עימותים באזור ירושלים בערב השני של חודש הרמדאן - וחשש מהסלמה דרמטית: הפרת סדר אמש (שלישי) במחנה הפליטים שועפט שבמזרח ירושלים כללה יידוי בקבוקי תבערה וירי זיקוקים בכינון ישיר לעבר כוחות הביטחון, ואלו הגיבו בירי - שממנו נפצע אנושות בן 12, ראמי חמדאן אלחלחולי. עם הגעתו לבית החולים הדסה הר הצופים, נקבע מותו. המשטרה העבירה דיווח על המקרה למח"ש - שפתחה בבדיקה. במזרח ירושלים אמרו כי התיעוד מהמקום מראה את רגע הירי בנער.

זמן קצר אחרי העימותים והירי הקטלני בשועפט, פתחו כוחות מג"ב באש לעבר חשודים בכוונה להשליך בקבוקי תבערה לעבר נהגים, סמוך לרמות ולגבעת זאב. לפי הפלסטינים, שניים מהם נהרגו ושלושה נפצעו.
במשטרה אמרו כי ביום שני בערב השליכה חוליה בקבוקי תבערה אל מעבר לגדר הביטחון ולעבר כביש 436, ולכן הלילה נערכו הכוחות באזור, הבחינו בחמישה מחבלים שהתכוונו להשליך שוב בקבוקי תבערה - וירו לעברם. לפי הפלסטינים, אחד ההרוגים הוא בן 23.
בהודעת המשטרה על העימותים בשועפט נאמר כי בעקבות הפרת סדר אלימה שהייתה במקום גם ביום שני בערב, וכללה אז יידוי בקבוקי תבערה וזריקת מטען לעבר כוחות הביטחון הפועלים באזור, הוצבו כוחות מג"ב מתוגברים וסמויים למניעת הפרות סדר נוספות.

3 צפייה בגלריה
בקבוקי תבערה שנתפסו אצל המחבלים באזור ירושלים
בקבוקי תבערה שנתפסו אצל המחבלים באזור ירושלים
בקבוקי התבערה שנתפסו בידי המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
לפי ההודעה, במהלך הפרת הסדר אמש בוצע ירי בודד על ידי לוחם מג״ב לעבר חשוד שסיכן את הכוחות לאחר שירה לעברם זיקוקים בכינון ישיר. במשטרה אמרו כי החשוד נתפס, נעצר ופונה לקבלת טיפול רפואי. במד"א ציינו כי הנער, בן 12, פונה במצב אנוש לבית החולים הדסה הר הצופים. עם הגעתו לבית החולים נקבע מותו. הפרת הסדר פוזרה לפי המשטרה על ידי כוחות הביטחון, ללא נפגעים נוספים.
במשטרה הוסיפו ואמרו: "נמשיך לפעול בנחישות נגד מפגעים ומפירי סדר אלימים. מי שיסכן את כוחות הביטחון או אזרחים - מסכן את חייו". בהודעה שהעבירו למחנה הפליטים כתבו במשטרה כי אם יימשכו העימותים, המעבר ייסגר בשעות הלילה.
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיב באומרו כי הוא "מגבה את לוחמי מג״ב שמסכנים חייהם כעת מול עשרות פורעים ערבים בעיסאוויה" - כשהוא מתכוון בכלל למחנה הפליטים שועפט. "אני מצדיע ללוחם שהרג את המחבל שניסה לירות לעברו ולעבר הכוחות זיקוקים", הוסיף בן גביר על הירי בבן ה-12. "כך בדיוק צריך לפעול נגד מחבלים - בנחישות ובדייקנות".
3 צפייה בגלריה
ראמי חמדאן אלחלחולי
ראמי חמדאן אלחלחולי
בן ה-12 שנהרג, ראמי חמדאן אלחלחולי
3 צפייה בגלריה
ילד נפצע במחנה שועפאט
ילד נפצע במחנה שועפאט
ירי הזיקוקים בשועפט

על הירי ליד גבעת זאב אמר בן גביר: "חמישה מחבלים הבעירו בקבוקי תבערה והתכוונו להשליכם לעבר נהגים בכביש 436 ולסכן את חייהם של אזרחים. לוחמי מג"ב שהיו ערוכים ופרוסים באזור ביצעו ירי לעברם - סיכלו ונטרלו את המחבלים בירי. אני מגבה את הלוחמים גיבוי מוחלט. מי שיסכן את אזרחי ישראל ואת כוחות הביטחון מסכן את חייו".
בתוך כך, כוננות שיא בבתי הכלא הביטחוניים בישראל בצל תחילת חודש הרמדאן, ובמספר מתקנים ביטחוניים כבר אירעו שלשום כמה אירועים חריגים. כך עולה ממידע שהגיע לידי ynet. בכלא מגידו, אסירי אגף 6 המונה 131 אסירים ביטחוניים סירבו לקבל שלוש ארוחות בטענה שהאוכל לא מספיק עבורם. בעקבות האירוע החריג הוחלט בשב״ס לטפל משמעתית בכלל אסירי האגף.
במתקן עופר, במהלך חלוקת אוכל באחד האגפים, אסיר הלהיט את חבריו לאגף שדפקו על דלתות התאים וצעקו "אללה אכבר". אנשי שב"ס פרצו לתאים רבים והשתלטו על האסירים תוך שימוש בכוח. במהלך הפרת הסדר נפצעו כארבעה אסירים והם הועברו לטיפול במרפאה, ובאגף נוסף נרשמה הפרת סדר שבמהלכה נפגע סוהר והוא פונה לקבלת טיפול רפואי. גם במתקן קציעות החלו אסירים באגף 11 להתפלל בקול רם, ובהנחיית מפקד המתקן בוצעה פריצה לאגף על ידי סוהרי המשמרת ויחידת כת"ר (כוח תגובה ראשוני), ונערך חיפוש באוהל ללא ממצאים.
פורסם לראשונה: 21:12, 12.03.24