המאבק האלים בין פתח לחמאס גולש לתוך הקמפוסים בגדה המערבית וברצועת עזה. לפני חודש, בשיאה של ההסלמה הביטחונית, הנחיל חמאס תבוסה מוחצת לפתח בבחירות לאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית שליד רמאללה. הבחירות לאגודות הסטודנטים באוניברסיטאות הפלסטיניות יוצרות שיח ציבורי נרחב שחורג בהרבה משטח הקמפוסים, ולדעת רבים מהווה אינדיקציה מסוימת להלך הרוח בחברה הפלסטינית בכל הנוגע לתמיכה שלה בכל אחד מהארגונים היריבים.
ההפסד הצורב של פתח בבחירות באוניברסיטת ביר זית הוביל למתיחות גדולה בהנהגת הארגון, ובשעה שחמאס חגג את הניצחונות מרצועת עזה ועד קטאר - ראש התנזים של פתח ברמאללה, מוופק סחוויל, הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו.
4 צפייה בגלריה
מאבק הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בין חמאס לפת"ח
מאבק הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בין חמאס לפת"ח
הפגנת סטודנטים המזוהים עם חמאס באוניברסיטת א-נג'אח
4 צפייה בגלריה
מאבק הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בין חמאס לפת"ח
מאבק הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בין חמאס לפת"ח
הפגנה של סטודנטים תומכי חמאס בא-נג'אח
ניכר מאז כי בפתח עושים מאמצים כבירים שלא לספק לחמאס ניצחון נוסף, והמאמצים הללו באים לידי ביטוי בעיקר בנעשה באוניברסיטת א-נג'אח בשכם - המוסד האקדמי הגדול ביותר ברשות הפלסטינית שנמצא בעיר שמזוהה באופן מסורתי עם חמאס.
בשבועיים האחרונים החלו סטודנטים המזוהים עם התא האיסלאמי, שמזוהה עם חמאס, למחות בתחומי הקמפוס על ניסיונות להצר את צעדיהם. בתגובה על כך החלו אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שגובו במאבטחים של האוניברסיטה בשכם ובסטודנטים המזוהים עם תא פתח, לתקוף באלימות את הסטודנטים של חמאס.
בימים האחרונים נכנסו אנשי המנגנונים כמה פעמים לתחומי הקמפוס בשכם והחלו להכות בברוטליות את הסטודנטים המזוהים עם התא האיסלאמי. העימותים הקשים בשטח האוניברסיטה תועדו. בתגובה החליטה האוניברסיטה להשעות כמה מהסטודנטים שהיו מעורבים בעימותים האלימים, חלקם מחמאס וחלקם מפתח, אך ההרחקה לא הובילה להרגעת הרוחות, אלא להסלמתן.
בשבוע האחרון נכנסו שוב אנשי המנגנונים לשטח האוניברסיטה בלבוש אזרחי כדי להכות סטודנטים שמחו נגד ההשעיה בהפגנה שקיימו בתוך תחומי הקמפוס. בעימותים הללו נעשה גם שימוש בירי חי שלא ברור לפי שעה מי אחראי לו - אנשי המנגנונים או מאבטחי האוניברסיטה - נגד הסטודנטים המזוהים עם חמאס. בתקריות האלימות נפצעו כמה מהסטודנטים וחלקם נעצרו. בעקבות תקרית הירי, החליטו ראשי האוניברסיטה באופן חריג להעביר את כל הלימודים בה ללמידה מרחוק כדי לנסות ולהשיב את הרגיעה.
4 צפייה בגלריה
מאבק הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בין חמאס לפת"ח
מאבק הסטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בין חמאס לפת"ח
מאבטחים בהפגנה של תומכי חמאס
4 צפייה בגלריה
הקריקטורה המועתקת
הקריקטורה המועתקת
הקריקטורה של משרד החוץ הישראלי נגד חמאס שהעתיק הערוץ הכפוף לפתח
בחמאס מיהרו לגנות את האירועים האלימים. "מה שקרה באוניברסיטה הוא פשע בוטה וחרפה לאוניברסיטה, להנהלה שלה ולאנשי האבטחה שלה אשר לא סיפקו הגנה לסטודנטים שלהם", אמר בכיר חמאס עבד א-רחמן שדיד.
אך חמאס לא הסתפק רק בגינויים. אתמול עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה את סאלם סבאח, נשיא אוניברסיטת פלסטין בעזה, המזוהה עם פתח. בחמאס לא סיפקו תשובות לסיבות שבגינן נעצר סבאח, והתביעה בעזה שכפופה לארגון פרסמה הודעה עמומה על תלונה שהוגשה נגדו מבלי לפרט מה היא. ההערכה גורסת שסבאח נעצר כנקמה על הפגיעה בסטודנטים של חמאס באוניברסיטת א-נג'אח. סבאח עצמו הודיע כי הוא פותח בשביתת רעב עד מוות או עד שימוצה הצדק עמו.
בינתיים עמוד הפייסבוק של ערוץ "עוודה" הכפוף לתנועת פת"ח התחיל להשתמש בקריקטורה בערבית של המאייר נמרוד רשף שהפיץ משרד החוץ הישראלי כדי להשחיר את חמאס. בקריקטורה נראה מנהיג חמאס איסמעיל הנייה מדליק נר מעל עוגת יום הולדת כשברקע העיר עזה החרבה וילדים מפוחדים. בערוץ לקחו את הקריקטורה, החליפו רק את המילה "טרור", הדביקו את לוגו הערוץ והפיצו אותה.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר