השבוע יוכרע ככל הנראה הקרב על התקציב, אבל למרות החיכוכים היום-יומיים בקואליציה גם בליכוד נראה שהפנימו שהפלתו תהיה משימה קשה מאוד, כמעט בלתי אפשרית. ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) העריכה היום (שני) כי התקציב יעבור ואמרה לאולפן ynet: "כל ישראלי צריך לדעת שמיליארדים מכספי המסים עלולים להגיע דרך רע"מ לשהידים וארגונים תומכי טרור". ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) הבהיר באולפן ynet סופית כי יצביע נגד התקציב אך גם הוא העריך שיעבור בכנסת, ותקף: "בנט ושקד נאחזים בשלטון - בלי אידאולוגיה".
דיסטל אטבריאן אמרה כי אינה מאמינה שיהיו עריקים מהקואליציה שיפילו את התקציב. "אני חושבת שאלו תקוות שווא. בכל פעם אנחנו עומדים ותוהים האם באמת לא קיים שם אדם אחד שיבוא ויגיד שהם סטו מהדרך, איבדו את האידאולוגיה, והגיעו למה שאחמד טיבי כינה באופן מאוד מדויק 'ממשלת ישראל-פלסטין הראשונה'. כספים באמת עלולים לעבור ממשלם המסים הישראלי לארגוני טרור. חבר ברע"ם משבח שהידים בזמן המבצע האחרון והיום שמעתי את ראש עיריית טייבה שאומר שטייבה בכלל שייכת לפלסטין".
4 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
"מנסור עבאס מאיים? שיחשוף מה שיש לו". ח"כ דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
"החדשות הגדולות הן החשיפה של אילה חסון וארגון 'עד כאן' לגבי הכספים של רע"מ", אמרה חברת הכנסת מהליכוד. "אני חושבת שזה גיים צ'יינג'ר ושדבר כזה צריך לכל הפחות לעכב את התקציב עד שנוודא שיש מנגנוני פיקוח שיוודאו שכספי המסים של הישראלי הממוצע לא יעברו בסופו של דבר למשפחות שהידים או גרוע מכך לארגונים תומכי טרור. להעביר מיליוני שקלים בכספים קואליציוניים ומיליארדים מתוך התקציב למפלגת רע"מ - שפניה הולכות ונחשפות יותר ויותר בשבועות האחרונים - זה משהו שצריך להיבדק ולהיבדק טוב. איך סיפור כזה מוצף רק על ידי עיתונאית אחת כשאף גוף תקשורת לא עושה לזה פולו-אפ? זה עסק רציני, שאני חושבת שכל ישראלי צריך לדעת".
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בכנס INSS
מנסור עבאס בכנס INSS
"מתוחכם וערמומי ממה שנראה". מנסור עבאס
(צילום: מוטי קמחי)
-שמענו גם את מנסור עבאס ואנשיו אומרים לכם אנשי הליכוד, שאם לא תירגעו הם יחשפו דברים מהמו"מ ביניכם. "יש לי דבר אחד לומר למנסור עבאס בהקשר הזה - Bring it on. עבאס באמת הרבה יותר מתוחכם ממה שהכרנו עד עכשיו, נניח מהמשותפת, שיש לי המון חילוקי דעות איתם, זה לא סוד, אבל אני יכולה לתת להם את תעודת היושר, הם לפחות אומרים את מה שהם מתכוונים אליו. מנסור עבאס מייצג את האחים המוסלמים - תנועה שגם במדינות מוסלמיות יצאה מחוץ לחוק.
"זה התחיל באיזה סדר יום אזרחי שאגב נתניהו היה נכון לו ובצדק, החברה הישראלית מונה אזרחים ישראליים מן השורה והגיע הזמן שהתשתיות ומיגור האלימות והחינוך וכל הדברים האלה יקבלו תקצוב מהר. אני הראשונה להודות שהיינו בחוסר במשך שבעה עשורים בדבר הזה. עבאס נראה בהתחלה כמו מישהו ששיתוף הפעולה האזרחי איתו יכול להביא לעלייה ברמה הסוציו-אקונומית של 20% מתושבי המדינה, וזה דבר מצוין. הליכוד מעולם לא תכנן להכניס אותו לממשלה, מעולם לא. הליכוד מעולם לא תכנן להכניס אותו לוועדת הפנים".

-ואת לא חוששת מגילויים חדשים באשר למו"מ, כמו שעבאס מבטיח להוציא מהשרוול? "אני באמת אומרת לעבאס, אנא ממך, צא עם מה שיש לך. אמנם לא הייתי במעגל הראשון של המו"מ שהיה מורכב בעיקר מיריב לוין ויואב קיש, אך הייתי במעגל השני בזמן אמת, קיבלתי את הדיווחים, ידעתי כל הזמן כי דיברתי גם עם נתניהו באותה תקופה, שהקו האדום זה הממשלה. מנסור עבאס לא ייכנס לממשלה. הסיבה שעבאס עבר לגוש השמאל - אגב הוא העדיף באמת להיות עם גוש הימין - כי הוא חשב שתחת נתניהו ההכשר שלו יהיה יותר מיידי בחברה הישראלית. מה שבנט נתן לו זה רחוק, אין להשוות, זה לא אותה חיה, ועבאס חכם ומהלך בין הטיפות ויודע להגיד לצד הזה את זה ולצד ההוא את זה. הוא הרבה יותר ערמומי ומתוחכם ממה שנראה".

