הניצול הציני של האסון לא עוצר: צעיר שקיבל דוח על סך 500 שקלים לפני יותר משנה פנה למרכז פניות הנהגים הארצי (מפנ"א) של אגף התנועה, בטענה שבעל הדוח נעדר מאז מסיבת הנובה - ולכן יש לבטל את הדוח. במשטרה נערכו לטפל בבקשה - ואז גילו כי הפונה כלל לא נעדר.
הפנייה למפנ"א הוגשה על ידי תושב היישוב שושנת העמקים בשרון בחודש נובמבר האחרון, כמה שבועות לאחר פרוץ המלחמה. בבקשה הוא הזדהה בתור אביו, כתב כי הוא דורש לבטל את הדוח - וצירף פוסט ובו תמונה של אחד הנרצחים, בטענה שמדובר ב"בנו". גורם במשטרה סיפר כי בפוסט נכתב: "אחי נעדר מהמסיבה בנובה, מי שיכול שיצור קשר" - אך בצילום נשמט מספר הטלפון.
2 צפייה בגלריה
פניה חריגה מ"אבא" לביטול דו"ח תנועה כי הבן נעדר מאז המסיבה ברעים
פניה חריגה מ"אבא" לביטול דו"ח תנועה כי הבן נעדר מאז המסיבה ברעים
(צילום: דוברות המשטרה)
"אני מעוניין שיבטלו את הדוח הזה, ואני לא מעוניין לרדוף אחריכם. רושם האבא - הבן שהיה אמור לשלם וקיבל את הקנס נעדר עוד מהטבח של מסיבת הנובה, שהמשטרה והצבא הפקיר אותם. תדברו איתי ישירות אם כן או לא. גם ככה לפני שהוא נעלם לי מהחיים הוא סיפר על המקרה והיה שם שוטר שלא התחשב בו, אמר לוחית רישוי ובכלל היה", כתב החשוד בפנייה לאגף התנועה. "השוטר לא צילם ולא כלום. כרגע זה לא מעניין אותי כי ממילא הוא לא כאן. קחו לתשומת ליבכם, תודה ולהתראות ותעלו גם את האיכות של השוטרים".
"בשלב ראשון הנטייה הייתה לבטל לו את הדוח", סיפר בכיר במשטרת התנועה ל-ynet. "אלא שכמה שבועות קודם לכן, התחלנו להצליב את שמות הנרצחים, הנעדרים והחטופים למערכות שלנו בכדי לבטל כל דוח אפשרי שהם קיבלו וטרם שילמו עליו במטרה למנוע שליחת מכתבי התראה אליהם או לבני משפחתם ולהעציב אותם. ביטלנו כך כמה מאות דוחות. שמו של בעל הדוח לא הופיע אצלנו במערכות".
הבכיר אמר כי במשטרה החליטו לפנות בשלב זה למטה החטופים שבראשו עומד תא"ל במיל' גל הירש. "עשינו עוד צעד, ומפקדת היחידה פנתה לגל הירש, לבדוק אם במקרה הוא חטוף. נעשתה פנייה גם ליחידה הכלכלית בלהב 433 שמרכזת את נושא הנעדרים. בשני המקרים לא הייתה הצלבה".
הדוח המדובר ניתן בדצמבר 2022, אחרי שבבדיקה שגרתית מצאו בלשי אגף התנועה שברכב שבו הוא נהג לא הייתה לוחית זיהוי אחורית. בעל הדוח לא ביקש להישפט, אך גם לא שילם את הקנס - 500 שקלים.
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
2 צפייה בגלריה
יום השיתוק - חסימות באיילון
יום השיתוק - חסימות באיילון
האב העיד: הבן בחיים
(צילום: משטרת התנועה)
לאחר חקירה משטרתית, זומן אביו של החשוד, החתום על הפנייה, לתשאול. הוא העיד כי בנו חי, ואישר כי הוא מודע לדוח כזה - אך שלל בתוקף שידע על המעשה, ואמר שהוא לא היה מעורב.
החשוד נחקר בהמשך, והסביר את מעשיו בכך שהצטברו לו כמה חובות, ולכן רקם בראשו את התוכנית להתחזות לנעדר כרוח שטות. במשטרה הבהירו הבוקר כי פנייה שקרית למרכז פניות נהגים ארצי מהווה עבירה פלילית ובמקרים בהם עולה חשד, הדבר עובר לחקירה פלילית.
סגן-ניצב אורית פרידמן, מפקדת מפנ"א באגף התנועה, ציינה: "תחילה התכוונו כמובן לבטל את הדוח אך לצורך כך היינו צריכים להזין אישור מהגורמים הרלוונטיים כי הוא נעדר או נרצח. אני מזועזעת מהמחשבה שאדם יצהיר על עצמו שהוא נרצח ומתחזה לאחר שנרצח בשביל ביטול דו"ח של 500 שקלים".