8 צפייה בגלריה
בנט עם ולריה
בנט עם ולריה
"אמר שהציורים האלה חשובים". בנט עם גוסבה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ולריה גוסבה (25) הגיעה לישראל לפני כארבעה חודשים מהעיר מיקולאייב שבדרום אוקראינה, אך יתר בני משפחתה נותרו בעיר שסמוכה לחרסון, שכבר נכבשה על-ידי הרוסים. "אני לא מצליחה ליצור קשר עם סבתא ואמא, ומאוד חרדה לגורלן", סיפרה. "אני מנסה להבין דרך חברים ומשפחה מה קורה שם". בתוך המציאות הקשה, היא בחרה בדרך יצירתית להעביר את תחושותיה לעולם: קומיקס.
8 צפייה בגלריה
עבודות של ולריה גוסבה
עבודות של ולריה גוסבה
"ביומיים הראשונים של המלחמה לא הפסקתי לבכות". אחד הקומיקסים של גוסבה
גוסבה הגיעה לישראל במסגרת ארגון "מסע" וכחלק מתוכנית מסע מתמחים, שבו היא מתמחה בסטודיו לאומנות בירושלים. היא מתגוררת בבירה עם אחותה, שעשתה את אותה הדרך לפני כשש שנים. "סבתא שלי היא ניצולת שואה, מלחמת העולם השנייה פרצה כשהייתה בת 8", אמרה. "המשפחה שלה הספיקה לברוח מהנאצים במזל רב. ההורים שלי באוקראינה גרים בנפרד מסבא וסבתא, ומסוכן להם להגיע אליהם. אני חוששת מאוד. אמא שלי חולת סרטן ואני לא רוצה שהמלחמה תיקח את חייה לפני הזמן".
מרגע שהחלה המלחמה גוסבה מרגישה שהיא צריכה לפעול. "ביומיים הראשונים של המלחמה לא הפסקתי לבכות, אבל מצאתי את הכוחות להבין שאני נמצאת במקום בטוח ויכולה לעשות משהו למען משפחתי מכאן, מישראל. הייתי איתם בקשר כל יום וכל היום, ודיברנו רק על דברים חיוביים. הייתי בכל ההפגנות עד כה ואני משתדלת להיות יעילה כציירת, כי במלחמה הכול יכול לעזור. כך נולד הקומיקס שלי. אני מציירת את המחשבות והפחדים שלי מהמלחמה. למרות שאני פה, המלחמה נוגעת לי בדיוק כמו לתושבי אוקראינה. מי שנפגע מהמלחמה הזאת זה כל מי שאני אוהבת".
8 צפייה בגלריה
    ולריה גוסבה עם אחותה ואימה
    ולריה גוסבה עם אחותה ואימה
"המטרה שהמשפחה תתאחד בישראל". גוסבה עם אחותה ואימה
"מצד אחד הייתי רוצה להיות שם, ומצד שני שם לא הייתי יכולה לעשות כלום מתחת להריסות וכאן אני יכולה להביע את עצמי כאמנית", הוסיפה גוסבה. שלשום נפגש ראש הממשלה נפתלי בנט עם משתתפי פרויקט מסע מאוקראינה, ובהם גוסבה שהראתה לו את ציוריה. "הוא ממש עבר דף-דף והתגובה הראשונית שלו הייתה הלם", שיתפה. "הוא אמר שזאת עבודה מדהימה ושאנשים צריכים לראות את הציורים האלו, שהם חשובים".
בינתיים התבשרה גוסבה שהאקדמיה לעיצוב שבה למדה בחרסון נהרסה כליל. בקרוב היא מתכננת לעשות עלייה ולהישאר בישראל. "המטרה שלי שכל המשפחה תתאחד בישראל", הסבירה. "זה החלום שלי אבל אני מבינה שהוא מתרחק".
מנכ"ל ארגון מסע, עופר גוטמן, סיפר כי "בחודש האחרון אנחנו עדים לזינוק בביקוש בקרב צעירים מאוקראינה להגיע לתכניות מסע בישראל. בשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל והסוכנות היהודית, אנחנו פועלים במאמצים רבים, בארץ ובאוקראינה, כדי לאפשר לכל מי שרוצה ויכול להגיע לתכניות מסע לעשות זאת. יש לנו מאות משתתפים בתכניות השונות שמושפעים מהמצב, ואנו מחבקים אותם בשעה קשה זו ומעניקים להם מעטפת של סיוע ותמיכה ככל הניתן".