שיקלי: "אולי צריך להכריז על בנט כח"כ פורש"

חבר כנסת מימינה, לפחות באופן רשמי, שכבר הודיע כי יתנגד לתקציב הוא עמיחי שיקלי, שהבהיר הבוקר באולפן ynet שהחלטתו סופית. "בתקציב הזה יש הרבה מאוד רפורמות חיוביות, זה לא שהכל שחור. אבל ההחלטה לתת 30 מיליארד שקלים שבעצם מי שיהיה לו את ההשפעה המרבית על הכסף הזה זו מפלגת רע"מ - מאוד בעייתית ואנחנו רואים מיום ליום עוד פרטים שנחשפים. מספר 6 ברשימה משתף סרטון של חמאס, אחד הבכירים ברשימה נמצא בקשר עם בכירי חמאס ברצועה, ראינו בחודשים האחרונים איך וליד טאהא מדבר על האסירים הביטחוניים, וקורא להם לוחמי חופש - אנשים עם דם על הידיים. גם את אלחרומי המנוח שעלה לחזק את מבצעי הלינצ'ים בעכו".
4 צפייה בגלריה
ח"כ עמיחי שיקלי
ח"כ עמיחי שיקלי
ח"כ עמיחי שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם איילת שקד
ראש הממשלה נפתלי בנט עם איילת שקד
"מחזה מביש". בנט ושקד
(צילום: AFP)
מנסור עבאס הציג בראשית הדרך טון מתון, שגם אני התחברתי אליו וחשבתי שאולי באמת יש פה שינוי מגמה", אמר שיקלי. "אבל לאורך הדרך ראינו שזו עוד רשימה לאומנית, איסלאמיסטית, והשליטה של רשימה כזאת בכסף הזה תביא לזה שמיליארדים יגיעו לחינוך איסלאמיסטי, לחינוך לאומני פלסטיני ולא לעידוד שירות אזרחי והשתלבות של ערביי ישראלי".
שיקלי תקף את ראשי מפלגתו בנט ושקד. "לצערי כרגע מה שמעניין אותם זה לאחוז במוסדות השלטון ופחות האידאולוגיה שבשמה הם נבחרו. בנט אמר רק לפני רגע שרע"מ היא תנועת אחות של חמאס וביקש מנתניהו קבל עם ועדה שיחתום שלעולם לא יישב איתם. בנט חתם שהוא לעולם לא ימליך את לפיד לראשות ממשלה כי הוא איש ימין ואיש עם עקרונות והוא לעולם לא יוותר על זה ואיילת שקד אמרה שאסור שרע"מ תהיה חברה בקואליציה כי בכל מקרה של מבצע צבאי היא תפיל את הממשלה. אנחנו רואים שאנשים עבור רווח פוליטי ותפקידים רמים מוכנים לשנות גם דברים מאוד יסודיים ובסיסיים בהשקפת עולמם, ואני חושב שזה מחזה מביש".
שיקלי אמר כי אינו חושש שיוכרז על ידי ימינה כח"כ פורש, דבר שלא יאפשר לו לרוץ בבחירות הבאות במפלגה קיימת. "כל העניין הזה של ח"כ פורש נולד מסיטואציה שבה ח"כים כדי לקבל תפקיד כזה או אחר עברו בעצם מאידאולוגיה לאידאולוגיה, מה שנקרא מעלו באמון הציבור, לכן בעצם הומצאה התקנה של ח"כ פורש. אני חושב שמי שבעצם עומד לחלוטין בקו הזה זה בנט בעצמו, שהבטיח לציבור שהוא איש ימין ועבר לשורות השמאל ולכן אולי צריך להכריז עליו כעל ח"כ פורש. אשר אליי, אני לא עושה את השיקולים המיקרו-טקטיים האינטרסנטיים האלה, אני מתכוון ללכת בדיוק בקו שפרסמנו".
גם שיקלי העריך כי התקציב יעבור בכנסת. "המתמטיקה שאנשים עושים היא קצרת טווח, של האינטרס הפוליטי ושל מה ישאיר אותם בעמדה שהיא לתפיסתם עמדת כוח, ובשם הדברים האלה הם מוכנים לשלם מחירים אידאולוגיים שאני באופן אישי לא מוכן לשלם אותם, וכפי שאת שמה לב אני גם מוכן לשלם מחירים אישיים פוליטיים, כולל לא להיות בכנסת הבאה ואני שלם עם זה לחלוטין. הכנסת צריכה להיות אמצעי, היא לא מטרה שעומדת בפני עצמה, באנו להיות שליחים של אידאולוגיה ושל ערכים וזה לא משהו שמשנים בתוך חודש-חודשיים כי הקונסטלציה הפוליטית מאפשרת לנו עכשיו לקבל תפקידים".