מפגינים ברחבי פרו מוחים בימים האחרונים על הדחתו ומעצרו של הנשיא פדרו קסטיו, ועל מינויה של סגניתו לנשיאה החדשה של המדינה. לפחות שבעה מפגינים נהרגו עד כה בעימותים עם המשטרה, ובנוסף נפצעו עוד עשרות שוטרים ואזרחים.
בעקבות המהומות הנשיאה החדשה, דינה בולוארטה, הציעה לקונגרס להקדים את הבחירות מ-2026 ל-2024, אך המפגינים דורשים בחירות בהקדם – ואת שחרורו של קסטיו. במכתב שפורסם בטוויטר של קסטיו כינה הנשיא לשעבר את הצעתה של בולוארטה "משחק מלוכלך", ואמר שהיא תפסה את השלטון בכוח. למרות הדחתו, קסטיו אמר שהוא לא מתכוון להתפטר מהנשיאות.
15 צפייה בגלריה
לימה הפגנות פרו
לימה הפגנות פרו
מפגינים פצועים בבירה לימה
(צילום: EPA)
15 צפייה בגלריה
לימה הפגנות פרו
לימה הפגנות פרו
(צילום: רויטרס)
בולוארטה הושבעה לנשיאות בשבוע שעבר, ביממה דרמטית שטלטלה את המדינה הדרום-אמריקנית: קסטיו הורה לפזר את הקונגרס כדי למנוע הצבעה על הדחתו, והודיע על הקמת ממשלת חירום והליכה לבחירות. חברי הקונגרס לא נענו לדרישתו, אישרו את הדחתו ברוב גדול ובחרו בסגניתו לנשיאת המדינה. קסטיו, שהואשם בשבוע שעבר בניסיון הפיכה ובהפרה של חוקת המדינה, נעצר אחרי ההצבעה על הדחתו ונחקר על-ידי התובעים בבירה לימה בחשד להמרדה.
קסטיו היה בעבר מורה בבית ספר יסודי, וביולי 2021 נבחר לנשיא מטעם מפלגת השמאל הסוציאליסטית. עד שהתמנה לנשיא הוא מעולם לא כיהן כנבחר ציבור, והתגורר עם משפחתו בבית מחימר בהרי האנדים. קסטיו הנשיא הראשון של פרו שמגיע ממשפחת איכרים.
15 צפייה בגלריה
מחאות בפרו
מחאות בפרו
המפגינים בארקיפה
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
מחאות בפרו
מחאות בפרו
(צילום: רויטרס)
כהונתו של קסטיו הייתה סוערת וכאוטית למדי: מאז השבעת ממשלתו עשרות שרים התפטרו או הודחו. לשכת התובע הלאומי פתחה בשש חקירות נגדו, חמש מהן בחשד למעשי שחיתות. ההצבעה שבה הודח בשבוע שעבר הייתה אחרי שני ניסיונות הדחה בקונגרס שנכשלו. קסטיו טען כי מי שמנסים להדיח אותו פוגעים בדמוקרטיה של פרו, שסובלת כבר שנים מאי-יציבות פוליטית. הנשיאה בולוארטה היא האדם השישי שמכהן בתפקיד בחמש השנים האחרונות.
תומכיו של קסטיו, רבים מהם מתגוררים באזורים כפריים, טוענים שבולוארטה לא נבחרה על-ידי העם וקוראים "לסגור" את הקונגרס. מפגין בבירה לימה אמר כי "דינה בולוארטה לא מייצגת אותנו. היא בוגדת, היא לא כשירה לתפקיד". הוא קרא לעצור אותה ולשחרר את קסטיו. בולוארטה הכריזה על מצב חירום במוקדי המהומות, מהלך שמאפשר לחיילים לתפוס פיקוד על האירוע. היא ציינה כי היא הנחתה את הכוחות לא לנהוג באלימות או לפגוע בזכויות היסוד של הציבור.
15 צפייה בגלריה
נשיאת פרו דינה בולוארטה
נשיאת פרו דינה בולוארטה
נשיאת פרו דינה בולוארטה
(צילום: AFP)
מאות אלפים יצאו להפגנות בשבוע החולף, ועשרות כבישים נחסמו. בנוסף לבירה לימה התקיימו הפגנות גם בארקיפה בדרום פרו, העיר השנייה בגודלה במדינה. אתמול התפרצו מאות מפגינים למסלול ההמראה בשדה התעופה בארקיפה וגרמו להשעיית הפעילות. הם הבעירו צמיגים, חסמו את המסלול עם קרשים וסלעים וגרמו נזק לתאורה. המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר אותם.
מבין שבעת ההרוגים, שישה נורו למוות בעיר אנדבואיילאס בדרום המדינה, בהם בני 16 ו-18. שדה התעופה באנדבואיילאס נסגר אתמול, אחרי שמפגינים הסתערו עליו. ההרוג השביעי היה בארקיפה.
15 צפייה בגלריה
 קסטיו בהצהרה לאומה בשבוע שעבר
 קסטיו בהצהרה לאומה בשבוע שעבר
קסטיו בהצהרה לאומה בשבוע שעבר
(צילום: AFP AFP PHOTO / PERUVIAN PRESIDENCY)
ממשלות השמאל בארגנטינה, בוליביה, מקסיקו וקולומביה פרסמו אתמול הצהרה משותפת שקוראת לשמור על זכויותיו של קסטיו העצור, כולל הזכויות המשפטיות. הן הוסיפו כי ה"סוכנים" שאחראים להדחתו צריכים לכבד את "רצון העם כפי שנקבע בקלפיות".
לפני ההצבעה על הדחתו בשבוע שעבר, בנאום בארמון הנשיאות, אמר קסטיו כי בתגובה לדרישות האזרחים ברחבי המדינה הוא החליט "להקים ממשלת חירום שתחזיר את שלטון החוק והדמוקרטיה". הוא הכריז כי בכוונתו לבצע שינויים גם במערכת המשפט, במשטרה ובבית המשפט החוקתי. קסטיו הודיע על מצב חירום, במסגרתו יוטל הערב עוצר לילי מ-22:00 ועד 04:00. הוא לא קיבל את תמיכת המשטרה והצבא, ובהמשך הערב הודח ונעצר.