שרת הפנים איילת שקד פנתה בימים האחרונים לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ודרשה לגרש את קרובי משפחתו של המחבל פאדי קונבר, שעמד מאחורי הפיגוע בטיילת ארמון הנציב בירושלים בינואר 2017 - שבו נרצחו ארבעה חיילי צה"ל ונפצעו 18 אזרחים נוספים. השר מצידו השיב לה כי עליה ליידע את קרובי המשפחה על חובתם לעזוב את הארץ, באמצעות רשות האוכלוסין וההגירה. הוא הסביר כי רק אם לא יצייתו לכך - המשטרה שתחת אחריותו תפעל.
הדרישה של שקד מגיעה בצל פסק הדין שניתן על ידי בית הדין לעררים בירושלים לפני כשבוע, במסגרתו נשלל מעמדם של שבעה מקרובי משפחתו של המחבל מג'אבל מוכאבר במזרח ירושלים. בהחלטה זו הפכו השבעה לשוהים בלתי חוקיים בישראל - ושרת הפנים מסבירה כי "לאנשים אלה אין כל עילה חוקית לשהות בישראל". יש לציין כי על פי פסק הדין לקרובי המשפחה עומדת זכות הערעור, והם רשאים לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים תוך 45 יום.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד, עמר בר לב
איילת שקד, עמר בר לב
"פעל לגירוש קרובי משפחת המחבל"
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בארמון הנציב. ארכיון
זירת הפיגוע בארמון הנציב. ארכיון
זירת הפיגוע בארמון הנציב. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
לדבריה, "ככל שהם נמצאים בשטח ישראל כעת, הרי שהם שוהים שלא כדין ויש להרחיקם בהתאם לחוק הכניסה לישראל". הסוגיה, יש לציין, נחשבת לשנויה במחלוקת בממשלה היוצאת. שקד הוסיפה במכתבה לבר-לב: "בעוד שדברים אלה יפים לכל שוהה שלא כדין, הרי שבמקרה הזה קיימת חשיבות רבה במיוחד להרחיקם בהקדם המירבי על מנת להשיג את תכלית ההחלטה ופסק הדין - ובכך להרתיע מחבלים פוטנציאליים מביצוע מעשים דומים".
האחריות הביצועית על הרחקתם כתושבי יהודה ושומרון מוטלת על משטרת ישראל ומשמר הגבול. "על כן אני פונה אליך בתור השר האמון על כוחות הביטחון על מנת שתפעל לגרש את קרובי המשפחה של המחבל באופן מיידי וכן בבקשה כי תעדכן אותי על ביצוע ההחלטה בפועל", כתבה.
שקד אף ייחסה את חשיבות גירושם לתקופה הביטחונית המתוחה: "דחיפות הפעולה מקבלת משנה תוקף, שכן מחובתנו כלפי אזרחי מדינת ישראל היא לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת להגן על הציבור מפני הטרור הרצחני שמאיים להרים את ראשו".
3 צפייה בגלריה
המכתב ששלחה איילת שקד לעמר בר לב
המכתב ששלחה איילת שקד לעמר בר לב
המכתב ששלחה שקד לבר-לב
בר-לב הגיב על בקשתה של שקד ואמר כי בחן אותה - וכי עליה, באמצעות גורמי רשות האוכלוסין וההגירה הכפופים לה, ליידע את קרובי המשפחה "בדבר חובתם לעזוב את מדינה בהתאם להחלטה, תוך זמן סביר בהתאם לשיקול דעתך". לדבריו, "ככל שהם לא יצייתו לחובה זו, משטרת ישראל תפעל לצורך מימוש ההחלטה. בהתאם להוראת הדין, סדרי עדיפויות וצרכים מבצעיים".
דיין בית הדין לעררים, אילן חלבגה, הסביר בפסק הדין את החלטתו: "הטרור יוצר מציאות חיים מסוכנת וקשה אשר מובילה לתוצאה משפטית קשה". נציין כי שר הפנים לשעבר אריה דרעי החליט כבר לשלול את אישורי השהייה של בני משפחת המחבל, לאחר שהביעו שמחה על ביצוע הפיגוע בו נרצחו סגן שיר חג'אג', סגן יעל יקותיאל, סגן משנה ארז אורבך וסגן משנה שירה צור. על החלטה זו של שר הפנים הגישו בני משפחת המחבל את הערר, שכאמור דחה בשבוע שעבר בית הדין.
הרצל ומירב חג'אג' הגיבו על דרישת השרה שקד ואמרו כי "זה אמנם רק ל-7 מבני משפחת המחבל (מתוך 17) אבל זו התחלה טובה. אנו חושבים שללא העמידה האיתנה שלנו משפחת חג'אג' עוד בתקופת דרעי כשר הפנים לא היו שוללים את ההיתרים. אנו מצטרפים לדרישה לממש את הגירוש ואנו חושבים שהגירוש הזה יכול להרתיע את המחבל הבא".
פורסם לראשונה: 09:00, 28.09.22