עשרה חודשים לפני תחילת ההפעלה של הקו האדום והראשון של הרכבת הקלה בגוש דן - מפתח תקווה לבת ים - נבחרו אמש (יום א') הצוותים שיקימו את שני הקווים הבאים של הרכבת הקלה, שישלימו מערכת ראשונה להסעת המונים באזור העמוס והפקוק במדינה, יותר מ-50 שנה אחרי שמשרדי הממשלה החלו לקדם אותה.
ועדת המכרזים של נת"ע, החברה הממשלתית האחראית לפרויקט הרכבת הקלה ולמטרו, בחרה בהצעתה של קבוצת אלסטום הצרפתית, דן ואלקטרה, להקמת הקו הירוק, ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול. במקביל, פסלה ועדת המכרזים את ההצעה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד ו-CRCC הסינית לשני הקווים.
2 צפייה בגלריה
תכנון הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה
תכנון הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה
(צילום: נת"ע )
הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון בשתי שלוחות נפרדות לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות, בהן ארבע תת-קרקעיות במרכז תל אביב. עלותו מוערכת ב-20 מיליארד שקל והוא יתחיל לפעול בין 2027 ל-2028, וצפוי לשרת כ-80 מיליון נוסעים בשנה. במקור, עם תחילת גלגולו של הפרויקט, דובר שייפתח ב-2021.
הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות. העיכוב בפינוי תושבי כפר שלם מנתיבו המתוכנן של הקו ביותר משנתיים היה הגורם העיקרי לדחיית פתיחת המעטפות ביותר משנה. הקו הסגול, שעלותו מוערכת בתשעה מיליארד שקל, אמור להסיע כ-60 מיליון איש בשנה כשיתחיל לפעול ב-2026. לפני 10 שנים דובר על הפעלתו כבר ב-2020.
בעלות משותפת של כ-30 מיליארד שקל בשנה, שני הקווים מהווים את אחד מפרויקטי התשתיות הגדולים בתולדות המדינה. אולם כמו הקו האדום, שהיה אמור במקור להתחיל לפעול ב-2013, גם הקווים הירוק והסגול נבנים באיחוד לפי תוכנית שסוכמה לפני יותר מעשור, וברור שלא תענה לבדה על הביקושים. לפי ההערכות, הקו האדום יפעל בתפוסה של 100% כבר שבועות בודדים לאחר פתיחתו בגלל העיכוב בבנייה, ונראה שגורל זהה צפוי לשני הקווים החדשים.

פרויקט הרכבת הקלה יצא לדרך לפני עשור וחצי כסוג של פשרה בין משרדי התחבורה והאוצר, בתקופה שבה התנגד האוצר לשאת בעלויות הכבדות של בניית רכבת תת קרקעית אמיתית בגוש דן. אולם, מאז שהודו באוצר בטעות, החלו לקדם במרץ את פרויקט המטרו שעלותו תגיע לקרוב ל-200 מיליארד שקל. הוא יהיה יעיל יותר בזכות השימוש ברכבת תת קרקעית שיכולה לפעול לכל אורכו בתדירות גבוהה וללא הפרעות מהכבישים, אבל לא צפוי להתחיל לנסוע לפני שנת 2032, תאריך היעד הממשלתי שנחשב לא ריאלי כבר כעת בעיני גורמים רבים בתחום.
למרות שהתכנון של שני הקווים הושלם, ואף שהאוצר הקצה את המימון עבורם, הפרויקט עלול להתעכב עוד יותר. דבר כזה עלול לקרות אם הקבוצה שבה חברות שיכון ובינוי, אגד ו-CRCC הסינית, שהצעתה לבניית שני הקווים נפסלה בידי ועדת המכרזים של נת"ע, תערער על ההחלטה לבית המשפט. ההצעה נפסלה רשמית משום שהייתה זולה משמעותית מהאחרות, מה שעורר חשד כי מדובר בהצעה במחיר לא כלכלי. ברקע עמד גם לחץ אמריקני כבד למנוע זכייה של קבוצה סינית במכרז התשתית הענק, על רקע המתח הגובר בין שתי המעצמות.
2 צפייה בגלריה
תכנון הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה
תכנון הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה
(צילום: נת"ע )
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, אמר: "זוהי בשורה אדירה לתושבי כל גוש דן. רשת הרכבת הקלה קופצת צעד משמעותי קדימה, עם שתי קבוצות ישראליות ובינלאומיות שנבחרו להוביל את מטרופולין תל אביב לעתיד תחבורתי חדש בטוח ונוח. זהו מכרז עצום ומורכב, ואני מצפה שהזוכים יצדיקו את האמון שניתן בהם ויוכיחו את יכולתם להוביל את הפרויקט בבטחה, בהתאם ללוחות הזמנים ולתועלת תושבי גוש דן וכלל הנוסעים".
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "הסעת המונים היא עתיד התחבורה שלנו והדרך היחידה שלנו להתקדם בחיים וכחברה. ברכות לחברות הזוכות במכרזי הקמת שני הקווים החדשים של הרכבת הקלה בגוש דן. אני בטוחה שחברת נת"ע, יחד עם הזוכות, מבינות את גודל האחריות ואת גודל המשימה. בהצלחה לכולם. לעבודה".