יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל יחול רק בעוד כחמישה חודשים, אך יש מי שכבר נערך לטקסים והאירועים הממלכתיים. מושיק אביב, מנהל מרכז ההסברה וראש המטה לטקסים, סיפר הבוקר (ד') על ההיערכות לטקס מדליקי המשואות, ועל הקמפיין שקורא לציבור לבחור את המשיאים והמשואות החדשים: "כולם יגיעו לוועדה, שתדון בהם בצורה שוויונית".
"זה אירוע משמח ומרגש, ולקראתו אנחנו רוצים לייצר שיח שמדבר על ההישגים היפים והמשמעותיים של מדינת ישראל, ולהראות את הפנים היפות שלה", סיפר אביב. "מדובר במסע הסברה לעודד את הציבור להמליץ על משיאות ומשיאי משואות. אנחנו רוצים שהציבור יהיה אקטיבי. אנחנו מבקשים אפילו שימליצו על האנשים הקרובים להם, שבמהלך השנה עשו דברים טובים לאחרים והיו מופת לישראליות יפה".
1 צפייה בגלריה
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
מפקד הימ"מ משיא משואה בטקס יום העצמאות ה-74 לישראל, בשנה שעברה
(צילום : אלכס קולמויסקי)
- כל אחד יוכל להיבחר? או שזה חייב להיות מישהו בפרופיל קצת יותר גבוה? מה הקריטריון פה? "כל אחד ואחת יכולים להמליץ על כולם. הוועדה תקבל את ההמלצות בלי שם הממליץ, אז הפרופיל הציבורי הגבוה לא הכרחי. לא חשוב מי המליץ או כמה המליצו, כולם יגיעו לוועדה, שתדון בהן בצורה שוויונית. זה צריך להיות תואם לערכים שפרסמנו, שאנחנו רוצים להביא לידי ביטוי השנה - נושא החלוציות הישראלית. זה בעצם הסיפור הישראלי, עוד מימי התנ"ך, עד לחלוציות העכשווית שמתבטאת בהקמת ערים ויישובים, עיירות פיתוח, קיבוצים, באקדמיה, בחינוך, בחקלאות ובעשייה החברתית".
- כמה פניות קיבלתם בשנה שעברה? אני מניחה שהשנה יהיו אפילו יותר פניות. "קיבלנו כמה אלפי פניות, ואנחנו מחכים שיהיו השנה לא פחות. הדבר הכי חשוב לנו הוא שהציבור יבין שהוא יכול להשפיע. שלל דמויות שהדליקו משואות בשנים האחרונות הגיעו למעמד כי המליצו עליהם. המשפחה, החברים, העמיתים לעבודה. אנחנו באמת רוצים שיבינו שכל אחד שראוי יכול להיות על שולחן הוועדה, ולא צריך פרופיל ציבורי גבוה, אלא האנשים שעושים את החברה שלנו לטובה יותר".
- עד מתי אפשר לשלוח מועמדים, אם מכירים אנשים שעונים על הקריטריונים הללו? "אנחנו ממש בישורת האחרונה, ולמעשה עד למוצאי שבת הקרובה אפשר לשלוח. אני קורא לציבור לחשוב על אנשים שעשו דבר ראשוני וחלוצי, שהפכו רעיונות למעשים וחלומות למציאות - ולהמליץ על אותם אנשים".
- איך עושים את הסינון הראשוני מאלפי פניות? יכול להיות שהשנה המספר יהיה אפילו גבוה יותר מאלפים. "כל שם מגיע לוועדה, אלא אם כן מדובר בפנייה הזויה או לא ראויה, אבל בגדול יש צוות שלם שכבר עובד ומתקצר את ההמלצות שהגיעו. אנחנו מקפידים על איזון בין נשים לגברים, בין פריפריה למרכז ובין אוכלוסיות שונות. חשוב לנו שתהיה נציגות למיעוטים, לצה"ל, התפוצות - ולכן יש צוות שכבר עכשיו מתקצר את ההמלצות כדי להפוך אותם לפורמט אחיד ושוויוני. אנחנו רוצים שהדבר הזה יעורר את הגאווה הלאומית. השיח מפולג, וזו הזדמנות שכולם יסתכלו על המרקע וירגישו שהם סביב אותה מדורת שבט. מדובר באירוע הכי חשוב במדינת ישראל, עם הרייטינג הכי גבוה, ולאנשים חשוב להרגיש את תחושת הגאווה הלאומית. חשוב לנו שכל אזרח ואזרחית ירגישו זאת".