מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (שישי) להצבעה על הגדלת הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועת עזה. הנוסח שעלה, אחרי תיקונים שנערכו לבקשת ארה"ב, אושר ברוב של 13 מדינות שהצביעו בעד - בעוד שארה"ב ורוסיה נמנעו. הרוסים הציעו תיקון משלהם, שבו הופיעה קריאה להפסקת אש - וארה"ב הטילה וטו.
ההצעה שאושרה גם קוראת לשחרור החטופים, ולהבטחת גישה הומניטרית אליהם, וקובעת כי ישראל לא תאבד את השליטה והפיקוח על המשלוחים שייכנסו לעזה. ההסכמות הגיעו הלילה אחרי קרוב לשבועיים של משא ומתן, כשבסופו של דבר ארה"ב הסכימה לפתרון המתוקן שהגישה איחוד האמירויות.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן היה בקשר ובמגעים אינטנסיביים עם האמריקנים כדי לשמור על הקווים האדומים של ישראל. ההצעה המקורית רוככה משמעותית, כדי להסיר את הצורך האמריקני בהטלת וטו. בהחלטה המתוקנת לבקשת ארה"ב אין קריאה להפסקת אש; יש ⁠שימור של זכות הבדיקה הביטחונית של ישראל - ללא בלעדיות להחלטות או"ם בנושא; והוסרו הדרישות להכנסה סיוע מכל מעבר – אוויר, ים ויבשה.
אחרי החלטת מועצת הביטחון אמר ארדן: "אני מודה לארה"ב ולנשיא ביידן על העמידה האיתנה לצד ישראל לאורך המו"מ על ההחלטה, והשמירה על הקווים האדומים שהוגדרו. מנגד, אסור להתעלם מכך שמועצת הבטחון כגוף לא גינתה עד היום את טבח ה-7 באוקטובר. זוהי חרפה שחושפת את חוסר הרלבנטיות של האו"ם בקשר למלחמה בעזה. התמקדות האו"ם רק במנגנוני הסיוע לעזה, היא מיותרת ומנותקת מהמציאות - ישראל ממילא מאפשרת הכנסת סיוע בכל היקף נדרש. האו"ם צריך היה להתמקד במשבר ההומניטרי של החטופים".

ארה"ב למועצה: "למה כל כך קשה לגנות את חמאס?"

שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד אמרה היום: "מתחילת העימות ארה"ב פועלת להקל על המשבר ההומניטרי, להכנסת סיוע לעזה ולשחרור חטופים". בהתייחסות ללחימה בין ישראל לחמאס אמרה השגרירה: "חמאס הוא ארגון טרור שהצית את הסכסוך ומקיים מלחמה מתוך בתי חולים, בתי ספר ומתקנים של האו"ם, ומשתמש באזרחם כמגנים אנושיים כמעשה של אכזריות. לחמאס אין רצון בשלום ארוך טווח, הוא מעוניין לחזור על הטרור של ה-7 באוקטובר. לכן ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל לפעול נגד טרור על אזרחיה".
"בעוד שאנו מעריכים את כך שמועצת הביטחון התבטאה בנושא, אנו מאוכזבים על כך שהמועצה עדיין לא גנתה את מעשי חמאס ב-7 באוקטובר", אמרה השגרירה. "אנו לא מבינים למה כל כך קשה לגנות את חמאס על טבח צעירים במסיבה, שריפת משפחות בחיים ודיווחים על אלימות מינית".
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
הדיון במועצת הביטחון
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
גורמים במשלחת האמריקנית אמרו כי ההחלטה תביא עזרה הומניטרית לאלו הזקוקים לכך ותאפשר מכניזם בשטח שיתמוך בעזרה הומניטרית. למרות ההצעה שהוסכמה על ארה"ב, ההצבעה נדחתה להיום, בגלל שרוסיה, המחזיקה בעצמה בזכות וטו, ומדינות נוספות, התלוננו על השינויים שלטענתן נועדו לרצות את וושינגטון.
המחלוקת העיקרית מבחינת ארה"ב הייתה הצעה שהוגשה למנכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש להקים גוף בעזה ממדינות שאינן מעורבות במלחמה, שיפקח בלעדית על כל הסיוע ההומינטרי שנכנס לרצועה מהאדמה, הים והאוויר. במקום זאת, על פי ההצעה המתוקנת, האו"ם ימנה מתאם מטעמו שיסייע בהאצת הכנסת הסיוע לעזה דרך מדינות שלא מעורבות במלחמה.

