2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה השיבה היום (שני) לצו על תנאי של בג"ץ בנוגע לחוק הנבצרות, שהורה למדינה לנמק מדוע לא להחילו רק מהכנסת הבאה - וטענה כי יש לדחות את תחולתו לפחות עד לכנסת הבאה. התיקון לחוק יסוד: הממשלה מונע להוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות, גם אם יפר את הסדר ניגוד העניינים שלו שנוסח לקראת משפטו וקיבל תוקף של בג"ץ.
בכתב התשובה שלה כתבה היועמ"שית כי "חוק יסוד אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי". היא ציינה כי באמצעות דחיית התחולה, לכל הפחות לכנסת הבאה, תינתן אפשרות "לעצב את ההסדר מתוך ראייה משטרית רחבה, במבט צופה פני עתיד ומאחורי 'מסך בערות'".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
שופטי בג"ץ בדיון על חוק הנבצרות בחודש שעבר
(צילום: שלו שלום)
עוד כתבה בהרב-מיארה כי התיקון לחוק משקף עניין קיצוני של התופעה עליה עמדה הנשיאה חיות בפסק הדין שעסק בפסילת יו"ר ש"ס אריה דרעי מתפקיד שר בממשלה, שבה חברי כנסת מנצלים את הקלות שבה ניתן לתקן חוק יסוד לצרכים פוליטיים נקודתיים. "לפנינו מקרה חריג שבו נחצה גבול ונעשה שימוש מובהק לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת", כתבה.
היא ציינה שוב את הליך החקיקה המואץ של החוק בעקבות עתירות תלויות ועומדות שביקשו להוציא את נתניהו לנבצרות. לדבריה, "הצעות החוק נועדו לסכל את הדיון בעתירות כבר בשלבים המקדמיים, כל זאת באופן הקשור באופן ישיר למצבו האישי-משפטי של ראש הממשלה".
היועמ"שית סיכמה: "תיקון חוק הנבצרות נעשה לתכלית פרסונלית מובהקת, במטרה להשפיע על הליך משפטי תלוי ועומד באותה עת בעניין נבצרותו של ראש ממשלה מכהן. הרשות המכוננת גויסה באופן בוטה לתת מענה מיידי לעניינו המשפטי-אישי של ראש הממשלה על מנת לשחררו ממגבלות משפטיות, שתכליתן מניעת פגיעה בטוהר המידות בעיתוי ובהקשר מאד קונקרטי של הליך משפטי תלוי ועומד".
כתב התשובה הוגש על ידי מנהל מחלקת הבג"צים עו"ד ענר הלמן ועו"ד רן רוזנברג ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

שלושה שופטי עליון, בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, דנו לפני כחודש וחצי בעתירות נגד החוק, והודיעו כי ב-28 בספטמבר יתקיים דיון מורחב בהרכב של 11 שופטים. השופטים התבטאו רבות בדיון נגד המניע הפרסונלי לחוק, שלטענתם חוקק באופן ברור עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו. נכון לרגע זה, נראה כי בג"ץ הולך לכיוון של אישור החוק רק מהכנסת הבאה, וכך הוא מנטרל את אפקט החוק הפרסונלי. אין זה אומר שבג"ץ מתערב בחוק, אבל מראה שישנה אפשרות שהוא לא יחול כרגע.
לקראת הדיון בחודש שעבר עמדתה של בהרב-מיארה הייתה חריפה יותר וטענה כי יש לפסול את התיקון לחוק היסוד, אך בעקבות הצו על תנאי שהוציאו השופטים היא התאימה את תגובתה לכך.
התיקון לחוק שעבר במרץ, נזכיר, נחקק במהירות בעקבות עתירה אחרת, שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות. התיקון קבע סיבות להוצאה לנבצרות של ראש ממשלה רק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית בלבד. בנוסף הוא חייב אישור של רוב גדול מאד של שרים או חברי כנסת לכך.
התיקון גם הסיר אפשרות של נבצרות מסיבה פלילית, וגם לקח מהיועצת המשפטית לממשלה את הסמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. כך הוא אפשר למעשה לנתניהו לעסוק במהפכה המשפטית ללא סיכון לנבצרות בשל בהפרת הסדר ניגוד העניינים שלו.