5 צפייה בגלריה
אורה הרצוג
אורה הרצוג
אורה הרצוג
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
בית הנשיא הודיע הבוקר (שני) על פטירתה של אורה הרצוג, אמו של הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו של הנשיא השישי חיים הרצוג, שהלכה לעולמה בגיל 97. מבית הנשיא נמסר כי הרצוג נפטרה בשנתה בשיבה טובה ותיטמן לצד בעלה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל.
הרצוג הייתה אשת ציבור ופעילה חברתית וסביבתית במשך שנים רבות, וייסדה את "המועצה לישראל יפה". בבית הנשיא ציינו כי המשפחה ביקשה להתאבל על הרצוג בפורום מצומצם וביקשה להימנע מפנייה ישירה אל חברי המשפחה.
הרצוג נולדה בשם אורה אמב"ש (אני מאמין באמונה שלמה) במצרים, להורים ילידי יפו ומוצא שגורשו למצרים על-ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה. אחותה הבכורה, סוזי אבן, נישאה לשר החוץ לשעבר, הדיפלומט אבא אבן.
הרצוג גדלה באמסאעיליה ובקהיר, ולמדה תואר ראשון במתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת ויטווטרסראנד שבדרום אפריקה. בתום לימודיה בשנת 1946, עלתה לישראל והצטרפה לארגון ההגנה - ונבחרה להשתתף במחזור הראשון של בית הספר לדיפלומטים של הסוכנות היהודית. שנה לאחר מכן נישאה לחיים הרצוג וליוותה אותו בתפקידיו בצה"ל ובחייו הציבוריים.
5 צפייה בגלריה
משפחת הרצוג ב-1967
משפחת הרצוג ב-1967
משפחת הרצוג ב-1967
(צילום: דוד רובינגר)
5 צפייה בגלריה
משפחת הרצוג ב-1967
משפחת הרצוג ב-1967
(צילום: דוד רובינגר)
במלחמת העצמאות שירתה הרצוג כקצינה במחלקת המודיעין, ובהמשך שירתה בחיל המדע, שם נפצעה קשה בפיגוע שאירע בבית המוסדות הלאומיים במרץ 1948. בין השנים 1954-1950 ו-1978-1975 התגוררה הרצוג עם משפחתה בארה"ב בשל תפקידיו של בעלה כנספח צבאי וכשגריר ישראל באו"ם.
לאורה וחיים הרצוג נולדו ארבעה ילדים: עורך הדין יואל הרצוג, תא"ל במיל' מיכאל (מייק) הרצוג שמכהן כעת כשגריר ישראל בארה"ב, הנשיא המכהן יצחק הרצוג ורונית הרצוג, פסיכולוגית קלינית. מילדיהם נולדו עוד 11 נכדות ונכדים, וחמישה נינים.
5 צפייה בגלריה
משפחת הרצוג ב-1987
משפחת הרצוג ב-1987
משפחת הרצוג ב-1987
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
הרצוג כיהנה כמזכ"ל הוועדה לאירועי שנות העשור למדינה, ובמסגרת החגיגות, יזמה והגתה את חידון התנ"ך העולמי המתקיים בכל שנה מאז. לאחר מכן שימשה כמנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות, ובשנת 1969 ייסדה את "המועצה לישראל יפה" שהפכה למפעל חייה, והובילה את הארגון במשך 40 שנה בהתנדבות, בין היתר כנשיאה הבינלאומית-אמריטה. בשנת 1971 פרסמה את הספר "סודות האירוח" ללימודי נימוסים והליכות.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג עם אימו אורה בישיבת פתיחת הכנסת ה17 ב2006
יצחק הרצוג עם אימו אורה בישיבת פתיחת הכנסת ה17 ב2006
אורה הרצוג ובנה הנשיא ב-2006
(צילום: עמית שאבי)
בשנים 1983-1993 נבחר בעלה לנשיאה השישי של ישראל, ואורה המשיכה לכהן בתפקידים ציבוריים. בשנת הארבעים למדינה עמדה בראש המבצע "ישראל לובשת ניקיון". בתום כהונתו של הרצוג, עמדה גם בראשות הוועדה הציבורית לאירועי שנות החמישים, הייתה חברה במליאת רשות השידור, חברת המועצה הציבורית המייעצת למפעל הפיס, חברת חבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב ויו"ר אגודת הידידים של בית החולים שניידר. לאחר פטירת בעלה בשנת 1997, הקימה הרצוג את עמותת "יד חיים הרצוג", להנצחת פועלו ומורשתו של הנשיא השישי.
ראש הממשלה נפתלי בנט ספד להרצוג ומסר: "יחד עם כל עם ישראל, קיבלתי בצער את הבשורה על פטירתה של אורה הרצוג, אמו של נשיא המדינה ורעיית הנשיא חיים הרצוג ז"ל. אורה הייתה אשת ציבור ופעילה חברתית שאהבה את עמה ואת ארצה. היא חיה בענווה וגידלה משפחה לתפארת, תוך עשייה מתמדת למען הציבור והחברה בישראל. תנחומיי העמוקים לנשיא המדינה ולמשפחת הרצוג כולה. יהי זכרה ברוך".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, מסר: "קיבלתי בצער את הבשורה על פטירתה של אורה הרצוג. פעילה ציונית שאהבה את עמה ומדינתה ועשתה רבות למען הציבור והחברה בישראל. תנחומיי לידידי, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ולמשפחת הרצוג כולה".