בזמן שהמבצע הצבאי בג'נין בעיצומו, הוחלט כי כבר מחר יעלה להצבעה צמצום עילת הסבירות - החוק היחיד מתוך חוקי המהפכה המשפטית שיקודם בכנס הנוכחי של הכנסת. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), הודיע כי מחר החל מהשעה 11 בבוקר יתקיימו הצבעות על אישור לקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון עילת הסבירות).
ההצעה תובא ללא ריכוך בינתיים. לפי נוסח ההצעה, "על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: שלו שלום)
עם זאת, ב-ynet נחשף כי לקראת האישור הסופי, שצפוי החודש במליאה, ככל הנראה תרוכך ההצעה, ובג"ץ לא יוכל להתערב בסבירות החלטותיהם של ראש הממשלה והשרים, אך כן בסבירות החלטות ראשי ערים.
בדיקה שערך היועץ המשפטי של ועדת החוקה של הכנסת עם משרד המשפטים העלתה כי בעשר שנים התקבלו בבג"ץ כ- 200 עתירות עם צו מוחלט, מתוכן בערך ב-50 נעשה שימוש בעילת הסבירות - לרוב לצד עילות אחרות. מחציתן התקבלו ביחס לדרג הנבחר. עו"ד ד"ר גור בליי ציין כי המשמעות היא שבממוצע 2.5 עתירות בשנה נגד הדרג הנבחר התקבלו בשל עילת הסבירות, ובהרבה מהן היו עילות נוספות.
"גם אם לא מקבלים את ההצעה שלנו ללכת במתווה הפשרה ולהגביל לסוגי החלטות מסוימות והוועדה נשארת עם המודל הקיים - אפשר לתת לפחות מענה מסוים לחלק מהקשיים שהעלינו", אמר עו"ד בליי. הוא ציין למשל אפשרות "לקבוע הוראה שאומרת שהעובדה שלא מחילים את עילת הסבירות לא אומרת שאין צורך לפעול בחובת הסבירות. כלומר, שתהיה אפשרות לומר שיש חוסר סבירות גם אם בית משפט לא יכול לפסול את ההחלטה".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
עו"ד גור בליי לצד רוטמן. "אפשר לתת לפחות מענה מסוים לחלק מהקשיים שהעלינו"
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר הוועדה רוטמן הקדיש את דברי הפתיחה שלו לציטוטים מהעבר של שופט העליון המכהן נועם סולברג ושופטי העליון בדימוס אשר גרוניס, עדנה ארבל ואילה פרוקצ'יה - הכוללים ביקורת על היקפה הנרחב של עילת הסבירות.
"הלוואי שהיה לנו בית משפט שלא צריך להגבילו כי הוא משתמש בחוסר סבירות רק כשהיא קיצונית, אבל זה לא כך", אמר רוטמן. "אנחנו עושים את זה כי אנחנו חושבים שזה נכון וזה מה שהבטחנו לבוחרים שלנו. אני מחוקק כי זה הדבר הנכון והדמוקרטי לעשות".