הפלסטינים דיווחו אמש (ראשון) על לפחות 35 הרוגים ועל פצועים רבים נוספים במחנה עקורים בתקיפה באזור תל א-סולטאן שברפיח. דובר צה"ל אישר את התקיפה ועדכן כי כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ, חיסלו את המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה.
האש ברפיח, אמש

3 צפייה בגלריה
המחבל יאסין רביע  ראש מטה הגדה של חמאס ש חוסל ב רפיח
המחבל יאסין רביע  ראש מטה הגדה של חמאס ש חוסל ב רפיח
ראש מטה חמאס בגדה שחוסל ברפיח. יאסין רביע
בהודעת צה"ל צוין כי התקיפה בתל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח בוצעה על בסיס מודיעין מדויק וכי מוכרים הדיווחים לפיהם כתוצאה ממנה ומשריפה שהתלקחה במקום נפגעו מספר בלתי מעורבים."האירוע בבדיקה", אמרו בצבא.
לפי הדיווחים הפלסטיניים, הפצצה ישראלית במחנה גרמה לאוהלי הפליטים לעלות באש. מטה הגדה בחמאס, מסר דובר צה"ל, אחראי על הכוונה, מימון ותמיכה בהוצאת פיגועים בשטחי יהודה ושומרון ובפנים הארץ. רביע, שחוסל אמש, ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה של חמאס, עסק בהעברת כספים למטרות טרור והכווין פיגועים של פעילי ארגון הטרור ביהודה ושומרון. עוד נמסר כי הוא ביצע בעבר מספר פיגועים רצחניים, בין היתר בשנים 2002-2001, שבהם נהרגו חיילי צה"ל.
המחבל נגאר, הבכיר במטה הגדה שחוסל, הכווין פיגועי ירי ומתווי טרור נוספים ביהודה ושומרון, ועסק בהעברות כספים שיועדו לטרור עבור חמאס ברצועת עזה. בעבר, כך נמסר, ביצע נגאר מספר פיגועים רצחניים, בין היתר בשנים 2003-2001, שבהם נרצחו אזרחים ישראלים, ונהרגו ונפצעו חיילים.
התקרית ברפיח עלולה להתברר כנפיצה במיוחד, כשברקע ההתנגדות הרבה בעולם למבצע של צה"ל בעיר שבדרום הרצועה, והצו שהוציא רק בסוף השבוע האחרון בית הדין הבינלאומי לצדק – שבו דרש להפסיק כל פעולה צבאית ברפיח שעלולה לגרום "להשמדה מלאה או חלקית של האוכלוסייה הפלסטינית", לשון הצו.
בצה"ל ציינו מוקדם יותר כי התקיפה בוצעה באמצעות כלי טיס, ו"כוונה נגד מחבלים שמהווים יעד לתקיפה בהתאם לדין הבינלאומי, באמצעות חימוש מדויק, ועל בסיס מודיעין מקדים המצביע על שימוש של מחבלי חמאס במרחב".
משרד הבריאות ברצועת עזה, שמנוהל על ידי חמאס, טען כי ישנו "מספר רב של הרוגים ופצועים כתוצאה מהפצצה אכזרית של מטוסי כיבוש על מחנה לעקורים מצפון-מערב לעיר רפיח, ומתנהלים חיפושים אחר נעדרים במקום". בסהר האדום הפלסטיני טענו כי המחנה שהותקף הוגדר על ידי ישראל עצמה כאזור הומניטרי. עוד ציינו בסהר האדום כי אנשי הארגון פינו מהזירה "כמות גדולה" של הרוגים ופצועים.
3 צפייה בגלריה
תקיפות ברפיח
תקיפות ברפיח
תיעוד שהופץ מהזירה ברפיח. "האוהלים הותקפו ועלו באש", טענו הפלסטינים
הדיווחים על מספר ההרוגים הרב בתקרית הופצו במהרה גם על ידי סוכנויות הידיעות הבינלאומיות, וב-AP ציטטו גורמי רפואה פלסטיניים שאמרו כי לפחות 22 בני אדם נהרגו. ראש העיר רפיח קרא למצרים להכניס אמבולנסים ולהעביר את הפצועים לבתי חולים באל-עריש.
בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" צוטטו מקורות שאמרו כי לפחות 40 אזרחים נהרגו, וכי אחרים נפצעו, כתוצאה מתקיפה אווירית במחנה - שלפי הדיווח הוקם רק לאחרונה ליד מחסנים של סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א). ב"וופא" נטען כי מטוס ישראלי שיגר בסביבות שמונה טילים לעבר האוהלים, באזור שבו נטען כי ישנם אלפי עקורים: "אלו שבתוך האוהלים נשרפו".
גלנט בהערכת מצב ברפיח
(צילום: שחר יורמן)

אתמול ביקר שר הביטחון יואב גלנט ברפיח, ובהודעה מטעמו נמסר כי בהערכת המצב הוצגו לו "מאמצי הלחימה מעל ומתחת לקרקע והעמקת הפעולה למרחבים נוספים, עבור פירוק גדודי החמאס במרחב".
על רקע המטח מאזור רפיח לגוש דן ולשרון, אמר גלנט בשיחה עם לוחמים: "היעד שלנו ברצועת עזה מתחדד מאוד כאן ברפיח - לחסל את החמאס, להביא את החטופים ולשמור על חופש פעולה - זה דבר מרכזי. בנושא החטופים, אנחנו עושים מאמצים אדירים, עשינו עד עכשיו, עושים ברגע הזה, ונמשיך ונעשה בעתיד בכל דרך אפשרית - גם באופן פיזי וגם בהגעה לעסקאות".
צה"ל עצמו הודיע אתמול כי השמיד את המשגר שממנו שוגרו שמונה הרקטות מאזור רפיח למרכז הארץ. המשגר, לפי צה"ל, מוקם בסמוך לשני מסגדים. "עם התקרבות כוחות צה"ל, חמאס רוקנו את התחמושת שהייתה בידיהם ושיגרו את הרקטות מתוך אוכלוסייה. אנחנו רואים את דפוס הפעולה הזה במקומות רבים שאנחנו פועלים", אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי. "חמאס חרד לתחמושת ואותן רקטות, ומבצע שיגורים במקום שהוא רואה כוחות צה"ל מתקרבים אליו".
פורסם לראשונה: 23:22, 26.05.24