3 צפייה בגלריה
מבנים ישנים יקבלו אישור בדיעבד
מבנים ישנים יקבלו אישור בדיעבד
מבנים ישנים יקבלו אישור בדיעבד
(צילום: תנועת רגבים)
ארשת הממלכתיות על פניהם של השרים הצליחה להסתיר את הקרב היצרי במחנה הימין סביב אישורי הבנייה ששר הביטחון גנץ העניק בשנה האחרונה לפלסטינים המתגוררים בשטחי C.
למרות שבמאי האחרון אושרו במועצת התכנון העליונה (האמונה על אישורי הבנייה מעבר לקו הירוק) 4,000 יחידות דיור בהתנחלויות, התוכנית ירדה בינתיים מסדר היום לטובת הבנייה לפלסטינים. לפי הודעת מערכת הביטחון, המדינה מקדמת לשלב הסופי שלוש תוכניות בנייה בכפרים חיזמא וחרמלה, ולשלב מוקדם יותר תוכניות לכפרים בתיר כיסאן, חארם ופקיקס.
בשונה מבעבר, כמות יחידות הדיור בתוכניות לפלסטינים לא פורסמה. במנהל האזרחי הסבירו כי "המספרים עוד לא נסגרו סופית", ולכן הם מנועים מלפרסם אותם. לפי דוח של תנועת רגבים שמבוסס על פרטי התוכניות מהעבר והגיע לידי ynet מדובר על כמות יחידות דיור לא מבוטלת. בכפר חארס מדובר באישור בדיעבר של כ-200 יחידות דיור, בכפר חיזמא על 150 יחידות דיור שמתוכן 70 כבר נבנו, ובכפר בתיר יאושרו בדיעבד כ-500 מבנים. עם זאת, הכמות הסופית של יחידות הדיור שיאושרו תוחלט על-יד הדרג המדיני.
3 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ מוועידת Annual Economist Government Roundtable ביוון
הצהרת בני גנץ מוועידת Annual Economist Government Roundtable ביוון
יתעמת עם חברי סיעתו החדשה? שר הביטחון גנץ
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראשי המתנחלים פועלים מול השרים איילת שקד, זאב אלקין וגדעון סער על מנת לטרפד את המהלך של גנץ. בתקופה האחרונה ניסו הפעילים לערב את כל מי שרק אפשר, וגורמים בהתנחלויות טענו כי שרים ששוחחו איתם כלל לא הכירו את פרטי התוכנית.
מדובר בתוכניות ישנות שנבלמו חרף בקשתם של הפלסטינים לקדם אותן במשך שנים. גם עימותים סביב תוכניות בנייה אינן דבר חדש - אך כעת הדבר מעניין שכן החזית נגד גנץ נפתחת מכיוון רשימתו החדשה עם סער. המתנחלים מצפים מהשרים, ובמיוחד אלקין שהכיר חלק מהתוכניות, לפעול להסרתן מסדר היום.
ראשי מועצות ביהודה ושומרון טענו בפני השרים כי התוכנית תנתק את גושי ההתיישבות מירושלים. "מדובר בהעברה דה-פקטו של שטחי C לשטחי הרשות הפלסטינית", טענו. "אלו צעדים חמורים מאוד הן מבחינה מדינית והן מבחינת הרעיון הציוני", אמר ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן. גם מאיר דויטש, שעומד בראש ארגון רגבים, ותנועת נחלה הצטרפו להתנגדויות וקראו לשרי הימין לבלום את התוכנית.
3 צפייה בגלריה
וואלג'ה
וואלג'ה
(צילום: רגבים)
מנגד, חגית עופרן, ראש תחום מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו", אמרה כי התוכניות לא משנות כמעט שום דבר בשטח. "אין בהן אף תוכנית להכרה בקהילה פלסטינית בשטחי C", הסבירה עופרן. "כל התוכניות הן למבנים שנמצאים בשוליים של כפרים שמרכזם באזור B. המתנחלים התהפכו לגמרי, אין שום אינטרס ישראלי במניעת בנייה פלסטינית בשטחים, כשכולם יודעים שממילא נצטרך לפנות אותם בסופו של דבר. דווקא המשך מדיניות החנק כלפי הפלסטינים בשטחי C פוגעת בישראל ומצדיקה את ההאשמות שישראל מפעילה בשטחים משטר של אפרטהייד".