עבדאללה מלך ירדן נעלם אתמול. הוא לא הופיע, קולו לא נשמע, וכל הפעילות הצבאית שביצעו טייסי חיל האוויר הירדני כאילו התנהלה בלעדיו. אך המלך, המפקד העליון של מנגנוני הביטחון והמודיעין הירדניים, פעל מאחורי הקלעים.
קל לנחש שהתמונות של הכטב"מים האיראניים, וטילי היירוט ששעטו מעל מסגד אל-אקצא בירושלים (תחום אחריותו של בית המלוכה הירדני), זעזעו אותו. המלך עבדאללה אחראי לבחירת הממונה על הווקף, הקובע באופן בלעדי את הנהלים במקום, ומתחלק באחריות עם הרשות הפלסטינית וישראל על הביטחון השוטף בסביבת המסגד הקדוש למאות מיליוני מוסלמים.

3 צפייה בגלריה
נתניהו והמלך עבדאללה
נתניהו והמלך עבדאללה
נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: gettyimages, EPA)
עוד לפני התקיפה האיראנית הלילה, ומעבר כלי הטיס בשמי ירדן, הבהיר המלך בשיחות כי לא ייתן לאיראנים לפעול בשטח ירדן כפי שהם עושים בעיראק, בסוריה ובלבנון. בראיונות הודיע המלך כי דעתו אינו נוחה, בלשון המעטה, מכך שקציני משמרות המהפכה מפעילים את המיליציות העיראקיות, בני חסותם, נגד ירדן.
אתמול, בבת אחת, נחשפו יכולות היירוט של מטוסי חיל האוויר המלכותי של ירדן. המטוסים הגנו על שמי ירדן, ואלו תקפו את הכטב"מים האיראניים. לרגע אחד נדמה היה ששיתוף הפעולה הגלוי והסמוי בתקופת יצחק רבין והמלך חוסיין חוזר לעידן עבדאללה ובנימין נתניהו.
במקביל מטוסים ירדניים הגיחו מבסיסיהם כדי לירות בכטב"מים האיראניים שעשו את דרכם לשטח ישראל. המידע המצומצם מדגיש כי מרבית התקיפות לא התבצעו בשטחה של ישראל. ירדן גם הכריזה על סגירת המרחב האווירי שלה, והשביתה את נמל התעופה בעמאן, בדיוק בשעות שבהן הופסקו הטיסות בנתב"ג.
3 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי עמאן
יירוטים בשמי עמאן
יירוטים בשמי עמאן
(צילום: רויטרס)
אי אפשר "להאשים" את המלך עבדאללה ב"התאהבות" פתאומית בראש הממשלה נתניהו. דובר ממשלת ירדן, מוהנד אלמוביידין, הבהיר בתקשורת ש"הצעדים שנוקטת ירדן הינם כורח המציאות החריגה". בהתייעצות שקיימו בכירי השלטון אמש הודגש כי ירדן המוסלמית-סונית החליטה לנקוט מהלכים נגד איראן המוסלמית-שיעית כדי לא להפוך למדינת חסות כמו עיראק, ולא לאפשר לסוכני משמרות המהפכה להסתובב בחופשיות בשטחה כמו בסוריה ובלבנון, או לנהל מגעים שמשפיעים לרעה על תושבי רצועת עזה.
אין ויכוח שהתייצבותה החד-משמעית של ירדן לכאורה לצד ישראל נגד איראן תיחשב בכל מילון דיפלומטי להפתעה ענקית. למרות ההפתעה הזו, קשה להאמין שצפוי שינוי עמוק ביחסים בין ארמון המלוכה בעמאן ללשכת ראש הממשלה בירושלים. הפערים עדיין גדולים והיחסים מתוחים.
3 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי הר הבית שבמזרח ירושלים
יירוטים בשמי הר הבית שבמזרח ירושלים
יירוטים מעל הר הבית במזרח ירושלים
ירדן מקווה שכעת ישראל, שמודעת למצב הכלכלי הקשה במדינה השכנה, לכל הפחות תמשיך להזרים לה מים לשתייה ולחקלאות, ולא תציב קשיים בדרכן של משאיות הפירות והירקות שיוצאות מהגדה המזרחית לגדה המערבית. מעבר לכך, לא נראה ששיתוף הפעולה הלילה יצליח לגשר על מחלוקות עמוקות שנמשכות כבר שנים.