4 צפייה בגלריה
משוריין שמסמל את עצמאות טרנסניסטריה| צילום: אדוארד דוקס
משוריין שמסמל את עצמאות טרנסניסטריה| צילום: אדוארד דוקס
משוריין שמסמל את עצמאות טרנסניסטריה
(צילום: אדוארד דוקס)
טרנסניסטריה, חבל ארץ מזרחית לנהר הדניסטר, המשתרע על פני 400 ק"מ לאורכו ועשרה ק"מ בלבד לרוחבו, בין אוקראינה למולדובה, עלול להפוך לחזית נוספת בהמשך לפלישת רוסיה לאוקראינה. רשמית השטח שייך למולדובה, שאינה חברה בנאט"ו, אולם הביעה רצון להצטרף לאיחוד האירופי. על פי הצהרות רוסיות רשמיות מוסקבה לוטשת עיניה למולדובה - ולטרנסניסטריה בפרט.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר לאחרונה כי הרוסים לא מתכוונים לעצור במדינתו ומעוניינים לפלוש גם למולדובה, כדי להשתלט על טרנסניסטריה. לאחרונה נשמעו במוסקבה אמירות על דיכוי לכאורה של האוכלוסייה הפרו-רוסית בחבל ארץ זה על ידי שלטונות מולדובה, מה שהעלה את החשש כי הרוסים רציניים בכוונותיהם.

4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במיסת חצות של פסחא במוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במיסת חצות של פסחא במוסקבה
יפלוש גם למולדובה? פוטין
(צילום: EPA)

לטרנסניסטריה מטבע משלה וחוקים משלה, היא שונה בהיבטים רבים ממולדובה. יש בה, כאמור, גם תמיכה פנימית ברוסיה. וגם שם ברוסית: פרידנוסטרוביה.
בגבול, ביציאה ממולדובה לטרנסניסטריה, הבחנו מיד בחיילים נושאים תגים עם דגל רוסיה. הסבירו לנו שמדובר בכוחות או"ם ששומרים על השלום בין מולדובה וטרנסניסטריה, מאז הסכסוך שפרץ ביניהן ב-1992 בשל החלטה של המולדובים לעבור מהשפה הקירילית ללטינית.
בכניסה למדינה בולט סמל הפטיש והמגל. קצין המכס אלכסנדר נוביקוב משתף בצרות של המדינה שנוצרו לטענתו בגלל סנקציות שאוקראינה הטילה עליה באמצעות מולדובה. "לאחרונה אין אפשרות לשלם בכרטיס אשראי", הוא מספר, "נאסר גם לצאת עם המכוניות שלנו למדינות שכנות, ויש מיסוי כפול על עסקים".
4 צפייה בגלריה
מולדובה פסל של לנין במחוז טרנסניסטריה  בדלנים פרו רוסים
מולדובה פסל של לנין במחוז טרנסניסטריה  בדלנים פרו רוסים
פסל של לנין בטרנסניסטריה. שריד מתקופת ברית המועצות
(צילום: רויטרס)
אחרי נסיעה קצרה הגענו לעיר בנדרי (טיגינה). פגשנו שם את המפקד היהודי, הקולונל לשעבר של הצנחנים הסובייטים ליאוניד נודלמן. הוא עלה לישראל בזמנו אולם חי היום בטרנסניסטריה. ראינו פה במרכז העיר יחד איתו את הנגמ"ש שמסמל את עצמאות האזור.
"המבצע הצבאי באוקראינה מתנהל כמתוכנן", מתעקש הקצין הסובייטי בדימוס, "זו לא מדינת ישראל. זה לוקח זמן. עכשיו הם בדרך לאודסה וכאן התושבים ממתינים להם בקוצר רוח".
נסענו לטירספול, בירת האזור. במולדובה חוששים מאוד מפלישה רוסית לכאן. בכל מקרה, פה לא מתכוונים להילחם בצבא הרוסי. "אני לא רואה שום סכנה לתוקפנות מצד רוסיה כלפי מולדובה", טוען איגור, נהג במקצועו, "איפה אוקראינה ואיפה אנחנו. ואם הרוסים בכל זאת יבואו, אז יבואו".
אנסטסיה, עיתונאית אוקראינית ופליטה מאודסה, סיפרה: "ודאי שיש פה חששות. אנשים רבים פוחדים ואוגרים מזון. גם אני בתור פליטה חוששת ולא רגועה. אם המלחמה תפלוש לכאן, ייתכן שאצטרך שוב לארוז מזוודות ולהמשיך הלאה, לכיוון רומניה או גרמניה".