אמר אז כי "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".