צרפת הודיעה הבוקר (ה') כי עצרה ספינת דיג בריטית שפעלה במים הטריטוריאליים שלה בתעלת למאנש, במה שמסתמן כעליית מדרגה משמעותית בסכסוך בין פריז ללונדון סביב זכויות דיג בתעלה בעידן שלאחר הברקזיט (הפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי). כשברקע נמשכות השיחות בין הצדדים בניסיון לפתור את המשבר, פריז מאיימת כעת להחריף משמעותית את צעדיה – ובין היתר מזהירה כי ללא פתרון תחסום כבר בשבוע הבא את הגישה של ספינות דיג בריטיות לנמליה.
4 צפייה בגלריה
רשת דיג דג אילוס אילוסטרציה
רשת דיג דג אילוס אילוסטרציה
סכסוך הדיג יהפוך למלחמת "עין תחת עין"? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי הודעת משרד הימים הצרפתי, שתי ספינות בריטיות שפעלו באזור מפרץ סן, באזור עיר הנמל לה האבר, נקנסו. אחת מהן סירבה להיענות לדרישת השיטור הימי הצרפתי לעלות על הסיפון, אך בבדיקה שנערכה בהמשך התברר כי יש לה רישיון לפעול שם, ולכן היא שוחררה והרשויות הסתפקו רק בקנס. לספינת הדיג השנייה, מסוג ספינת מכמורת, לא היה רישיון שכזה – והיא נתפסה והועברה לנמל בלה האבר, שם נמצאת כעת תחת "טיפול הרשויות המשפטיות", לשון ההודעה. הדגה שתפסה הספינה תוחרם, ונמסר כי ייתכן שהקפטן יועמד לדין פלילי.
סלע המחלוקת בין הצדדים עומד על זכויותיהם של דייגים צרפתים ובריטים לפעול במים של שתי המדינות בתעלה, גם לאחר פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. אף שבריטניה פרשה מהאיחוד באופן רשמי כבר בתחילת 2020, רק בתחילת השנה הנוכחית היא פרשה גם מהשוק הכלכלי האירופי המאוחד, אחרי שברגע האחרון גיבשו לונדון ובריסל הסכם סחר שיסדיר את הפעילות הכלכלית בין הצדדים – כולל תחום הדיג.
אלא שכעת טוענים שני הצדדים להפרתו: הצרפתים זועמים על כך שהרשויות הבריטיות מאשרות רק חלק מרישיונות הדיג של סירות המבקשות לפעול במים בריטיים, במיוחד באזור הסמוך לכמה איים בריטיים קטנים שנמצאים קרוב מאוד לאדמת צרפת. הסכסוך שם כבר הוביל במאי האחרון את חיל הים הבריטי לשלוח ספינות כדי להגן על האי ג'רזי, אחרי שדייגים צרפתים איימו להפגין סמוך אליו ולהשבית את הנמל שלו.
4 צפייה בגלריה
ספינה חיל הים המלכותי של בריטניה דגל בריטניה
ספינה חיל הים המלכותי של בריטניה דגל בריטניה
הצי הבריטי כבר נשלח להגן על האיים הסמוכים לצרפת במסגרת הסכסוך. ארכיון
(צילום: AFP)
המתיחות הנוכחית נעוצה בהחלטה שקיבלו בחודש שעבר הרשויות הבריטיות – והרשויות המקומיות באי ג'רזי שפועל באופן אוטונומי – לסרב להנפיק רישיונות דיג לעשרות סירות צרפתיות. פריז טענה כי מדובר בהפרה של אותו הסכם סחר בין בריטניה לאיחוד, ואתמול אמר דובר הממשלה בפריז, גבריאל אטאל, כי אחרי שבועות ארוכים של משא ומתן הסכימו הבריטים לאשר רק 50% מכלל הרישיונות שהצרפתים מאמינים כי הם "זכאים" להם.
המשא ומתן נמשך אמנם, אך אמש פרסמה פריז אולטימטום לבריטים: לפי הודעה משותפת שפרסמו משרד הימים והמשרד לעניינים אירופיים בממשלת צרפת, אם לא יושג הסכם עד 2 בנובמבר, כלומר יום שלישי הקרוב, צרפת תחסום את הגישה של סירות דיג בריטיות לכמה מהנמלים שלה ותגביר משמעותית את הבדיקות שלה על סירות בריטיות. שרת הימים אניק ג'יררדה הודתה שכבר עתה מגבירה צרפת את הבדיקות הללו.
