בית משפט באתונה, בירת יוון, ידון מחר (רביעי) בהסגרתו לידי אוקראינה של האזרח הישראלי סלימאן אלעמור (36), תושב רהט, בגין הברחה לכאורה של 2.382 גרם קנאביס שהיו מגולגלים בחמש סיגריות. "אני מאוד חושש להגיע לשם, אני לא רוצה למות", אמר אלעמור בשיחת טלפון מהמעצר באתונה. "יש לי חמישה ילדים ואין מי שיפרנס אותם. אני מתחנן שמדינת ישראל תעזור לי".
הוא ציין: "לא ברחתי מאוקראינה. אחרי שייבשו אותי שם ארבעה חודשים ואמרו לי שהדרכון שלי נעלם, הלכתי לשגרירות וקיבלתי תעודת מעבר לחזור לארץ. טסתי חזרה דרך שדה התעופה. אני מאוד חושש להגיע לשם, יש לי חמישה ילדים ואין מי שיפרנס אותם. אני מתחנן שמדינת ישראל תעזור לי".
1 צפייה בגלריה
סלימאן אלעמור נעצר באוקראינה על הברחת 2,382 גרם קנאביס
סלימאן אלעמור נעצר באוקראינה על הברחת 2,382 גרם קנאביס
סלימאן אלעמור במעצרו
עורך הדין של אלעמור, מרדכי ציבין, דורש ממשרד החוץ להתערב בדחיפות כדי למנוע את ההסגרה. לדבריו, ההסגרה תעמיד את אלעמור בסכנת מוות ממשית, בשל מלחמת רוסיה-אוקראינה.
אלעמור, אב לחמישה ילדים, נעצר לפני כחודש לאחר הנחיתה שלו באתונה, בעקבות צו מעצר בינלאומי של האינטרפול שהוצא לבקשת אוקראינה.
הוא נעצר בשנת 2019 עם הגיעו לשדה התעופה של אודסה כשברשותו הסמים, והיה מעוכב במשך ארבעה חודשים. לאחר שחרורו בערבות הוא ניגש לשגרירות ישראל בקייב, ולבקשתו הונפקה לו תעודת מעבר שבאמצעותה חזר לישראל. הרשויות האוקראיניות טענו שאלעמור ברח ולא התייצב למשפטו, פנו לאינטרפול והוציאו נגדו צו מעצר בינלאומי שהופעל כעת עם הגיעו לאתונה. האוקראינים הודיעו שעונש המקסימלי על העבירה הוא 10 שנות מאסר.
על אף שמדובר בכמות קטנה מאוד של קנאביס, האוקראינים מתעקשים על הסגרתו. הם שלחו ליוונים, הבוחנים את הבקשה, חומר רב, ומחר צריך להיערך דיון בבית המשפט באתונה שבו יכריעו בסוגיה.
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
עו"ד ציבין, המייצג כאמור את אלעמור, פנה במכתב דחוף למשרד החוץ: "הואיל וישראל מתערבת בהליך משפטי במדינה זרה כאשר קיימת סכנת מוות, אני מבקש כי תפנו בהקדם האפשרי לרשויות האכיפה באתונה כדי לגרום שמרשי לא יוסגר לאוקראינה. דומני כי זה המקרה הקלאסי שבו על המדינה להתערב, ואולם במשרד החוץ מסרבים לעשות זאת".
עו"ד ציבין הוסיף: "למרות הכלל הנוקשה וההגיוני כי המדינה לא מתערבת בהליכים משפטיים של מדינות, הרי עניינו של מרשי יוצא דופן - אירוע קלאסי שבמסגרתו על המדינה להתערב ולמנוע את הסגרתו לאוקראינה - שם מתחוללת מלחמה. אני מקווה שאכן משרד החוץ ייעתר לבקשתי ויפנה לגורמים הרלוונטיים ביוון למען תימנע ההסגרה ומרשי יוכל לשוב לרעייתו ולחמשת ילדיו הקטנים".
הוא סיכם: "איני יכול להעלות על דעתי כי המדינה תשב בחיבוק ידיים בשעה שאזרח ישראלי מוסגר למקום שיש בו סכנת מוות. אם חלילה המדינה לא תתערב, איאלץ לפנות לבג"ץ. בסבירות גבוהה, לעניות דעתי, בג"ץ יחרוג ממנהגו, יתערב בשיקולי משרד החוץ ויורה לו לקבל את דרישתי. מפאת גודל הסכנה פניתי לכמה חברי כנסת כדי שיסייעו למנוע את ההסגרה. אני מקווה שהם יטו שכם ויעשו הדבר הנכון".
ממשרד החוץ נמסר: "משרד החוץ ושגרירות ישראל באתונה מעניקים לאזרח שירות קונסולרי כמקובל, ועומדים בקשר איתו ועם בני משפחתו. כידוע, מדינת ישראל איננה מתערבת בהליכים משפטיים המתנהלים נגד אזרחים ישראלים בחו"ל".