6 צפייה בגלריה
שריפה בביתר עילית
שריפה בביתר עילית
חמש שנות כהונה סוערות. נציב הכבאות דדי שמחי
(צילום: אלי מנדלבאום)
המרוץ לתפקיד "הכבאי מספר 1": בכירים במערך הכבאות הופתעו אתמול (יום ב') לגלות שהאלוף במיל' יוסי בכר לא יתמודד לתפקיד נציב הכבאות הבא. ארבעת המועמדים שעלו לשלב מבחני ההשמה הם שלושה מפקדי מחוזות ותא"ל במיל', שהיה ראש מטה בפיקוד העורף.
במרץ הקרוב נציב הכבאות, טפסר דדי שמחי, יסיים חמש שנות כהונה, שלוו במאבקים סוערים וקשים מול ראשי ארגון העובדים ובתי הדין לעבודה. הפגנות רבות התקיימו מול ביתו ולשכתו במהלך השנים, אך הוא תמיד אמר למקורביו: "לא אכנע, מי שמנהל את הארגון זה הפיקוד". מארגון העובדים נמסר: "מקווים לצאת לדרך חדשה בכבאות תוך מתן דגש למשאב האנושי - לוחמי האש".
6 צפייה בגלריה
האלוף במיל' יוסי בכר. בכבאות הופתעו שהוא לא בין המועמדים
האלוף במיל' יוסי בכר. בכבאות הופתעו שהוא לא בין המועמדים
האלוף במיל' יוסי בכר. בכבאות הופתעו שהוא לא בין המועמדים
(צילום: יואב זיתון)
ועדת האיתור, בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים תומר לוטן, גיבשה רשימה של תשעה מועמדים, מתוך 27 שהגישו מועמדות לתפקיד, והם הגיעו לשלב הראיונות בפני הוועדה. הארבעה שעלו לשלב מבחני ההשמה הם מפקד מחוז דן טפסר רונן מכטייב, מפקד מחוז צפון טפסר ניזאר פארס, מפקד מחוז מרכז טפסר אייל כספי ותא"ל איציק בר. "ההליך לבחירת ארבעת המועמדים היה בשקיפות מלאה", אמר גורם במשרד לביטחון הפנים.
ארבעת חברי ועדת האיתור בחנו את המועמדים ושמעו מהם את עמדתם ותוכנית העבודה שלהם מול ארגון העובדים. הליך הבחירה לווה בהמון השמצות בתוך ארגון העובדים, וסדרת מכתבים אנונימיים נשלחו לוועדה, שממרביתם לא עלה דבר.
6 צפייה בגלריה
איציק בר
איציק בר
שימש כראש מטה פיקוד העורף. תא"ל איציק בר
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
רונן מכטייב
רונן מכטייב
"לוחם אש בכל רמ"ח איבריו". טפסר רונן מכטייב
(קובי קואנקס)
מפקדי המחוזות שהתמודדו על תפקיד "הכבאי מספר 1" חששו דווקא מהאלוף במיל' יוסי בכר, שהוא בעל ניסיון ורקע צבאי עשיר. "מדובר באלוף בצה"ל, אדם בעל משקל סגולי רב", אמר אחד המתמודדים לתפקיד. בכר כיהן בתפקידו האחרון כמפקד הגיס המטכ"לי בצה"ל, וקודם לכן כיהן כסגן מפקד פיקוד הדרום, מפקד בית הספר לפיקוד, שליטה ומטה מבצעי בזרוע היבשה, מפקד אוגדת עזה, מפקד עוצבת הגליל, מפקד חטיבת הצנחנים, מפקד גדוד 101, מפקד יחידת מגלן ומפקד סיירת צנחנים. ההערכה היא כי למרות היותו קצין מצטיין שפיקד על יחידות עילית בצבא, בוועדת האיתור חיפשו מועמד עם איטרקציה לתחום החילוץ וההצלה.
תא"ל איציק בר שימש בתפקידו האחרון כראש מטה פיקוד העורף. לפני כן שימש כמפקד מחוז צפון בפיקוד העורף, קצין אג"ם של פיקוד העורף, סגן מפקד עוצבת הפלדה ומפקד חטיבת שומרון. ההערכה היא כי תפקידיו השונים בפיקוד העורף, שעוסק בחילוץ והצלה בצה"ל, מקנים לו את הניסיון הנדרש לעמוד בראש ארגון חילוץ והצלה באזרחות.
6 צפייה בגלריה
זכה לצל"ש ממפקד פיקוד דרום. טפסר ניזאר פארס
זכה לצל"ש ממפקד פיקוד דרום. טפסר ניזאר פארס
זכה לצל"ש ממפקד פיקוד דרום. טפסר ניזאר פארס
(צילום: כבאות צפון)
6 צפייה בגלריה
אייל כספי
אייל כספי
קצין ותיק במערך הכבאות. טפסר אייל כספי
(צילום: אורי דוידוביץ')
על מפקד מחוז דן, טפסר רונן מכטייב, אמר בכיר לשעבר בכבאות: "מדובר באיש שצמח מהשטח, לוחם אש בכל רמ"ח איבריו. הוא בעל יכולת מנהיגות שקטה אבל אסרטיבית, כולל מול אנשי ארגון העובדים. הוא יודע להתנהל בשקט ולהשיג את המטרה, לדעתי זו תכונה נדרשת למי שיעמוד בראש הארגון אחרי חמש שנים סוערות".
מפקד המחוז הצפוני, טפסר ניזאר פארס, פרש מהצבא בדרגת אל"מ במיל', כיהן כמפקד עוצבת הגולן וסגן מפקד עוצבת הגליל, וזכה לצל"ש ממפקד פיקוד דרום, האלוף דורן אלמוג, על תפקודו בגזרת נצרים בימי האינתיפאדה השנייה.
מפקד מחוז המרכז, טפסר אייל כספי, הוא קצין ותיק במערך הכבאות. הוא למד במכללה לביטחון לאומי, מפקד בארגון יותר מ-35 שנה ושימש בין השאר 11 שנים בתור מפקד תחנת הרצליה. בהמשך שימש גם ראש אגף מבצעים בנציבות הכבאות, ומ-2016 הוא מפקד מחוז המרכז - שהוא המחוז הכי גדול במערך.
ארבעה חברי ועדת האיתור ימליצו על מועמד אחד או יותר מבין הארבעה לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב. לאחר שהשר יבחר את המועמד שלו לתפקיד, הוא יעמוד בפני ועדת גולדברג, הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. כל מועמד שיגיע לוועדת גולדברג יהיה חשוף לפניות של כל גורם מתוך הכבאות או מחוצה לה, ואם יעבור זאת בהצלחה - מועמדותו תובא לאישור הממשלה.