שני חתני חידון התנ"ך העולמי: הלל כהן מירושלים ודביר חיים מרצבך הוכתרו בצהריים (חמישי) אחרי שסיימו את החידון בתיקו. באירוע השתתפה לראשונה גם תלמידה אוטיסטית מישראל.
2 צפייה בגלריה
חידון התנ"ך העולמי
חידון התנ"ך העולמי
חתני חידון התנ"ך, הלל כהן (מימין) ודביר חיים מרצבך
( צילום: יואב דודקביץ' )
כהן, תלמיד תיכון הרטמן בירושלים ומרצבך, תלמיד ישיבת אמית צפת, סיימו את החידון עם 142 נקודות כל אחד. כמו לאורך כל החידון, גם בחלק האחרון הם הצליחו לענות נכון על כל השאלות - והוכתרו. במקום השלישי בחידון זכה יצחק ספיוואק מארה"ב ויעקב ויינשטיין מדרום אפריקה.
החידון מתקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, סגן שרת החינוך מאיר יצחק הלוי, יו"ר הסוכנות היהודית יעקב חגואל וראש העיר ירושלים, מר משה ליאון.
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בפתח נאומו בתום החידון לתוצאה, ואמר כי "אקשן כזה אין גם בפוליטיקה". בהמשך הקדיש בנט את נאומו לפנייה לנוער הישראלי. "אני מבקש לפנות לדור הבא עם מסר פשוט – בואו נלמד מגיבורי עמנו לקחת אחריות – לקום ולעשות, לתקן את המדינה. כשמשהו אינו כשורה אל תקטרו, תפעלו", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
חידון התנ"ך העולמי
חידון התנ"ך העולמי
(צילום: לע"מ)
בנט הוסיף: "אחד מסודות ההצלחה המרכזיים של ההייטק הישראלי הוא הפעולה. אסביר: רעיון לבד, ללא פעולה כלשהי ליישומו, הוא נטול ערך. יש אינספור רעיונות נפלאים שנשארו על המדף כי לא היה מי שיחליט לממש אותו, לקחת אותו קדימה".
ראש הממשלה סיפר כי הוא שומע לעיתים קרובות תלונות מתושבים בארץ. "אם אני שומע את זה מחבר'ה צעירים אני משיב: 'מי זו בדיוק המדינה? מה הכתובת שלה?' שאתם מדברים עליה", אמר בנט. "כולנו המדינה. אנחנו ואתם המדינה. אם משהו שבור - תקנו אותו. אם משהו אינו כשורה - תפעלו, למה אתם מחכים? זה נכון ברמה האישית, המשפחתית, הלאומית. ממשלה לבדה, בלי יוזמה ופעולה, לא תפתור את כל בעיות החיים".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בירכה את שני הזוכים. "הלימוד וההעמקה שלכם באוקיינוס החכמה של ספר הספרים, מעוררים השראה ומהווים מודל לבנות ובני נוער רבים. מהתנ"ך אנו שואבים ערכי מוסר, אהבה, נתינה וחמלה, ערכים שהאומה היהודית הנחילה לכל אומות העולם", היא אמרה.
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר אמרה בתום החידון כי "ביום חגה הגדול של מדינת ישראל התכנסנו יחד עם מיטב הנוער של ישראל והתפוצות לשתות מהמעיין שלא מפסיק להרוות את צמאונינו, ספר הספרים, התנ"ך שלנו. אנחנו נמשיך להעמיק בו, להרחיב בו ולשים אותו במרכז הלמידה. אני מברכת את הזוכים על ההישג המרשים, ומאחלת לעם ישראל יום עצמאות שמח".
ל-ynet נודע כי משרד החינוך הדיח בטעות את חתן התנ"ך הלל כהן בשלב מוקדם של החידון, בתחרות הארצית, והעלה במקומו מתמודד אחר. כהן גילה במקרה את הניקוד הפנימי שלו, והעמיד את השופטים על טעותם. התיקון היה כרוך בהדחתו של נער שהוכרז כמנצח ועלה לגמר, ולבסוף נמצאה פשרה לפיה אותו נער יתמודד שוב בשנה הבאה ויזכה לפקטור משמעותי.
רחל אליחי מלכה, תלמידה אוטיסטית ממושב שבי דרום הלומדת בכיתה י"ב, שהוכתרה לכלת התנ"ך הארצי לנוער, ייצגה את ישראל יחד עם שלושה חתני התנ"ך הארציים. היא לומדת בבית הספר לתלמידים עם אוטיזם בתפקוד בינוני גבוהה "בנימין רוטמן אשל הנשיא", ממוסדות החינוך של ארגון "אלומות אור". לפני כחודש וחצי הדהימה אליחי מלכה כאשר גברה על כל המתמודדים והוכתרה בתואר כלת התנ"ך המחוזית של מנהל החינוך ההתיישבותי והעפילה לחידון התנ"ך הארצי. היא עשתה זאת שוב לפני כשלושה שבועות, אז הפגינה בקיאות מופלאה והוכתרה ככלת חידון התנ"ך הארצי לנוער והגשימה חלום להשתתף בחידון העולמי.
בחידון, מלבד שני הזוכים, השתתפו הישראלים רחל אליחי מלכה ושוהם קוצר. יחד עמם השתתפו שלושה יהודים מארה"ב – אבי פלאטו-כץ, אלישע קהן ויצחק ספיוואק. מקנדה הגיעו נאוה בן קסוס ובנימין ולד, מבריטניה הגיעו מרים גרבר והדסה רשט, ממקסיקו הגיעו מרדכי סעדיה ושרון אמיגה, מדרום אפריקה הגיעו יעקב ויינשטיין וחנה סוסמן, ומבלגיה נועם שיף.