עובדי בית החולים האנגלי בנצרת ממשיכים גם היום (חמישי) בצעדי המחאה שלהם בתגובה לאי-עמידה של המדינה בהתחייבויותיה לתקצוב המוסד הרפואי שנקלע בשל כך לגירעון של כ-30 מיליון שקלים. "הגענו למצב שנגמר לנו החמצן", אמר ד"ר מונדר חכים, יו"ר ועד הרופאים בבית החולים.
המשבר התקציבי של בית החולים, שלא נתמך באופן מלא על-ידי המדינה מאחר שאינו ממשלתי, הוביל לכך שמשכורת חודש אוגוסט טרם הועברה לעובדים. בעקבות כך הוכרזו צעדי מחאה ובכללם סגירת חדר המיון והפסקת פעילות חדרי הניתוח והמרפאות וקבלת מטופלים חדשים. לפיכך, בבית החולים פועלים כעת רק שירותים מצילי חיים.
כבר ביום חמישי שעבר נכנס בית החולים לפעילות במתכונת שבת, ובמוצאי השבת האחרונה הפגינו העובדים מול ביתו של ראש הממשלה יאיר לפיד בתל אביב. הנהלת המוסד הרפואי הזהירה לפני יותר משנה את משרד הבריאות ואת משרד האוצר כי יש להשלים את תקצובו על-מנת לאפשר את פעילותו בצורה מיטבית.
במהלך השנה החולפת אושר מודל התקצוב הלאומי לבתי החולים, ודרכו הייתה אמורה להיעשות חלוקה שוויונית של תקציבים. לפי שיחות שמתנהלות זה כמה שנים עם אגף התקציבים של משרד הבריאות, חלקו של בית החולים היה אמור לעמוד על כ-42 מיליון שקלים בתוספת סכומים של מודלי תמרוץ. אלא שאז הוכנסה תקרה לסכום התמיכה, אשר הביאה להפחתה של כ-14 מיליון שקלים בתמיכה הממשלתית לבית החולים הגדול בנצרת.
3 צפייה בגלריה
מחאת הצוותים הרפואיים על סגירת חדר המיון בבית החולים האנגלי בעקבות משבר תקציבי קשה
מחאת הצוותים הרפואיים על סגירת חדר המיון בבית החולים האנגלי בעקבות משבר תקציבי קשה
"הגענו למצב שנגמר לנו החמצן". עובדי בית החולים האנגלי בנצרת
"כבר 160 שנים מתקיים בית החולים האנגלי בנצרת עם תמיכה מועטה מהמדינה, ועדיין הוא פועל כדי להתקדם, להרחיב שירותים ולעשות את המיטב בשביל להעניק את שירותי הרפואה הטובים ביותר עבור האוכלוסייה בצפון הארץ שבלאו הכי סובלת משירותי רפואה דלים ולא שוויוניים", אמר יו"ר ועד הרופאים ד"ר חכים. "על אף שבית החולים מעניק שירותים הזהים לשירותים המעניקים בתי חולים אחרים בארץ, העובדים אצלנו משתכרים בממוצע 30% פחות מעובדים במקומות אחרים. הגיע הזמן שהמדינה תתקן את העוול הזה".
ד"ר רבאח יאסין, מומחה רפואת פנימית בבית החולים, אמר: "זה מאוד כואב שכל חודש אנחנו לא יודעים אם תיכנס לנו משכורת. ב-2022 זה נשמע הזוי שרופא עובד בבית החולים מבלי לקבל משכורת. לא מתייחסים אלינו. המשכורת הייתה אמורה להיכנס לפני כמה ימים אבל עד היום לא קיבלנו. אנחנו בשוק. חשבנו שהממשלה תעביר את התקציב. יש רופאים עם הלוואות ומשכנתאות ומחוסר ברירה הם התחילו לחפש עבודה נוספת במקביל. זה מאוד כואב שאנחנו כרופאים ומתמחים עובדים ונותנים הכול ולא מקבלים משכורת. מגיע לנו כי אנחנו עושים עבודת קודש. זה המחיר שאנחנו משלמים בסוף? מרגיש כמו סכין בגב".
ד״ר נג'יב נסראללה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה, אמר: "אנחנו בגירעון ובית החולים לא שילם משכורות לעובדים. המצב הכלכלי של בית החולים לא במיטבו. כל הצוות מרגיש נבגד כי פתאום אין תקציב לבית החולים. זה לא נשמע הגיוני. חולים יצטרכו לנסוע למקומות רחוקים יותר כדי לקבל טיפולים מצילים חיים. יש פה אנשי אחזקה עם משכורת מינימום, והם עדיין ממשיכים לבוא כי זה בדמם".