נשיא לבנון הטיל על ראש הממשלה לשעבר נג'יב מיקאתי את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה. זאת לאחר שסעד אל-חרירי ויתר מוקדם יותר החודש על הזכות להקים ממשלה, כשברקע המשבר הפוליטי והכלכלי חסר התקדים במדינה. "אין לי שרביט קסמים ואני לא יכול לחולל נסים", אמר ראש הממשלה המיועד לאחר מינויו, אך הוסיף כי הוא למד את המצב ויש לו את "הערבויות הבינלאומיות הנדרשות".
3 צפייה בגלריה
נג'יב מיקאתי
נג'יב מיקאתי
"רוצה את אמון העם". מיקאתי
(צילום: EPA)
מיקאתי הוא האדם השלישי שינסה להרכיב ממשלה מאז התפטרות ממשלתו של חסן דיאב לאחר הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט אשתקד. יותר מ-200 בני אדם נהרגו בפיצוץ ואזורים נרחבים בעיר נחרבו. ממשלתו של דיאב מתנהלת מאז כממשלת מעבר, אך הלירה הלבנונית המשיכה לקרוס, האבטלה החריפה והבנקים הקפיאו את חשבונות הלקוחות במשבר החמור ביותר במדינה מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990.
הבנק העולמי הגדיר את המשבר הכלכלי בלבנון כאחד הקשים ביותר שפקדו מדינה כלשהי בהיסטוריה. המטבע הלבנוני איבד 90% מערכו בשנתיים האחרונות, ויותר מ-55% מהלבנונים נמצאים מתחת לקו העוני.

מיקאתי, בן 65, הוא איש עסקים ואחד מעשירי לבנון. הוא כיהן בעבר פעמיים כראש ממשלת לבנון, כהונה ראשונה קצרה של שלושה חודשים בשנת 2005, וכהונה נוספת של כשנתיים וחצי בין 2011 ל-2014. מיקאתי נשאר חבר פרלמנט גם בשנים האחרונות. בלבנון חלוקת המשרות הפוליטיות הבכירות מתבצעת על פי הקצאה עדתית, כשראש הממשלה מגיע מהעדה הסונית, וכזה הוא ראש הממשלה המיועד החדש.
מיקאתי זכה במינוי לאחר שקיבל את תמיכתן של רוב המפלגות בלבנון, כולל שתי המפלגות השיעיות הגדולות חיזבאללה ואמל, שבראשה עומד יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי. מיקאתי זכה גם בתמיכתו של אל-חרירי.
3 צפייה בגלריה
ילדים לבנונים מחטטים בפחי אשפה. אחד המשברים הקשים בהיסטוריה
ילדים לבנונים מחטטים בפחי אשפה. אחד המשברים הקשים בהיסטוריה
ילדים לבנונים מחטטים בפחי אשפה. אחד המשברים הקשים בהיסטוריה
(צילום: AP)
"אני רוצה את אמון העם", אמר היום מיקאתי. "המשימה קשה וההצלחה תגיע בשיתוף פעולה וללא ויכוחים. כל מי שבידיו פתרון כלשהו צריך להציג אותו. נוכל לכבות את השריפה רק באמצעות שיתוף פעולה של כל הלבנונים. נפעל להרכיב ממשלה בהתאם ליוזמה הצרפתית".
לפני כשבוע וחצי הודיע אל-חרירי כי הוא מוותר על הזכות להקים ממשלה אחרי חודשים של מאמצים שלא צלחו, בעקבות מחלוקות קשות עם הנשיא עאון. על רקע הוואקום הפוליטי המתמשך, לבנון סובלת כאמור גם ממשבר כלכלי חריף מאוד וחייבת להקים ממשלה חדשה כדי לקבל סיוע כלכלי בינלאומי.
3 צפייה בגלריה
המטבע הלבנוני איבד 90% מערכו. מחאה בלבנון על המשבר הכלכלי
המטבע הלבנוני איבד 90% מערכו. מחאה בלבנון על המשבר הכלכלי
המטבע הלבנוני איבד 90% מערכו. מחאה בלבנון על המשבר הכלכלי
(צילום: EPA)
התורמים הבינלאומיים שמביעים נכונות עקרונית לסייע כלכלית לבנון מסרבים להזרים אליה כספים לפני שיושג בה הסדר פוליטי, בין השאר הסדר שיבטיח שהכסף ינוצל למטרות שלשמן הוא נועד. אלא שהסדר כזה מבושש לבוא, ולכן גם הכסף נשאר בחו"ל. בין התורמים הפוטנציאליים יש רבים החוששים שכספם יתגלגל לידי גורמי טרור כמו חיזבאללה או אינם רוצים לבוא במגע עם ממשלה לבנונית שבה הוא לוקח חלק.
האיחוד האירופי האשים בחודש שעבר במפורש את מנהיגי לבנון כי הם נושאים באשמה למשבר הפוליטי והכלכלי של ארצם, והזהיר אותם כי חלקם עלולים לספוג סנקציות אם ימשיכו לסכל את הקמתה של ממשלה חדשה ואת קיומן של רפורמות במדינה. בפגישה עם השגרירים אמר אז ראש ממשלת המעבר דיאב כי נראה שה"מצור", כלשונו, שמוטל על לבנון, אינו משפיע על "המושחתים" – כשככל הנראה כוונתו לפוליטיקאים. הוא הצהיר כי סבלנותם של הלבנונים פוקעת.