פריז מאיימת גם להרחיב משמעותית את הפיקוח על משאיות הנעות בציר היבשתי בין צרפת לבריטניה, מהלך שעלול להחמיר עוד יותר את מחסורי האספקה שמהם סובלת עתה בריטניה, בין היתר עקב מחסור בנהגי משאיות – בשעה שבה חנויות רבות מקוות לאגור סחורה לקראת התקופה העמוסה של חג המולד.
איום נוסף שמשגרים הצרפתים הוא להגביל את אספקת החשמל לאותם איים בריטים קטנים הסמוכים לאדמתם. האיים הללו נסמכים על רשת החשמל הצרפתית, והאי ג'רזי למשל – שנמצא במרחק של 22 ק"מ בלבד מהחוף הצרפתי – מקבל 95% מהחשמל שלו מהתשתית הצרפתית, בעזרת כבל תת-ימי.
ההצהרות הנשמעות כעת מצדה של פריז לוחמניות למדי. שרת הימים ג'יררדה טענה הבוקר כי הסכסוך הימי מול בריטניה "אינו מלחמה, אבל הוא קרב". במקביל, השר לעניינים אירופיים קלמו בון אמר בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי כי למרות שצרפת חתרה עד עתה למצוא פתרון דיפלומטי, היא השיגה רק חצי מהרישיונות שדרשה, וכי מדובר בתוצאה "בלתי-מקובלת". לדבריו, "אנחנו צריכים לדבר בשפת הכוח, כיוון שנראה שזה הדבר היחיד שהממשלה הבריטית מבינה".
הבריטים דוחים את ההאשמות הצרפתיות, וטוענים כי הדייגים שבקשותיהם לקבלת רישיונות דיג נדחו לא הצליחו להוכיח שפעלו באזור הימי סמוך לאים הבריטיים בשנים שקדמו לפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי ב-31 בינואר 2020 – תנאי שלפי לונדון קבוע בהסכם הסחר. בריטניה מציינת כי אישרה עד עתה 98% מהבקשות האירופיות להנפקת רישיונות דיג, ולדבריה הסכסוך נסוב סביב בקשותיהן של 31 ספינות בלבד, שלא סיפקו ראיות לפעילות היסטורית שלהן במים המדוברים.
4 צפייה בגלריה
 ג'ונסון ומקרון בפסגת ה-G7 בבריטניה, ביוני. הנשיא הצרפתי מקשיח עמדות בגלל הבחירות?
 ג'ונסון ומקרון בפסגת ה-G7 בבריטניה, ביוני. הנשיא הצרפתי מקשיח עמדות בגלל הבחירות?
ג'ונסון ומקרון בפסגת ה-G7 בבריטניה, ביוני. הנשיא הצרפתי מקשיח עמדות בגלל הבחירות?
(צילום: AP)
ממשלתו של בוריס ג'ונסון הודיעה כבר אמש כי אם האולטימטום הצרפתי ימומש היא תגיב באופן "תואם", ומסרה כי "האיומים הצרפתיים מאכזבים, חסרי פרופורציות – ולא מה שאנחנו מצפים מבעל ברית ושותף קרוב". הבוקר, שעות לאחר שצרפת הודיעה כי עצרה ספינת דיג בריטית, מסרה הממשלה בלונדון כי גם הצעד הזה "מאכזב ולא פרופורציונלי", אך לא אמרה כיצד תגיב.
בארי דאס, מנכ"ל הפדרציה הלאומית של ארגוני הדייגים באנגליה, אמר הבוקר לרשת "סקיי ניוז" כי נראה שצרפת "נחושה" להסלים את המחלוקת. הוא העריך שיש לדבר קשר לבחירות לנשיאות צרפת, שייערכו באפריל 2022, ושלקראתן כבר העריכו כמה פרשנים שהנשיא עמנואל מקרון מקשיח כעת את מדיניות החוץ שלו.
דאס ציין כי אם הסכסוך יסלים וכל צד ינסה לפגוע בשני – ידם של הצרפתים תהיה דווקא על התחתונה. "כמות כלי השיט הבריטיים שפועלים מנמלים צרפתיים אינה גדולה. זה די מוזר בגלל שצי הדיג הצרפתי פועל הרבה יותר במים בריטיים מאשר הצי שלנו במים שלהם. לכן אם נידרדר ליחסי 'עין תחת עין' – אני חושב שהצי הצרפתי הרבה יותר חשוף (לפגיעה) – ואני לא חושב שזו דרך פעולה יעילה".