ההחרפה במתיחות בין ישראל לאיראן עלתה מדרגה בעיקר בעקבות חיסולו בדמשק של בכיר משמרות המהפכה מוחמד רזא זאהדי. העובדה שמדובר בחיסול נוסף של בכיר בארגון האיראני מתחילת המלחמה, הובילה לבסוף לתגובה האיראנית הנרחבת, ולא סתם. משמרות המהפכה זה לא סתם כוח צבאי של טהרן, אלא ארגון עם לא מעט כוח ולא מעט משמעות במשטר האייתוללות.

למרות שבישראל מכירים את משמרות המהפכה בעיקר בתחום הצבאי, שם נמצא חלק גדול מהפעילות שלו, משמרות המהפכה פעילים בלא מעט תחומים באיראן. בעיקר בתחום המודיעין, אבל אנשי המשמרות פעילים גם בתחומי החברה, התרבות, התעשייה והכלכלה.
משמרות המהפכה הוקמו זמן קצר לאחר המהפכה האיסלאמית, שהעלתה לשלטון בטהרן את האייתוללה חומייני. זמן קצר לאחר שמונה למנהיג העליון של איראן, חומייני הוציא צו שנועד להגן על המהפכה והמשטר החדש מפני איומים בחוץ, ובעיקר מפני איומים מבפנים. הצו קבע כי "משמרות המהפכה", שהוקמו לא מכבר, הם כוח עצמאי מכוחות הצבא שהיו בתקופת השאה, כדי להימנע מאפשרות של הפיכה נגד השלטון החדש.
חומייני כינה את משמרות המהפכה "צבא אידיאולוגי". הם אינם נחשבים לחלק מכוחות הצבא האיראני, מחזיקים בפיקוד עצמאי ומקבלים הנחיות בצורה ישירה מהמנהיג העליון – ללא תיווך. עם השנים, הם הפכו לכוח מרכזי במדינה שמעורב מאוד בקבלת החלטות משמעותית. כמו, למשל, האם להגיב לחיסולים וכיצד.
8 צפייה בגלריה
מצעד של משמרות המהפכה בטהרן
מצעד של משמרות המהפכה בטהרן
משמרות המהפכה צועדים בלב טהרן, 1983
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
תרגיל של משמרות המהפכה
תרגיל של משמרות המהפכה
תרגיל של משמרות המהפכה, 2022
(AP)
למשמרות המהפכה יש יחידות שמקבילות לחילות היבשה, האוויר והים של הצבא האיראני, והם מחזיקים אפילו באגף מודיעין מקביל לזה של הצבא. למעשה, באיראן יש כיום שני צבאות במדינה אחת, כשההבדל המרכזי הוא המטרה של אותו צבא. הצבא האיראני שואף להגן על גבולות איראן מפני התערבות חיצונית, בעוד שמשמרות המהפכה מגנים על המהפכה האיראנית ושואפים לייצא אותה אל מחוץ למדינה.
אם בהתחלה אולי הייתה מתיחות כלשהי בין שני הצבאות, בשנים האחרונות הצבא האיראני עבר שינוי וראשיו כעת נאמנים כמעט לחלוטין למשמרות המהפכה. "יש הרגשה שהם כמו בובות שלהם. הם לא מקבלים החלטות לבד ומשמרות המהפכה שולטים על כל המערכים המרכזיים כמו נושא הגרעין והכוחות המיוחדים", הסביר בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "באזורים עם בעיות פנימיות באיראן הוקמו מפקדות של משמרות המהפכה ולא של הצבא, עדיין חושדים באנשי הצבא".

