ארגון הטליבאן השולט באפגניסטן קיים היום (ב') עוד הוצאה להורג פומבית באצטדיון, הפעם בצפון המדינה – ההוצאה להורג השלישית שלו בחמשת הימים האחרונים. המפגן המחריד, שגם הפעם נערך לעיני אלפי צופים, מלמד שוב עד כמה בניגוד להבטחות שנתן עם חזרתו לשלטון ב-2021, הארגון האיסלאמיסטי שב ומאמץ את דרכי הענישה והכפייה האכזריות שהנהיג בתקופת שלטונו הקודמת באפגניסטן, בשנים 2001-1996.
5 צפייה בגלריה
תומכי טליבאן קאבול אפגניסטן
תומכי טליבאן קאבול אפגניסטן
תומכי הטליבאן בקאבול. 35 מלקות לגבר ואישה ש"נאפו"
(צילום: רויטרס/Ali Khara)
5 צפייה בגלריה
נשים אפגניות ב פקיסטן הפגנה נגד משטר ה טליבאן ב אפגניסטן
נשים אפגניות ב פקיסטן הפגנה נגד משטר ה טליבאן ב אפגניסטן
מפגינה נגד הטליבאן בפקיסטן. הנשים סולקו ממוסדות החינוך
(צילום: Aamir QURESHI / AFP)
ההוצאה להורג היום נערכה תחת שלג כבד בעיר שיבירגאן, בירת מחוז ג'ווזג'אן שבצפון אפגניסטן, והנידון למוות היה אדם שהורשע ברצח, ששמו נזאר מוחמד. עדי ראייה סיפרו כי מי שביצע את ההוצאה להורג היה אחיו של הנרצח: הוא ירה ברוצח חמש פעמים ברובה, עד שהיה ברור כי אינו בין החיים עוד. האירוע נערך תחת אבטחה כבדה.
ההוצאה להורג היום הייתה ככל הידוע החמישית מאז חזרתו של הטליבאן לשלטון באוגוסט 2021 בהפיכה הצבאית שביצע. ההפיכה ההיא התרחשה בחסות נסיגת הכוחות הזרים, שפלשו לאפגניסטן והפילו את שלטון הטליבאן ב-2001, בעקבות שיתוף הפעולה שלו עם ארגון אל-קאעידה שביצע את מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. הנסיגה בוצעה בעקבות הסכם שגיבש עם הטליבאן ממשל טראמפ, ושבמסגרתו התחייב הארגון שלא ליטול לעצמו בכוח הזרוע את השלטון, שבו אחזו אז מתנגדיו, שקיבלו סיוע מהמערב.
5 צפייה בגלריה
חיילים של טליבאן ליד שגרירות ארה"ב ב קאבול אפגניסטן
חיילים של טליבאן ליד שגרירות ארה"ב ב קאבול אפגניסטן
טראמפ נתן אור ירוק להסכם, והאיסלאם הקיצוני חזר לשלטון. אנשי הטליבאן ליד שגרירות ארה"ב לשעבר בקאבול
(צילום: רויטרס/Ali Khara)
אחרי עלייתו לשלטון גברה בעולם החרדה לגורל האפגנים, ובמיוחד האפגניות: בימי שלטונו בשנות ה-90 הנהיג הארגון האיסלאמיסטי משטר דכאני, שבמסגרתו נשים חויבו לכסות לחלוטין את גופן ולהישאר בבית, ולא הותר להן לצאת לבתי ספר ולמוסדות להשכלה גבוהה כדי לרכוש חינוך. מתנגדי הטליבאן נענשו אז במפגני השפלה פומביים שבהם ספגו מלקות והוצאו להורג בירי או בסקילה. אחרי שהחזיר לעצמו את השליטה לפני שנתיים וחצי טען הטליבאן כי לא ינקוט שוב את אותן שיטות, אבל עד מהרה חזר לבצע הוצאות להורג וטקסי הלקאה, ואסר על נשים להגיע למוסדות החינוך ולשלל מקומות עבודה.
לפי הודעת הטליבאן מהיום, גזר הדין שבוצע הבוקר אושר על-ידי שלושת בתי המשפט הגבוהים ביותר במדינה ועל-ידי המנהיג העליון של הארגון, הייבתוללה אחונדזאדה. הוא בא אחרי שביום חמישי הוציא הטליבאן להורג במחוז גאזי שבדרום-מזרח המדינה שני בני אדם שהורשעו במעשי רצח שבהם דקרו את הקורבנות למוות. גם במקרה ההוא מי שהוציאו לפועל את גזר הדין היו קרובי הנרצחים, שירו בשניים ברובים, בתוך אצטדיון ספורט ולעיני אלפי צופים.
5 צפייה בגלריה
מנהיג ה טליבאן הייבתוללה אחונדזאדה
מנהיג ה טליבאן הייבתוללה אחונדזאדה
המנהיג העליון אחונדזאדה. אישר את ההוצאה להורג בעצמו
(צילום: AFP)
באירוע אחר, בסוף השבוע, ספגו גבר ואישה 35 מלקות כל אחד אחרי שהורשעו בעבירות ניאוף. במקרה נוסף בסוף השבוע הולקו שני בני אדם 30 פעם כל אחד, אחרי שהורשעו ב"מעשים לא מוסריים".
מאז 2021 תקף האו"ם שוב ושוב את הטליבאן על האירועים הפומביים שבהם המורשעים מוצאים להורג, סופגים מלקות או נסקלים, ודרש מהארגון לחדול מכך.