בהחלטה נדירה קבע בית המשפט העליון כי נאשם ברצח בכוונה תחילה ישוחרר למעצר בית בפיקוח אלקטרוני. השופט אלכס שטיין הורה היום (שישי) לשחרר תחת איזוק אלקטרוני ותנאים מגבילים נוספים את יהושוע רבי, שנאשם במסגרת "פרשה 1131" – פרשה חמורה שעוסקת בשורת מקרי רצח של עבריינים באזור השפלה, על רקע מאבקים ביניהם.
3 צפייה בגלריה
"סוף המשפט לא נראה באופק". אילוסטרציה
"סוף המשפט לא נראה באופק". אילוסטרציה
"סוף המשפט לא נראה באופק". אילוסטרציה
(צילום: עידו בקר)
רבי נאשם ברצח בכוונה תחילה וקשירת קשר לרצח. הוא נמצא במעצר כבר חמש שנים, וכתב האישום נגדו הוגש ב-2016. המשפט בעניינו טרם הסתיים, ו"סוף משפטו אינו נראה באופק", לשון פסיקתו של השופט שטיין.
אם יורשע בעבירות שמיוחסות לו בכתב האישום, רבי צפוי לרצות עונש של מאסר עולם. לפי האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל, העבירות הללו בוצעו על רקע יריבות בין שתי חבורות עבריינים אשר פעלו באזור ראשון לציון. רבי ושותפיו, נטען, חשדו ששרון (במבה) מזרחי, המנוח, סייע ברציחת חברם, דניאל סמארה - וגמרו אומר לרצוח אותו.
נטען כי בעקבות זאת השותפים החלו לעקוב אחר מזרחי. כאשר נודע להם כי הנרצח פעל כדי להשיג לעצמו אקדח, הם החליטו לפתותו להגיע לפגישה שמטרתה תוצג בפניו כאספקת האקדח - ובמהלכה הם ירצחו אותו. כדי להוציא את תוכנית הרצח שלהם מן הכוח אל הפועל, סיפק אחד השותפים כלי רכב גנוב ואילו רבי סיפק אקדח.
3 צפייה בגלריה
יהושוע רבי
יהושוע רבי
יהושוע רבי
(צילום: יאיר שגיא)
לאחר שהמפגש המתוכנן בוטל עקב תקלה, הציע אחד השותפים למנוח מפגש אחר, גם כן כדי לחסל אותו במהלכו. לפי התוכנית השנייה, רבי אמור היה להגיע למפגש זה כשהוא מצויד באקדח ולרצוח באמצעותו את מזרחי. המנוח הגיע למקום המפגש כפי שסוכם עמו, ושם המתין לו רבי כשברשותו שני אקדחים. רבי ניגש אל המנוח, שישב ברכבו, וירה בו באמצעות האקדחים 12 כדורים. "הכדורים פגעו בלבו ובריאותיו של המנוח וגרמו למותו במקום", נכתב באישום.
השופט שטיין הודה בהחלטתו היום כי "האמור בכתב האישום ביחס לרבי מאומת בראיות לכאורה, שעל עצם קיומן אין מחלוקת" – ולמרות זאת החליט לשחרר אותו. הוא אף הודה שהמעשים המיוחסים לרבי, "רצח אכזרי אשר תוכנן היטב במסגרת התארגנות עבריינית", מעידים על מסוכנותו לכאורה, ב"אופן ברור ומובהק".
לדברי השופט, "תיק זה הגיע כעת לגיל 5 וסיומו מי יישורנו. באי-כוחו של רבי מעריכים שההליכים בתיק העיקרי יימשכו עוד כשנתיים לפחות בשל מורכבותו ומספר העדים שעוד אמורים להעיד ולהיחקר – זאת, כאשר ההליך העיקרי מתנהל כסדרו, ללא תקלות, ללא משיכות זמן וללא עיכובים בלתי סבירים".
3 צפייה בגלריה
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוס אזיק אלקטרוני
אזיק אלקטרוני. יחויב גם בתשלום מאות אלפי שקלים כערבויות כספיות
(צילום: shutterstock)
בהחלטתו ציין שטיין כי "בתיק העיקרי חלה התפתחות משמעותית - שני עדי המדינה, א.א. ו-ב.ב., סיימו את מסירת עדותם. התפתחות זו מפחיתה במידה רבה את החשש לשיבוש מהלכי משפט מצדו של רבי. הסיכון כי הלה יימלט מאימת הדין אם ייעצר באיזוק אלקטרוני בתנאים מגבילים קשיחים, אשר כוללים מעצר בית מלא ללא חלונות התאווררות, קטן אף הוא. עברו הפלילי של רבי אינו מכביד ועודנו זכאי לחזקת החפות.
"בנסיבות אלה, המשך מעצרו מאחורי סורג ובריח תלוי במסוכנות הנשקפת ממנו בעודו מחוץ לכלא והאפשרות למזערהּ באמצעות איזוק אלקטרוני ותנאים מגבילים אחרים זאת, מאחר שחומרת העבירה – כשלעצמה – אינה משמשת עילה למעצרו של נאשם עד תום ההליכים".
שטיין קבע שהוא מקבל את הערר שהגיש רבי, וכי הוא ישוחרר כאמור למעצר בית בפיקוח אלקטרוני. יוטלו עליו שורה של תנאים מגבילים, לרבות ערבויות כספיות, אשר לדברי השופט "יפחיתו במידה ניכרת את הסיכון העברייני הנשקף מרבי ואת יכולתו לחדש את קשריו עם עבריינים ולהשפיע על מי שעודנו אמור להעיד בתיק העיקרי". בין היתר יוצמדו לרבי מפקחים, בטרם שחרורו יפקיד גם עירבון כספי או ערבות בנקאית אוטונומית על סך של 350,000 שקלים, וכן התחייבות עצמית וערבות צד ג' על סך כולל של 750,000 שקלים.
ב"פרשה 1131", יצוין, שוחרר תחת תנאים מגבילים נאשם נוסף, אופיר ניאמציק, עד לסיום המשפט. לפני שבועיים הוא הואשם בעבירות חדשות: סחיטה באיומים לכאורה של בעל עסק.