יחידת העילית

לפי הערכות שפרסם העיתון הסעודי א-שרק אל-אוסט, במשמרות המהפכה יש כ-125 אלף קצינים ביחידות השונות. עליהם מפקד מאז 2019 מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, שמונה לתפקיד על ידי חמינאי.
אחת היחידות המוכרות ביותר של משמרות המהפכה היא "כוח קודס" – כוח הריגול הצבאי של המשמרות גם מחוץ לגבולות איראן. כוח קודס אחראי על מימוש אחת המטרות המרכזיות של הארגון – ייצוא המהפכה האיראנית מחוץ לגבולות המדינה ועיצוב המזרח התיכון בצורה שמשרתת את האינטרסים של שלטון האייתוללות.
8 צפייה בגלריה
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
נציגים של "כוח קודס" במצעד צבאי בטהרן
(צילום: AP)
לפי פרסומים באל-ג'זירה, הכוח שואף ליצור "חזית התנגדות חזקה" נגד ישראל וארה"ב מהים התיכון ועד למזרח אסיה. כדי ליישם זאת הוא מהווה צינור משמעותי בין גורמי "ציר ההתנגדות" השיעי-איראני בפעילותם נגד ישראל, ונותן חסות לקבוצות חמושות שנאמנות לו ופרוסות ברחבי המזרח התיכון במדינות כמו לבנון, סוריה, תימן ועיראק. הוא גם שומר על קשר שוטף עם הפלגים הפלסטיניים.
במהלך השנים אנשי כוח קודס האיראני היו מעורבים בעימותים השונים במזרח התיכון. כך, למשל, תמכו לוחמי העילית האיראנים בחיזבאללה במלחמת האזרחים בלבנון, סייעו לנשיא סוריה בשאר אל-אסד בעימותים מול האופוזיציה, ותמכו בחות'ים במלחמה שלא נגמרת בתימן. במקביל, הם פעלו נגד ניסיונות דעאש להשתלט באופן קבוע על אזורים בסוריה ובעיראק.
בתקשורת הערבית מתייחסים ל"כוח קודס" כיחידת עילית של המשטר האיראני, שלפי דיווחים שונים מונה כ-15 אלף פעילים. אבל כשהוקם כוח קודס, המצב היה שונה לחלוטין. היחידה המובחרת הוקמה במיזוג של מספר ארגונים איראניים ב-1990, כשנתיים לאחר סיום מלחמת איראן-עיראק, ושנה אחרי שעלי חמינאי החל בתפקידו כמנהיגה העליון של איראן.
מפקד היחידה בשבע השנים הראשונות היה אחמד וחידי, שהקים אותה, ואחריו מונה לתפקיד קאסם סולימאני, שהוביל את "כוח קודס" למה שכונה "תור הזהב" של הכוח. מעמדו של סולימאני בעולם השיעי-ערבי התפתח כל כך, שעד מהרה מפקד הכוח היה מפורסם יותר מהכוח עצמו. ב-22 שנות כהונתו של סולימאני בתפקיד הוא ביסס את השפעתה של איראן במספר מדינות באזור, בין היתר לבנון וסוריה. ב-2020 הוא חוסל על ידי ארצות הברית בזמן ביקור בעיראק. מי שהחליף אותו בתפקיד, ומפקד כיום על הכוח, הוא אסמאעיל קאאני, שבחודשים האחרונים לא מפסיק להתבטא נגד ישראל.