רוסיה: לישראל יש אור ירוק לתקוף אוכלוסייה אזרחית?

שגרירת איחוד האמירויות באו"ם, לנה נוסייבה, הציגה את ההחלטה המתוקנת במועצת הביטחון של האו"ם וסיפרה על הביקור שערכה במעבר רפיח עם נציגים מהמועצה. היא אמרה כי "אם לא תינקט פעולה כעת - אוכלוסיית עזה תסבול מרעב. מאמצי מצרים (להעברת סיוע - א"א) ראויים לשבח, אך נדרש עוד סיוע".
3 צפייה בגלריה
השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנצור , הנציג הרוסי באו"ם ואסילי נבנציה  ונציג מצרים באו"ם אוסאמה עבד אל חאלק מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנצור , הנציג הרוסי באו"ם ואסילי נבנציה  ונציג מצרים באו"ם אוסאמה עבד אל חאלק מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
שגריר רוסיה נבנזיה, לצד השגריר הפלסטיני ריאד מנסור. "לא להעניק אור ירוק לישראל"
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה; וטו אמריקני על קריאה רוסית להפסקת אש
מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה; וטו אמריקני על קריאה רוסית להפסקת אש
שגרירת האמירויות במועצה. הזהירה מרעב של אוכלוסיית עזה
(צילום: רויטרס /David Dee Delgado)
שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, התלונן בדיון על "התנהלות צינית" של ארה"ב. לדבריו, "בניסיון לא להשתמש בווטו, היא הורסת את פעילות המועצה בנוגע לעזה. תהינו כל השבוע מדוע דחו את אימוץ ההחלטה, וברור כי מדובר היה בנסיונות דחייה אמריקניים בניגוד להתנהלות מו"מ שגרתית. בסופו של יום - כופפו ידיים בנסיון להימנע מווטו. הטיוטה הראשונית מתכחילה הייתה חסרת שיניים. כיפופי הידיים האמריקניים הובילו לטקסט חסר מהות ומנוטרל".
הוא הוסיף: "חמור מכל, על רקע מאמצים אמריקניים, הטיוטה כוללת אלמנטים מסוכנים ביותר לעתיד עזה - במקום קריאה להפסקת אש בסעיף שינו שפה. המועצה תתן לישראל חופש פעולה מלא להמשך פעילות בעזה. מי שיתמוך בטקסט הזה יהפוך למשתף פעולה בהריסת עזה. הטקסט חסר אמירה בנוגע להתקפות חסרות הבחנה נגד אוכלוסייה אזרחית. האם המועצה נותנת לישראל אור ירוק בנושא? יש לפעול בהתאם למנדט המועצה - לביטחון ולשלום, ולא להענקת אור ירוק לישראל".
אחרי אימוץ ההחלטה אמר השגריר הרוסי: "ארה"ב חסמה שוב מול כל העולם קריאה להפסקת העוינות בעזה. במקום, בכיפוף ידיים, היא הכניסה לטקסט מה שבפועל הופך לרשיון לישראל להמשיך בהרג אזרחים בעזה, תחת תואנה של יצירת תנאים להפסקת העוינות. מדובר ברגע טרגי למועצה, לא שיא לפעילות מולטילטרלית, אלא סחטנות אמריקנית".

הפגנה מחוץ לביתו של מזכ"ל האו"ם

כמדי שבוע, גם היום התייצבו מפגינים בניו יורק מחוץ לביתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. המפגינים נתנו לגוטרש כרטיס חג מולד עם בקשה אישית שיעשה הכול לשחרור החטופים.
גוטרש אמר למפגינים מחוץ לביתו: "מה שחמאס עשה זה הצורה הגרועה ביותר של טבע האדם. קראתי בתקשורת הישראלית מה כתבו שאמרתי, זה לא מה שאמרתי אלא מניפולציות של גורמים אצלכם. מחויב להחזרת החטופים".