(נאום טקס יחידות מצטיינות למבצע שובר גלים)

במערכת הביטחון יכריזו היום (ראשון) על כמה צעדים להוקרת חיילי המילואים, אחרי יותר משנה של נשיאה כבדה בנטל, בעיקר של חטיבות היבשה. ברקע, ישנה תמונת מצב מדאיגה על ירידה בהתייצבויות בגלל העול הכלכלי שהכביד עוד יותר על עשרות אלפי המשרתים.
יותר מ-50 גדודי מילואים נדרשים השנה להתייצב בפעם השנייה לתעסוקה מבצעית של כחודש ימים ביהודה ושומרון, כחלק מהמשך היערכות מבצע "שובר גלים" לניסיונות לסגור את מאות הפרצות בקו התפר. מדובר בצעד חריג שהצריך את אישור ועדת חוץ וביטחון, משום שלפי חוק המילואים ניתן לזמן חייל לתעסוקה מבצעית (קו) פעם אחת בשלוש שנים. חלק מהגדודים אף יקבלו זימון שלישי לקו באיו"ש בתוך פחות משנתיים, וקצינים מגדודים שונים שזומנו לאיו"ש סיפרו על קשיים חריפים בגיוס חיילי המילואים.
8 צפייה בגלריה
אנשי מילואים
אנשי מילואים
העול הכלכלי מכביד, ותמונת ההתייצבות מדאיגה
(צילום: דובר צה''ל)
לפי כל הגורמים ששוחחו עם ynet, לא מדובר באי-התייצבות שנובעת מהמחאה נגד המהפכה המשפטית. לדבריהם, "בעלי משפחות צעירות נאנקים תחת העול הכלכלי ויוקר המחייה ולא יכולים לעזוב הכול לכמעט חודש, סטודנטים מתקשים לקבל אישורים להיעדר לפרק זמן ארוך באמצע התואר, עצמאים מדממים עשרות אלפי שקלים בכל קו שכזה – והמדינה מצידה נותנת בתמורה הנחה לארוחת בוקר בבית קפה או כרטיס למופע בחצי מחיר כחלק ממועדון בהצדעה, ובמקרה הטוב איזה אלף או 2,000 שקלים מענק בחלוף כשנה. יש גדודים עם אחוזי התייצבות של 50%, 60% ו-70% וקצינים רודפים במשך חודשים לפני הקו אחרי החיילים שיגיעו".
מנגד, קצינים בכירים בצה"ל אמרו שאחוזי ההתייצבות הנמוכים הורגשו יותר באימונים ופחות בתעסוקות המבצעיות, ובכל מקרה יש מקצה שיפורים למעמדו של חייל המילואים, כולל בימים אלו. בין היתר, הוקצו חללי עבודה ממוזגים במוצבים כדי שהחיילים יוכלו להמשיך לעבוד או ללמוד בין המשימות.

סיטואציות בלתי אפשריות מול מפרי סדר יהודים

ערב שלישי של חנוכה בחודש דצמבר האחרון יכול היה להסתיים בקלות עם הרוגים או פצועים, כשמחבלים פתחו באש בשלוש תקריות שונות בגזרת שכם – בתוך פחות משלוש שעות. המחבלים החטיאו, אבל לא בכדי בחרו את העיתוי. כמה ימים קודם לכן ירד מהגזרה גדוד מילואים שלוחמיו נפרסו מעת לעת במארב מעובה בין הכפר העוין תל, ליישוב הר ברכה. הסיבה: חשש ממשי לפיגוע ירי לעבר היישוב החולש על שכם. אלא שהגדוד החדש, שקציניו ולוחמיו עשו את המקסימום לעמוד במשימתם ולהגן בגזרתם, לא יכול היה לפרוס את אותם לוחמים במבתרים השולטים על ציר הגעת המחבלים.
8 צפייה בגלריה
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
סא"ל במיל' שי פרץ
8 צפייה בגלריה
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
"קשה יותר להביא את האנשים". לוחם מהגדוד של סא"ל במיל שי פרץ
זו רק דוגמה אחת למשבר השקט במערך המילואים, שחולף מתחת לרדאר של שרי הקבינט וחברי הכנסת, העסוקים בנושאים אחרים כמו קרבות על תוספות תקציב לתלמידי ישיבות או רפורמה משפטית. המשבר הזה כבר מתנגש במציאות המבצעית הנפיצה ביהודה ושומרון, שזוחלת לאיטה לאינתיפאדה שלישית. כ-60 גדודי מילואים מופעלים השנה בתעסוקות מבצעיות באוגדת איו"ש, מספר שיא שגדול אף יותר מהכמות שנשחקה במשימה זו בשנה שעברה. כל תעסוקה שכזו נמשכת כחודש, וכל הסימנים והעדויות חושפים מציאות מדאיגה – מאות עד אלפי חיילי מילואים, ייתכן שיותר מכך, פשוט לא מתייצבים, בגלל הקושי להגיע, ולא מחוסר רצון.
הלוחמים בגדוד של סא"ל (במיל') שי פרץ, מפקד גדוד 8208 של חטיבת המילואים של בה"ד 1 שעזב את הגזרה בשבוע שבו אירעה התקרית בשכם בחנוכה, זכו לאות הצטיינות בגין פעילותם במבצע "שובר גלים". בנאומו בטקס אמר הקצין: "שעות בודדות לאחר שרק ירדנו מהקו גזרתנו עברה תופת של אירועי ירי. וכן, איפה שהיה ירי - שם לא היה סד"כ למי שהחליף אותנו. אתה קורא היסטוריה גזרתית ואתה נדהם מהסבירות שחייליך ייפגעו בקו הזה, זה לא צחוק, זה קו שאשכרה יכולים לא לחזור ממנו". מקרב גדודי המילואים, גדוד 8208 הוא אחד מהגדודים שזכו להצטיינות על פעילותם במבצע.

