ברקע המחלוקת בין משרדי החינוך והבריאות באשר להמשך מתווה הכיתה הירוקה, במערכת הרפואית חלוקים בשאלת היעילות של ביטול המתווה שאפשר עד היום (ב') את שגרת הלימודים במקרה של חשיפה לתלמיד מאומת.
"ברור שלא צריך להמשיך את הכיתה הירוקה", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "האומיקרון מתפשט כל כך מהר ובדיקות האנטיגן עלולות להיות שליליות בתחילת ההדבקה, לא יוציאו אף אחד לבידוד וכך תימשך ההדבקה ההמונית. הווירוס הזה עובר כל כך מהר שהבדיקה הופכת משלילית לחיובית מהר מאוד.
"ה-PCR בדרך כלל כן מראה הדבקה לעומת האנטיגן, וכך מתפספסות הרבה הדבקות. לכן, אין מה לדבר על הכיתה הירוקה. גם קודם לא היה מה לדבר עליה משום שבמדינת ישראל זה לא עובד. כל הרעיון בבדיקות המהירות זה שצריך לחזור עליהן. לא עשו זאת. זה לא התאים אז, אבל עכשיו עם האומיקרון אין סיכוי שאפשר להמשיך עם הכיתה הירוקה. ביטלו את זה וטוב שכך. לגבי הילדים, שיתחסנו. גם הנכדה שלי בת החמש התחסנה. אין פתרון אחר".
5 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
"אין פתרון אחר"
(צילום: AFP )
פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אמר בהתייחסו לסוגיה: "אני לא יודע אם ביטול הכיתה הירוקה הוא מהלך חכם כי זה ישלח עוד תלמידים הביתה. האם זה ימנע עוד מחלה? לא בטוח. אנשים שנבדקים ומגיעים באותו יום לבית הספר, אין עם זה בעיה. בדיקת האנטיגן טובה לסטטוס הידבקות. אם מישהו מקבל תוצאה שלילית באנטיגן ולאחר מכן מקבל תשובה חיובית ב-PCR, הסיכוי להדבקה בשעות הללו הוא לא גבוה.
"אני חושב שהכיתה הירוקה יותר אפשרה לילדים ללמוד בבית הספר, ואני פחות אוהב את שליחת הילדים הביתה אם הם לומדים בכיתות שבהן יש מתחת ל-70 אחוזי חיסון. אני חושב שיש משהו נכון בדבריה של שרת החינוך כשהיא מתנגדת לביטול הכיתה הירוקה. מצד שני, כל פעולה שנעשית בעניין הזה תביא לטעות באופן מסוים. אם אנחנו שולחים את הילדים הביתה אנחנו פוגעים בהם ואם נשאיר אותם במוסדות החינוך גם נפגע בהם כי חלק יידבקו וידביקו".
5 צפייה בגלריה
גליה רהב, דרור מבורך
גליה רהב, דרור מבורך
פרופ' רהב ופרופ' מבורך
(צילום: אביגיל עוזי, יובל חן)
מוקדם יותר היום מתחה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ביקורת חריפה על משרד הבריאות. "ביטול הכיתה הירוקה נעוץ בהתנגדות נחרצת של גורמים מקצועיים במשרד הבריאות", אמרה ל-ynet. בימים האחרונים ביקשה שרת החינוך לקיים את מודל הכיתה הירוקה לפחות ביישובים צהובים וירוקים שבהם התחלואה נמוכה, אבל בקשתה נדחתה לפי שעה.
שרת החינוך הוסיפה כי "ביטול המתווה פוגע בילדים שנשלחים הביתה ובכיתות הנמוכות, וישנן גם השלכות להורים שנדרשים להישאר בבית ועל המשק. אין שום דבר שמצדיק את הביטול של המתווה".
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הביע התנגדות לעמדת שרת החינוך והבהיר הערב כי כל עוד גל האומיקרון מתפשט בארץ, אין מה לדון בחזרה למתווה הכיתה הירוקה למניעת בידודים. פרופ' זרקא ציין כי השאיפה היא שהתלמידים ימשיכו בלמידה פרונטלית, אך האומיקרון לא מאפשר זאת. "קצב ההדבקה יביא לידי התלקחות הכיתה. חובתנו הראשונה היא לשמור על בריאות התלמידים לפני שנביא אותם לכיתה".
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
"פגיעה בילדים שנשלחים הביתה". שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, מנהלי בתי ספר שבהם פעל המתווה קוראים להחזירו ולאפשר שגרת למידה רציפה ככל האפשר. בחודשיים האחרונים פעלה הכיתה הירוקה ב-3,400 כיתות ברחבי הארץ, והן אפשרו ל-91 אלף תלמידים להמשיך ללמוד באופן פרונטלי בבית הספר, בעוד התלמידים המאומתים נשלחו לבידוד בבתיהם.
