נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי) כי הוא מתכנן לבקר בקרוב בישראל - אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לטורקיה. בפגישה עם 15 מנהיגים יהודים בבית הטורקי בניו יורק, ארצות הברית, אמר ארדואן כי בכוונתו להתפלל במסגד אל-אקצא בירושלים. "כמוסלמי זו הזכות והמחויבות שלי להתפלל במסגד הקדוש". במקביל, נפגש נתניהו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ודרש ממנו לשנות את היחס בארגון כלפי ישראל. "למרות השינוי לטובה בעולם, האו"ם מתמיד ביחסו העוין אלינו", אמר נתניהו.
3 צפייה בגלריה
ארדואן והרב שנייר במפגש עם 15 מנהיגים יהודים
ארדואן והרב שנייר במפגש עם 15 מנהיגים יהודים
ארדואן והרב שנייר. "כמוסלמי זו חובתי להתפלל באל-אקצא"
בפגישה בבית הטורקי אמר ארדואן כי הוא מאוד נרגש מהפיוס עם ישראל. "יש לי ערוץ פתוח עם הנשיא הרצוג ועכשיו יש לי ערוץ פתוח גם לנתניהו".
אתמול בלילה נפגש ראש הממשלה נתניהו לראשונה עם ארדואן, במהלך כינוס עצרת האו"ם בניו יורק, והשניים דנו "בקידום יחסי המדינות בתחומי הסחר, הכלכלה והאנרגיה, ובסוגיות אזוריות ובינלאומיות, לרבות הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה". המפגש הגיע על רקע יחסים עכורים למדי ופיוס בין אנקרה לישראל שיושם כשנתניהו ישב באופוזיציה, בשנה שעברה. השניים הזמינו אחד את השני לביקורים במדינות, וסיכמו על תיאומן בקרוב.

3 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
(צילום: לשכת נשיא טורקיה )
ארדואן סיפר למנהיגים היהודים כי פגישתו עם נתניהו הייתה "מאוד מרשימה" וכי השניים דיברו על טכנולוגיה, כלכלה והרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות. הוא דיבר על חשיבות צינור הגז מישראל לטורקיה ואמר כי שוחח על כך עם נתניהו.
הנשיא הטורקי התייחס גם לסוגיה הפלסטינית, ציין כי חשוב שישראל והפלסטינים יתקרבו ואמר שהוא מוכן לעזור בכך. הוא דיבר גם על החשיבות של המלחמה בטרור, והדגיש כי מבחינת היחסים בין יהודים ומוסלמים חשוב מאוד שהם יעבדו יחד במאבק באנטישמיות ואסלאמופוביה. בנוסף, הוא פנה למנהיגים היהודים וביקש מהם לעזור לטורקיה לקדם את היחסים מול ממשל ביידן.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
נתניהו וגוטרש. "הגיעה העת שהאו"ם יחדל מביקורתו המופרכת על ישראל"
(צילום: KENA BETANCUR / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
במקביל, כאמור, נועד נתניהו במהלך כינוס עצרת האו"ם עם מזכ"ל האו"ם גוטרש ודרש ממנו לשנות את היחס במוסדות הארגון כלפי מדינת ישראל. הוא אמר לו כי "לא ייתכן שבעוד שבעולם כולו ובמזרח התיכון מתחוללים שינויים כבירים לטובה, רק באו"ם אין כל שינוי והוא מתמיד ביחסו העוין לישראל". הוא הוסיף כי "הגיעה העת שהאו"ם יגנה את החתרנות של איראן, את הטרור הפלסטיני נגד אזרחים חפים מפשע, ויחדל מביקורתו המופרכת נגד ישראל".
בשיחה בין השניים, הדגיש נתניהו את תפקידה של איראן בערעור היציבות במזרח התיכון ובעולם כולו והביע תקווה שהמאמצים הבינלאומיים בהובלת ארצות הברית לנורמליזציה עם סעודיה יישאו פרי בקרוב. בנוסף, הוא הביע את ביטחונו כי מיזם המסדרון הכלכלי בין הודו, למדינות המפרץ וישראל לאירופה, יתרום לחיזוק הכלכלה העולמית.