לאחר שלפני כשבוע נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי בליכוד פועלים לבטל את החלטת המועצה להשכלה גבוהה על הקמת האוניברסיטה בגליל בתל חי ולהעבירה לצפת, יו"ר הוועדה המקצועית שהחליטה על הקמתה בתל חי, פרופסור בני גיגר, השיב אש נגד הטענות כי בחר במכללה מסיבות פוליטיות. פרופ' גיגר רמז כי המהלכים הפוליטיים הם אלו שמוביל ראש העיר צפת ונציג הליכוד בעיר, יהושע (שוקי) אוחנה, וכי העמדה שזה הציג בפני הוועדה "לא תואמת את מה שהופיע בעיתונים לאחר מכן".
גיגר אמר את הדברים במפגש שאורגן על ידי הפורום להשכלה גבוהה של ארגון "בשער- קהילה אקדמית למען החברה בישראל" ומוסד שמואל נאמן בטכניון, ועסק בנושא הקמת האוניברסיטה בגליל. גיגר אמר בפני בכירי האקדמיה בישראל: "אני ממליץ לממשלה החדשה לפתח במהירות את האוניברסיטה, שכן יש לה ערך גדול. יש חשיבות רבה שתהיה גם תמיכה של הקהילה המדעית בארץ למהלך, ויש צורך להפריד אותו מהפוליטיקה, מכיוון שיש כאן המלצות מקצועיות של ועדה בלתי תלויה, שאושרו על ידי המל"ג".
2 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית תל-חי, שהוכרזה כאוניברסיטה
המכללה האקדמית תל-חי, שהוכרזה כאוניברסיטה
המכללה האקדמית תל-חי, שהוכרזה כאוניברסיטה
(צילום: אביהו שפירא)
במהלך המפגש גיגר הציג את השיקולים שעמדו לנגד הוועדה המקצועית, שכאמור בחרה לבסוף להקים את אוניברסיטת הגליל על בסיס מכללת תל חי ומכון המחקר "מיגל". לפי גיגר, הוועדה בחרה במכללה לאחר שבחנה את "הבשלות האקדמית של הגופים, את המיקום הגיאוגרפי של האוניברסיטה החדשה, שייתן מענה לצרכים הכלכליים והחברתיים באזור, ואת מעמדה ביחס למוסדות אחרים להשכלה גבוהה בצפון".
גיגר התייחס גם להצעות מצד המכללות צפת וכנרת, שהתחרו על הקמת האוניברסיטה וסברו כי יש להקים רק מרכז אקדמי להקניית תארים מתקדמים, ולא לתואר ראשון כמו אוניברסיטה רגילה. פרופ' גיגר הסביר כי הוועדה ראתה קשיים רבים כרוכים בחיבור שבין המכללות, ובתפקודן של תשתיות מחקר ראויות.
החלטת המל"ג על הקמת האוניברסיטה התקבלה לפני כחודשיים, לאחר פיזור הכנסת ובמהלך תקופת הבחירות, בדחיפתה של שרת החינוך ויו"ר המל"ג היוצאת יפעת שאשא ביטון. בוועדה לתכנון ולתקצוב ובמל"ג אימצו את המלצות הוועדה המקצועית שבמשך כשנה בחנה את המכללות השונות בגליל והפוטנציאל לתת להן את הובלת הקמת האוניברסיטה, עם הבחירה במכללת תל חי.
כאמור, ב-ynet נחשף כי ראש העיר צפת ונציג הליכוד בעיר, יהושע (שוקי) אוחנה, מקדם מהלך מול חברי כנסת ולפיו ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יממש את הבטחתו מחודש מרץ אשתקד, ולפיה תוקם האוניברסיטה החדשה דווקא בעירו. אוחנה מבקש לעגן את שינוי מיקום האוניברסיטה בתוך ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד בטרם תורכב הממשלה. אוחנה פועל כך שעם הקמת הממשלה, שר החינוך החדש, שצפוי להגיע משורות הליכוד, יעצור את המשך המהלכים להקמת האוניברסיטה בתל חי, הסמוכה לקריית שמונה, ויוביל בהמשך את שינוי ההחלטה. "זו הייתה החלטה פופוליסטית של ועדה שמונו לה החפצים ביקרה של שאשא ביטון", האשים.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת
יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת
עציון על שאשא ביטון: "קידמה את הנושא כמחטף"
(צילום: שלו שלום )
מנגד, ראש החוג למערכות מידע במכללה האקדמית צפת, פרופ' עפר עציון, האשים במהלך המפגש כי המלצות הוועדה היו "מאוד לרוחה של השרה, שהייתה חברת הסגל, וקידמה את הנושא עם סיום תפקידה כמחטף". עציון טען כי בניגוד לדבריו של גיגר, הוועדה המקצועית לא עשתה עבודה מקיפה, וכן כי טענתו זו תוכח "כשהתהליך ייבחן מחדש".
בנוגע למעורבותה של שאשא ביטון, גיגר הסביר כי "הועדה הטרידה עצמה בשאלה", וציין כי "כל זה היה ברור לנו. היושרה הציבורית של הוועדה הייתה כזו שכל התייחסות, גם חיובית וגם שלילית, היא תפיסת עמדה פוליטית, ולכן השאלה לפני כל דבר אחר הייתה איזה פתרון ומודל יכול להצמיח אוניברסיטה טובה ומוצלחת שתמשוך אנשים בלי קשר למרחב שלה. מכל החלופות נבחרה זו שנראתה הכי נכונה ומתאימה להצלחה".
נשיא המכללה האקדמית תל חי, פרופ׳ אליעזר שלו, אמר היום ל-ynet כי "האוניברסיטה שנקים תהיה בעלת מצויינות מחקרית ותשפיע על הסביבה הגאוגרפית שבה אנו מצויים, למען פיתוח משמעותי של הגליל. היו לנו פגישות טובות בימים האחרונים עם המכללות צפת וכנרת. נפעל בשיתוף פעולה למען השגשוג האקדמי באזור".