הצצה לארגון המתנדבים של המהפכה

לצד הפעילות הצבאית כלפי חוץ, משמרות המהפכה לא בוחלים להתערב גם בעניינים שמסעירים את איראן פנימה. המשמרות מחזיקים במנגנון גיוס שנקרא בסיג'. מדובר למעבר בכוח צבאי למחצה, שלפי אל-ג'זירה כולל לפחות 90 אלף מתנדבים – גברים ונשים, סטודנטים ומבוגרים. באיראן יש מי שטוען שלמעשה מדובר במיליוני פעילים בארגון.
את החברים בבסיג' אפשר לחלק לשלוש קבוצות, מסביר סבטי. "הקבוצה הראשונה אלה פעילים שמשתתפים בארגון כל השנה, והם ממש כמו משמרות המהפכה. הקבוצה השנייה אלה 'המלשינים' – אנשים שפעילים בזמנם החופשי ולא בצורה אינטנסיבית, והם משתתפים בעיקר באמצעות הלשנה על אירועים שונים. הקבוצה השלישית אלה אנשים שרק נרשמו לבסיג' ולא מחויבים לפעילות".
8 צפייה בגלריה
מצעד של מתנדבי בסיג' ליד טהרן
מצעד של מתנדבי בסיג' ליד טהרן
מצעד של מתנדבי בסיג' ליד טהרן
(צילום: Vahid Salemi/AP)
8 צפייה בגלריה
מתנדבי בסיג' לקראת תהלוכה
מתנדבי בסיג' לקראת תהלוכה
מתנדבי בסיג' לקראת תהלוכה
(צילום: Vahid Salemi/AP)
לפי הפרסומים בתקשורת, מתנדבי הבסיג' סייעו בשנים האחרונות למשטר האייתוללות להתמודד עם פעולות נגד המשטר. בין היתר הם סייעו לכוחות המשטרה והמנגנונים הביטחוניים בפיזור ההפגנות העממיות נגד השלטון, וביצעו משימות ביטחוניות, תרבותיות, דתיות ומשימות הקשורות ל"משטרת המוסר" במדינה. לפי אל-ג'זירה, מתנדבי הבסיג' אחראים גם על הטקסים ומסעות התעמולה של משמרות המהפכה ברחבי המדינה.
אחד מרבבות הפעילים בבסיג' היה בעבר גם סבטי, שגדל באיראן והיה בקבוצה השלישית של החברים בארגון. "הייתי הולך להרצאה פעם בחודש במסגד, שהיו מחלקים שם עוגיות. למה היה לי חשוב ללכת? כי זה נותן לך כמו 'חוגר' שאתה ניצל בעזרתו מציפורני האחרים שמנסים לתפוס אותך. למרות שכל הזמן אמרתי שאני חלק מהם, עדיין יצא לי לחטוף מהם מכות. יש את המשפט 'אם אתה לא יכול להביס אותם – תצטרף אליהם', וזה היה המצב. הייתי הולך למסגד, שומע את הדברים שלהם, יוצא וצוחק על זה".
8 צפייה בגלריה
מתנדב בסיג' בעצרת יום ירושלים באיראן, החודש
מתנדב בסיג' בעצרת יום ירושלים באיראן, החודש
מתנדב בסיג' בעצרת יום ירושלים באיראן, החודש
(צילום: Vahid Salemi/AP)
"לא ידעו שאני יהודי כשהצטרפתי לבסיג', אחרת זה לא היה אפשרי. היהודים באיראן חייבים להתגייס לצבא, אבל לא יכולים להיות במשמרות המהפכה ונשארים תמיד בתפקידים נמוכים", הוסיף סבטי. "האנשים שלה פועלים לפי הרעיון שאם יש משהו שהם לא מכירים או לא חונכו עליו הם מסכלים אותו, זאת מהות ההתנגדות. דווקא בשנים האחרונות הציבור האירני הופך לפחות אנטישמי בעוד שהמשטר מאוד אנטישמי, זה קצת מפחית את הלגיטימציה שלו".

דיווחים חדשותיים ופיזור הפגנות

במשמרות לא מתעסקים רק בנושאים אלימים. משמרות המהפכה באיראן מחזיקים גם בחברות בתחום התקשורת באיראן ומנהלים סוכנויות חדשות, ערוצים, אתרי אינטרנט ועיתונים. הכל במטרה לקדם את התעמולה של הארגון בתוך איראן, ומחוצה לה. דוגמאות לכך ניתן היה לראות בשבועות האחרונים ברשתות האיראניות ובשלטי תעמולה בעברית שנתלו ברחבי טהרן.
בתקשורת בטהרן דואגים כמעט תמיד לקדם את דמותו של איש המהפכה שמסייע לאזרח הקטן בכל אירוע, לא רק מלחמתי. "המשטר דואג כל הזמן להבליט את הפעילות שלו על חשבון הצבא. תמיד הם מראים בסוף את איש משמרות המהפכה שהולך בבוץ", סיפר סבטי.
לפי דיווחים ערביים, משמרות המהפכה מחזיקים גם בצבא אלקטרוני שאחראי על תחום הסייבר בארגון. בין היתר, אנשי הסייבר של המשמרות פועלים בהפצת תעמולה ומסרים ברשתות החברתיות.
8 צפייה בגלריה
שדה גז שמשמרות המהפכה הפסיקו להיות שותפים בו
שדה גז שמשמרות המהפכה הפסיקו להיות שותפים בו
שדה גז שהחברה של משמרות המהפכה נאלצה לעזוב בעקבות סנקציות
(צילום: Vahid Salemi/AP)
אחת הדרכים למימון הפעילות הענפה של הארגון היא באמצעות הזרוע הכלכלית של הארגון שנקראת "חאתם אל-אנביא" – חותם הנביאים, כינוי מוכר לנביא מוחמד, שלפי האמונה המוסלמית היה הנביא האחרון. לפי א-שרק אל-אוסט, בבעלות משמרות המהפכה רשת רחבה של חברות, בין היתר בתחומי הנפט, הגז והבנייה.