4 חודשים התעסקות לפני ואחרי הקו

פרץ הוסיף בדבריו בפני בכירי הצבא כי העומס מכל קו מילואים שכזה חורג הרבה מעבר לחודש התעסוקה המבצעית. "ההכנות והביצוע הם מקצה לקצה ארבעה חודשים: חודשיים אגרסיביים לפני התעסוקה המבצעית, 30 יום התעסוקה המבצעית עצמה ועוד 30 יום התאוששות אקדמית, כלכלית, משפחתית, בריאותית פיזית ונפשית. זה פורמט ידוע אצל מג"ד מילואים. חוק ה-4. תודיע לעולם שאתה נעלם לארבעה חודשים, זר לא יבין זאת", הסביר פרץ.
8 צפייה בגלריה
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
"תודיע לעולם שאתה נעלם לארבעה חודשים? זר לא יבין זאת"
לדבריו, "תעסוקה מבצעית עבור מ"פ במילואים זה לא 25 הימים בחוק, אלא מסגרת של ארבעה חודשים מקצה לקצה. בהכנות המוקדמות, בראיונות לחיילים, להילחם על מצבת החיילים שתתייצב, זה לשמוע אילוצים ובעיות של כל האנשים הטובים שלנו – מעצמאים, סטודנטים, הורים צעירים, שכירים בכלל קשת התפקידים ולאפשר להם גמישות. מפקדי הפלוגות שלי ואנוכי שוחחנו עם כלל שדרת הניהול בכלל התעשיות בישראל – רק תבחרו מי, כולם אומרים לך 'הוא חשוב לי', לכולם אני עונה, 'הוא חשוב אבל גם למדינה'. זה לדבר עם דיקני פקולטות ולכתוב להם מכתבים שישחררו את לוחמיך.
"האתגרים הללו חוצים את התעסוקה המבצעית לכל אורכה", הוא הוסיף. "18 שנה אני בשירות מילואים פעיל, אחרי תשע תעסוקות מבצעיות, ואני אומר בהסתכלות כנה לאחור: קשה יותר להביא את האנשים. החברה משתנה לנו בין הידיים, הנטל עלינו גדל".

