אחרי הליך שנמשך שמונה שעות, הסתיימו הערב (שלישי) הפריימריז לקביעת יו"ר ורשימת מפלגת מרצ בבחירות 2022, ותוצאותיה הוכרזו בבית ציוני אמריקה בתל אביב. זהבה גלאון ניצחה בפריימריז לראשות המפלגה ברוב של 60% מול 40% ליאיר גולן, ולעשירייה הראשונה נבחרו המועמדים הבאים: מוסי רז, מיכל רוזין, עלי סלאלחה, יאיר גולן, גבי לסקי, ניצן הורוביץ, מאזן אבו סיאם, אומיימה חאמד ועאיד בדיר. היו"ר היוצא ניצן הורוביץ הידרדר למקום 7, כאמור, ולא צפוי להיכנס לכנסת הבאה.
הבחירות, שנערכו באופן דיגיטלי, נפתחו בשעה 14:00 בצהריים, וב-22:00 נסגרו הקלפיות. 15,329 ממתפקדי המפלגה - המהווים 81% מהסך הכולל - הצביעו לארבעה מועמדים לרשימה.
עם פרסום התוצאות, אמרה גלאון כי "לכל מי שהספידו את מרצ, יש לי חדשות בשבילכם: כמו עוף החול שקם מהעפר לחיים חדשים - הלילה הזה מרצ קמה לתחייה. ומהלילה, מרצ חוזרת לעלות. ב-1 בנובמבר אנחנו נראה מאות אלפי שמלאנים נוהרים למרצ, ומכניסים אותנו בענק לכנסת ולממשלת השינוי".
לדבריה, "אני יכולה לספר לכם שהטלפון הראשון שלי יהיה לראש הממשלה לפיד, ואני הולכת לומר לו שמרצ בראשותי תהיה שחקנית מפתח בממשלה שלו, אנחנו נהיה דופן חזקה לשמאלו".
היא הוסיפה: "ננצח את הביביסטים והכהניסטים - את אלו שרוצים לדרוס את השמאלנים, לרסק להם את העצמות, לשים אותנו על רכבות ולשלוח אותנו מכאן. את אלו שמבקשים לרסק את בית המשפט העליון ולשפוך אקונומיקה על הפרקליטות. כשמרצ תהיה חזקה בכנסת, ביבי-בן גביר יישארו בחוץ".
בעת ההכרזה על סדר הרשימה, גולן לא עלה לבמה, ולאחריה צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך את זהבה על זכייתה, ויש לנו משימה משותפת לקראת 1 בנובמבר. בהצלחה לכולנו".
4 צפייה בגלריה
הכרזת תוצאות פריימריז מרצ
הכרזת תוצאות פריימריז מרצ
הכרזת תוצאות הפריימריז במרצ
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הכרזת תוצאות פריימריז מרצ
הכרזת תוצאות פריימריז מרצ
זהבה גלאון
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
יאיר גולן בפריימריז מרצ
יאיר גולן בפריימריז מרצ
לא עלה לבמה. גולן
(צילום: מוטי קמחי)
בתוך כך, אורי זכי - בן זוגה של יו"ר מרצ לשעבר תמר זנדברג, שהודיעה בחודש שעבר כי היא לוקחת הפסקה מהפוליטיקה - נבחר למקום ה-11 ברשימה, ולא ייכנס לכנסת הבאה.
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בירכה את גלאון על ניצחונה, ואמרה: "זהבה, אני בטוחה שתובילי את המפלגה למקום בטוח, כגוף עצמאי וחזק וכסמן השמאלי שמרצ תמיד הייתה".
הפריימריז נערכו תוך התקפות הדדיות בין גלאון לגולן, והשניים התכתשו והחליפו מהלומות בדרך שלא אופיינית למפלגה. "מאז שזהבה חזרה - כל הטריקים, הקבלנות, העסקנות והכספים הזרים חזרו למפלגה", צייץ אתמול גולן. "הגיע הזמן לנקות את השורות. מחר מתחילים מרצ חדשה". גלאון השיבה כי "התשובה לשקרים שלו - בקלפי".
4 צפייה בגלריה
הפריימריז למפלגת מרצ
הפריימריז למפלגת מרצ
הפריימריז למפלגת מרצ
(צילום: מוטי קמחי)
בראיונות ל-ynet טענו גלאון וגולן כי הם היחידים שיכולים לשקם את מרצ. "נוביל את מרצ לדרך חדשה, אופטימית, מלהיבה, שתביא לשורותינו עוד הרבה מצביעים", אמר גולן שהיה משוכנע בפריצת מחסום התמיכה במפלגה מעבר לגבולות תל אביב. "צריך לצאת לשטח, לטפל בהם, להקשיב להם. אנחנו נציגי ציבור, אם נהיה בשבילו הוא ילך אחרינו".
ואילו זהבה גלאון דחתה את הטענות שהיא מתמודדת רק על ראשות המפלגה ולא לרשימה לכנסת. "באתי למטרה מוגדרת", אמרה גלאון. "לחזק ולהגדיל את הכוח של מרצ כדי שהיא תהיה חלק מממשלת השינוי ולביבי לא יהיו 61 מנדטים. הסיבה שאני לא מתמודדת לרשימה היא שאני חושבת שזו הייתה חוצפה מצידי אחרי 16 שנים חברת כנסת למנוע ממתמודדים נוספים ומחברי כנסת שכיהנו רק שנה להמשיך ולכהן בתפקידם".