טילים, גרעין וארגון טרור

ארסנל הנשק של משמרות המהפכה, לפי דיווחים בכלי תקשורת ערביים, מגוון ומתקדם מאוד. באחד הפרסומים נטען שהארגון מפקח על תוכנית הטילים הבליסטיים והכטב"מים של איראן, שהוגדרה על ידי מומחים באותו הפרסום כ"גדולה ביותר במזרח התיכון". פרסום אחר ייחס לארגון יכולות הגנה גבוהות ופיתוח כלי נשק וטילים מיוחדים. בין היתר, נטען כי יש ברשות משמרות המהפכה כטב"מים, מערכות הגנה אווירית ומערכות לוחמה אלקטרוניות.
לצד ההתפתחות של הכטב"מים, האיראנים נמצאים מאחור בכל הקשור למטוסי קרב. "האיראנים מתאמני על מטוסים ישנים, הרבה מהם נפלו באימונים, אפילו מטוסי נוסעים התרסקו. הם לא מיומנים בטיסות ולכן הם משתמשים בטילים וכטב"מים, שזה נשק פסיבי שלא מנצח מלחמות", טען סבטי.
8 צפייה בגלריה
מפקד משמרות המהפכה ומפקד הכוחות האוויריים ליד כטב"ם
מפקד משמרות המהפכה ומפקד הכוחות האוויריים ליד כטב"ם
מפקד משמרות המהפכה ומפקד הכוחות האוויריים ליד הכטב"ם "עזה"
(AP)
"גם אם הם יקבלו מטוסים מרוסיה, מדובר במטוסים מהמזרח שהם לא יודעים לטוס עליהם. זה ידרוש שינוי של כל תורת הלחימה שלהם", הוסיף סבטי. "לכן, צריך לקחת את הדברים בפרופורציות. לא ממקום של זלזול באיראנים, אלא של פרופורציות".
בינתיים האיראנים דואגים ליחצ"ן טוב את היכולות הצבאיות של משמרות המהפכה, בין היתר בתרגילי ראווה ובמצעדים שעורך הארגון. התיעודים הללו מהווים גם כן חלק מהלוחמה הפסיכולוגית שמפעילים במשמרות המהפכה – כלפי פנים וכלפי חוץ.
וכשמדובר באיראן, מהר מאוד זה מגיע גם לגרעין. לפי דיווח באל-ג'זירה, מדינות במערב מפנות אצבע מאשימה כלפי הארגון בטענה שהוא מעורב בתוכנית הגרעין האיראנית.
מכיוון שלא מדובר בצבא רשמי של איראן, למדינות ברחבי העולם קל יותר להגדיר אותו כארגון טרור, ויש לא מספר גופים שכבר הגדירו אותו ככזה. כך, למשל, ארצות הברית הכריזה על המשמרות כארגון טרור זר ב-2019, ובאיחוד האירופי הטיל סנקציות על חברים במשמרות המהפכה. עם זאת, הקריאות של ישראל לגרמניה ובריטניה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור, ולהטיל סנקציות על פרויקט הטילים האיראני, נותרו בינתיים ללא מענה.