התצפיתניות לא באו – הלוחמים החליפו אותן

עד כמה המצב חמור? בשיחות סגורות מודים קצינים סדירים בכירים, בעיקר מפקדים שאמונים על גזרות הביטחון השוטף, שאחוזי ההתייצבות למילואים נמוכים ומדאיגים, ומשפיעים ישירות על היקפי המשימות. ההתייצבות הנמוכה חוצה יחידות ומתפשטת גם ביחידות אחרות שנדרשו לתגבר את הגזרות, בעיקר באיו"ש.
8 צפייה בגלריה
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
פעילות הגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
לוחם מהגדוד של סא"ל במיל' שי פרץ
כך למשל, תצפיתניות רבות במילואים שנקראו לשירות מילואים בשנה האחרונה הודיעו שאין ביכולתן להגיע, והעומס על התצפיתניות הסדירות עלה, עד כדי דילול משמרות בחמ"לים למשימות החשובות ביותר, ופתרונות חריגים כבקשה מחיילי מילואים שאינם מוכשרים לכך, לבצע את המשימה הסיזיפית מול המסכים. "אין לנו טענה לגדודי המילואים ומי שבא נותן הכול ומסכן את חייו ימים כלילות", סיפר קצין סדיר שקלט גדודי מילואים באיו"ש.
"הם החבר'ה הכי אחראיים ורציניים, בוגרים ומנוסים, גם אם לסדירים יש יתרון של כשירות וכושר לעומתם, ועדיין, מספרית, אין לנו מה לעשות כשבגדוד מילואים מגיעים 30% פחות כוח אדם מהנדרש לגזרה", הוא הוסיף. "אם תעיף אנשים או תשפוט בכמות סיטונאית אז לא יגיעו יותר בכלל, ואז למלחמה תישאר עם חצי גדוד. את המחיר על המצב הזה אנחנו משלמים עכשיו במזומן וגם בעתיד במבחן האמת".
אחד המח"טים המרחביים באיו"ש ציין כי המחסור בסדר הכוחות בגדודי המילואים הורגש גם בגזרתו, כשבמקומות שבהם היו פחות כוחות, עלו נתוני חדירות השב"חים הפלסטינים בקו התפר, גם אם בהיקפים נמוכים. "ועדיין, יותר מצלמות, מכ"מים ויכולות נוספות שפרסנו ואנחנו פורסים, חוסכים הפעלה של כוחות", הוא אמר. "יש פתרונות ומענה, אך אי אפשר לומר שהחוסר לא הורגש". בצבא מודים שאכן אירוע התצפיתניות מוכר וטופל, אך היה נקודתי.
8 צפייה בגלריה
תצפיתניות בסיס ערער רמת הגולן
תצפיתניות בסיס ערער רמת הגולן
במקומות שבהם היו פחות כוחות, עלו נתוני חדירות השב"חים. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)

הטבה: יום משפחות בספארי

הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי אמר ל-ynet בריאיון פרישה כי הוא לא מודאג מהמצב, כי כל ניסיונות העבר הוכיחו שבעת פקודה, למלחמה, חיילי המילואים יתייצבו בהמוניהם, אך השאלה תהיה באיזה רמת כשירות. קצינים בכירים בצה"ל טוענים, כאמור, שיש שיפור דווקא באחוזי ההתייצבות למילואים בגדודי היבשה, וכי כל תעסוקה מבצעית שכזו משפרת לאין שיעור את רמת הלכידות בכל גדוד, כרכיב מרכזי במוכנותו לחירום. זאת, אחרי שנות הקורונה והיעדר תקציב המדינה שבהן התמעטו עד מאוד מופעי המילואים.
במפקדת קצין מילואים ראשי מנסים בימים אלו לתמרן בצורה טובה יותר את מאות המיליונים שמוקצים לרווחת חיילי המילואים, טוענים בצבא. בצה"ל ציינו כי מבצע שובר גלים גרם למעבר מ-0 ל-100 מבחינת מופעי מילואים, אם כי קיימים אתגרים בזימון חיילי המילואים, בעיקר הצעירים שבהם שלומדים לתואר אך גם בקרב מקומות עבודה "שחלקם לא התרגלו להיעדרויות כאלו של עובדיהם למילואים".
עוד אמרו כי "אנחנו נערכים בכמה פרמטרים שונים שיתנו מענה לאתגרים הללו. צריך לזכור שיש גם מגבלות של ימי מילואים לכל גדוד, ולא ניתן לזמן את כולם. קיימנו יום משפחות למילואימניקים בספארי ויש עוד הרבה תוכניות בקנה ושחלקן מומשו". עוד ציינו בצה"ל כי לא היו עמדות שלא אוישו או משימות שלא בוצעו בגלל מחסור בחיילי מילואים, לפחות לא בקרב 18 גדודי המילואים של החטיבות המרחביות, שזומנו לקווים באיו"ש.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אחוזי ההתייצבות של גדודי המילואים בתע"מ נמצאים בעלייה בשנה האחרונה. גם במהלך שבוע שעבר, במבצע 'מגן וחץ', גויסו אנשי מילואים רבים, בכל הזרועות, בכל הדרגות ובכל המקומות בהיענות מלאה ובעשייה יוצאת דופן. אחוזי ההתייצבות למילואים מושפעים ממשתנים רבים. צה"ל עוקב, בודק, חוקר ופועל רבות על מנת לשמר את הכשירות המבצעית ואף לחזקה. בשנתיים האחרונות צה"ל מבצע תוכנית רב שנתית לחיזוק מערך המילואים, 'מילואים בתנופה', העוסקת בחיזוק הקצה המבצעי לצד היבטים של תגמול והוקרה. משרתי המילואים הם חלק בלתי נפרד מכוחו ועוצמתו של צה"ל, ראשונים להתייצב לכל משימה אשר תידרש למען המאמץ המשותף. צה"ל ימשיך להשקיע במשרתי המילואים, בכשירותם, בפיתוח המפקדים, בתגמול ובהוקרה להם הם ראויים".
פורסם לראשונה: 21:59, 20.05.23