1 צפייה בגלריה
כפר הנוער בן שמן
כפר הנוער בן שמן
כפר הנוער בן שמן
(צילום: אסף קמר)
זה קרה לפני יותר משבוע, נצח במונחי הפוליטיקה הישראלית. ועדיין, יש רגעים שמצדיקים את מיקוד העדשה, הקלטת השאון, סימון בטוש אדום של השפל החדש בעומקו של הביוב הקרוי השיח הפוליטי הישראלי. או ליתר דיוק, של השיח הפוליטי המעודכן מימין שלא מסוגל אפילו לשמוע את המילה "כיבוש" ("מי שחושב שאפשר להחזיק תחת כיבוש 3.5 מיליון פלסטינים", אמר השמאלן אריק שרון ב-2003, "לפי דעתי זה דבר גרוע, וזה לא יכול להימשך ללא סוף").
מחוללי השיח הזה מצהירים בגלוי ובגאווה שבכוונתם לרדוף "עד המוות" ארגונים חוקיים שיארחו פעילויות שיקדמו פיוס ישראלי-פלסטיני, ובעיקר – כמה נורא, כמה טרגי – הם לא מסוגלים להכיל את ההכרה שגם "בצד השני" יש הורים, אחים ואחיות שכולים. אפילו אם ההכרה הזו לא באה על חשבון מאוויים לאומיים, מה גם ש-56% מהישראלים ו-46% מהפלסטינים עדיין תומכים בפתרון שתי המדינות, למרות נהר הדם הרותח ומי שמרתיחים אותו משני הצדדים.
מקום ההתרחשות, מכל המקומות: ועדת החינוך של הכנסת. האירוע: דיון היסטרי שהתארגן לדרישת ארגון "בצלמו" ומנכ"לו, הפרויקטור לענייני ביטול יוזמות שמאל, שי גליק. השאלה שעל הפרק, לכאורה: האם מותר לכפר הנוער בן שמן לארח, בתשלום, בלי כל מעורבות מצידו, את קייטנת הקיץ של ארגון "פורום המשפחות השכולות", שהוקם על ידי יצחק פרנקנטל אחרי שבנו אריק, חייל בשריון, נחטף ונרצח על ידי פעיל חמאס. פרנקנטל הוא ציוני דתי.
אזהרת טריגר: יכול להיות שתבכו בעודכם קוראים. אני בכיתי בעודי מתמלל. צדק ח"כ משה טור-פז שהשתתף בדיון: השאלה שבה עסקה ועדת החינוך לא הייתה אם מותר לכפר הנוער בן שמן להשכיר קייטנה בכסף לארגון חוקי המפגיש נערים שכולים, ישראלים ופלסטינים. היא הייתה: האם מותר להיות שמאלני בישראל? תשובת נציגי הימין בוועדת החינוך של ישראל 2023, הייתה: לא.
התמליל העצוב והמביש מובא לפניכם, בקיצורים הכרחיים:
ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד), בתגובה למילה "כיבוש" שאמר ח"כ יוסף עטונאה (חד"ש-תע"ל): "הכיבוש יהיה עוד הרבה שנים. תתרגל או שתיסע למקום אחר". יו"ר הוועדה, ח"כ יוסי טייב (ש"ס): "חנוך, אני לא רוצה לשמוע בחדר הזה את המילה 'כיבוש' כי הכיבוש לא קיים!". ח"כ מילביצקי, בהתייחס לח"כ עופר כסיף: "אין מחילה לאיש הזה. ובעזרת השם זו הכנסת האחרונה שאנשים מסוגו יכהנו בו". ח"כ טור-פז (יש עתיד): "כותרת הדיון צריכה להיות: האם מותר להיות שמאלני במדינת ישראל? והתשובה היא כן. אני מתנחל ויש לי בעיה להיות שמאלני, אבל זה חוקי. ולכן מוטב היה שהדיון הזה לא היה בא לעולם".
ח"כ מילביצקי: "אולי אין לנו את הסמכות החוקית להכריח אתכם לבטל את ההתקשרות המסחרית שאתם עשיתם עם הגוף הבזוי הזה. אבל תשמעי לי טוב (הדברים מופנים למנהלת כפר הנוער בן שמן, ב"ג): הממשלה הזו תהיה פה תקופה, וגופים שיפעלו בדרך הזו, אנחנו נדאג - תצטטי אותי - טוב טוב לבדוק… את כספי הציבור שמגיעים אליכם. אם היו לכם קודם חברים, אם אתם תמשיכו עם הדבר הזה, לא יהיו לכם חברים".
לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית): "בושה! אתם אנשים בזויים!". ח"כ גלעד קריב (עבודה): "אני רוצה לדחות בשאט נפש את שפת האיומים". ח"כ מילביצקי: "הבטחה, לא איומים. ה-ב-ט-ח-ה, עם ארבעה סימני קריאה... אני רוצה לראות אותם מארחים את לה פמיליה בכפר הנוער. אני אבקש מלה פמיליה לשכור את המקום". ח"כ סון הר מלך: "זה חולה. זה חולה. זה חולה. זה חולה".
מנהלת כפר הנוער בן שמן, ד"ר אילנה טישלר: "נמצאים איתי יו"ר הוועד המנהל של הכפר, אל"מ במילואים איציק תורג'מן, חתן פרס ביטחון ישראל, וסמנכ"ל הכפר רו"ח משה בן שושן... כפר הנוער בן שמן הוא ארגון בן 96 שנותן שירות לכל החברה הישראלית. אנחנו מגדלים בתנאי פנימייה 400 חניכים, ואנחנו נותנים, בהתאם למייסדי המדינה, ביטוי ציוני למפעל ציוני... אני רוצה להגיד משהו: אני באה ממשפחה שכולה. שכלתי בן דוד. דודי ודודתי נפטרו תוך שמונה חדשים מזמן מותו של בן דודי. אנחנו, בהמלצת משרד החינוך, מחויבים להכניס 15 אחוז מהתקציב של הכפר בכוחות עצמנו... אין לנו זכות להפלות אף אחד". ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית): "מה הקשר לכפרי הנוער? מחר תביאו את החיזבאללה". ח"כ סון הר מלך: "אתם לא שפויים. איך המצפון שלך נתן לך לישון בלילה? נרדוף אתכם, אני מבטיחה. כל מי שיארח את הפורום הנבזי הזה, שמנסה להשוות בין שכול של חיילים לשכול של מחבלים, אנחנו ניאבק בזה בכל כוחנו. אני מוכנה להבטיח שעד יומי האחרון".
בעז גאוןבעז גאוןאסנת בן דב


ח"כ אלמוג כהן: "אני בינתיים הילד הכי טוב פה". ח"כ טייב: "יש לך 10 שניות". ח"כ אלמוג כהן: "כאמל אבו שהאב הונצח על ידי הארגון הזה. זה מחבל שהורשע. הוא הורשע בטרור. אז אני מגיע לקייטנה, אני מפוצץ לכם את הקייטנה, ואני סוגר אתכם בעזרת השם. איך סחבק? ונאחל בהצלחה לכוחותינו שיהרגו כמה שיותר מחבלים וכמה שפחות חפים מפשע".
ח"כ קריב: "נציג פורום המשפחות השכולות לא מדבר?". ח"כ טייב: "לא, כמו ששי גליק ובצלמו לא דיברו". ח"כ אלמוג כהן: "אנחנו נפוצץ להם את העניין הזה, אל תדאג".
  • בעז גאון הוא סופר, מחזאי והייטקיסט
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il