תלמידי כיתה א' בבית הספר היסודי השקד באשדוד נמנים עם אלה שנדרשו לוותר על המודל ולחזור ללמידה מהבית בזום לאחר שאחד מהם נמצא חיובי לקורונה. המנהלת קרן סבג בארי סיפרה כי מיד עם תחילת פיילוט הכיתה הירוקה, אותרו תלמידים מאומתים בארבע כיתות שונות, אך בזכות המתווה המשיכו שאר התלמידים להגיע כרגיל לבית הספר.

"עדיין מתמודדים עם המון קשיים של ילדים"

"המתווה פעל אצלנו בהצלחה רבה ורוב הילדים המשיכו ללמוד", סיפרה סבג בארי. "הצלחנו לשמור על למידה רציפה, הילדים הגיעו לבית הספר והרגשנו מאוד נתרמים. אנחנו ממשיכים לחוות את פגעי השנה שעברה שהייתה מרובה בסגרים ואנחנו עדיין מתמודדים עם המון קשיים של ילדים. לכן, שמירה על שגרה וסדר יום קבוע בבית הספר חשובים ונתנו אותותיהם לחיוב".
המנהלת אמרה עוד: "אילו מתווה הכיתה הירוקה היה פועל, תלמידי כיתה א' היו מגיעים לבית הספר וממשיכים ללמוד. אני בהחלט דואגת שתהליכים שהתחלנו עלולים להיקטע עכשיו בעקבות ריבוי בידודים. רמת התחלואה עולה ובלי הכיתה הירוקה נצטרך לשלוח עוד ועוד כיתות הביתה, דבר שיפר את השגרה והרציפות".
5 צפייה בגלריה
קרן סבג, מנהלת בית הספר היסודי השקד, אשדוד
קרן סבג, מנהלת בית הספר היסודי השקד, אשדוד
"דואגת שתהליכים שהתחלנו ייקטעו". סבג בארי
סיגל בר, מנהלת בית הספר היסודי השלום במבשרת ציון, סיפרה כי הפעלת המתווה מנעה שליחת 10 כיתות לבידוד. "מתווה הכיתה הירוקה מנע בידודים רבים של תלמידים בבית הספר ואפשר למידה רצופה כמעט כרגיל", אמרה בר שבבית ספרה התגלו מתחילת השנה 23 תלמידים מאומתים.
היא הוסיפה: "היה שיתוף פעולה מצד ההורים והתלמידים שהבינו שהילדים יכולים לעשות בדיקת PCR ואז יש להם אנחת רווחה גדולה כיוון שהילדים השליליים יכולים להגיע לבית הספר. מתווה הכיתה הירוקה פועל במצב שבו יש רק שני תלמידים מאומתים, דבר שאפשר לתלמידים המשך הגעה לבית הספר". לדברי המנהלת, לנוכח העלייה בתחלואה ומהירות ההדבקה, על גורמי הבריאות לשקול להגדיל את מינימום התלמידים כדי שניתן יהיה להמשיך להפעיל את הכיתה הירוקה ולאפשר למידה רצופה.
אסף שמיר, יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר, אמר כי המתווה אפשר על שמירת רציפות למידה ויש להמשיך לקיים את הכיתה הירוקה כל עוד הוא ישים מבחינה בריאותית. "אני מכיר בתי ספר שלא השתתפו במתווה והם שילמו מחיר כבד בכך שכיתות רבות נשלחו לבידוד".
5 צפייה בגלריה
סיגל בר, מנהלת בית ספר השלום, מבשרת ציון
סיגל בר, מנהלת בית ספר השלום, מבשרת ציון
"היה שיתוף פעולה מצד ההורים והתלמידים". סיגל בר
אבי קמינסקי, מנכ"ל איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אמר כי יש להפעיל את מתווה הכיתה הירוקה, שמנעה לדבריו בידודים מיותרים של עשרות אלפי תלמידים. "ככל שנפעיל יותר את מערכת החינוך, נצמצם את הפגיעה שנגרמה כבר לתלמידים בגלים הקודמים. אין תחליף ללמידה בכיתה בשגרה".
גם ראש העיר גבעתיים רן קוניק קורא להחזיר את הכיתה הירוקה, לדבריו, "ההגבלות על מערכת החינוך מטרילות את המדינה ופוגעות במי שבחרו כן להתחסן. נפגעים במיוחד ילדי והורי גני הילדים שנסגרים השכם והערב כי נמצא ילד מאומת וכולם מושבתים לשבוע".
קוניק ציין כי יש צורך להחזיר את הכיתה הירוקה ובאופן גורף יותר עם בדיקות ביתיות יומיות וחתימה של ההורים לפני ההגעה למוסד החינוכי בבוקר. "אין ברירה, לא הגיוני לעמוד שעות בתור בשביל 'אנטיגן מוסדי', לסגור כל שעה גן אחר, לפרסם הנחיות שונות כל יום ולהמשיך עם הרמזור שכבר מזמן לא רלוונטי".