4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
הסיכויים לפשרה לפי המתווה נראים אפסיים. לפיד
(צילום: יואב דודקביץ)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב הבוקר (יום שישי) פוסט נרחב בפייסבוק, שבו הציג את המתווה שיוביל בעיניו לסיום המשבר החוקתי בישראל. "עלינו להעניק למדינת ישראל בסיס מכונן חדש", כתב לפיד. "לא נעשה זאת במעמד צד אחד. רוב אזרחי ישראל, מכל חלקי המפה הפוליטית, מבינים שהדרך הנוכחית מובילה לאבדון. המשבר הזה צריך להסתיים בכך שנבנה פה חברה ישראלית אחרת - טובה יותר, שלמה יותר, שונאת פחות. במילים אחרות - עלינו לכתוב חוקה".
לפיד כבר אמר כי יש לכונן חוקה בישראל, אך כעת פירט מה בעיניו צריך להיות תוכנה - בסיס של ארבעה חוקי יסוד, שיסדירו את עקרונות מגילת העצמאות, את זכויות האדם, את תהליך החקיקה, את מינוי השופטים ואת הביקורת השיפוטית. עם זאת, הסיכוי להגיע להסכמות על סמך המתווה שהציג לפיד נראה אפסי, כשברקע חילוקי דעות נרחבים בין האופוזיציה לקואליציה על כל העקרונות הללו.
4 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"חוקה היא הדבר היחיד שייתן לנו אתוס מאחד, ברור, שמשותף לכולנו". מפגינים חותמים על מגילת העצמאות בת"א, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
"חוקה היא הדבר היחיד שייתן לנו אתוס מאחד, ברור, שמשותף לכולנו", כתב לפיד. הוא אמר כי פסקת הפתיחה של מגילת העצמאות יכולה להיות גם פסקת הפתיחה של החוקה הישראלית, שלפיה "בארץ ישראל קם העם היהודי. בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי".
לפיד אמר כי פרק מספר 1 של החוקה צריך להיות חוק יסוד מגילת העצמאות, שיעגן את עקרונות המגילה בחקיקה. לדבריו, "השורות האומרות שמדינת ישראל 'תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל' אינן יכולות להישאר סמליות. עליהן להפוך לתוכן מעשי המנהל את חיינו. עלינו לעגן בחוק את העובדה שמדינת ישראל 'תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת'".
4 צפייה בגלריה
"חוק יסוד: החקיקה יכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק". רוטמן, חיות ולוין
"חוק יסוד: החקיקה יכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק". רוטמן, חיות ולוין
"חוק יסוד: החקיקה יכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק". רוטמן, חיות ולוין
(צילום:אתר בתי המשפט, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ' )
לדברי לפיד, לצד מגילת העצמאות, שלושה חוקי יסוד נוספים יהיו הבסיס לחוקה הישראלית. "החוק הראשון הוא חוק יסוד: החקיקה. הוא יגדיר את מעמד-העל של חוקי היסוד שלנו, ויכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק, ולמה שכינה השופט שמגר 'נורמות-על המבטאות את תפיסות היסוד של המדינה'. במקביל לחקיקתו, עלינו לשריין את חוקי היסוד הקיימים, ולהבטיח את מעמדם המיוחד כדי למנוע מכל הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת – לפלוש זו לתחומה של זו, או לערער זו על סמכותה של זו.
"החוק השני הוא חוק יסוד: זכויות האדם. הוא ישלים את החסר בספר החוקים שלנו לגבי הזכויות הבסיסיות של כל אזרח בישראל: חופש הביטוי, איסור אפליה, חופש דת ומצפון, הזכות לחינוך המבטיח את עתידו של כל אדם. החוק השני לא יכול להתנתק ממציאות חיינו. במקביל לכתיבת החוקה עלינו לפתוח בתהליך אמיתי, עמוק ואמיץ, שבסופו נגדיר את מספר המשתתפים ב'חברת הלומדים' החרדית שבו יכולה לעמוד החברה הישראלית והכלכלה הישראלית.
4 צפייה בגלריה
מחאה נגד הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון
מחאה נגד הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון
"מדינה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים בלי בית משפט חזק ועצמאי". מחאה בירושלים, בחודש שעבר
(צילום: EPA)
"החוק השלישי הוא תיקון לחוק יסוד: השפיטה. הוא יגדיר את האפשרויות לביקורת שיפוטית על מה שהכנסת מחוקקת. אנחנו מכירים בכך שיש להגביל את מה שמכונה 'האקטיביזם השיפוטי', אבל מדינה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים בלי בית משפט חזק ועצמאי. במקביל לחוק זה יוחלט על הרכב וועדה למינוי שופטים שיבטיח בית משפט עליון מגוון בהרכבו ובדיעותיו, אך יוודא שלפוליטיקאים - מאף צד - לא תהיה שליטה בבחירת השופטים".
לפיד סיכם: "חוקה לישראל המבוססת על מגילת העצמאות היא לא רק מוצדקת ערכית ומוסרית, היא גם הדבר היחיד שיוציא אותנו מן המשבר הנורא שנקלענו אליו. לקראת שנתה ה-75 של ישראל עלינו לעצור את התהליך ההרסני שמתנהל בימים אלה ולראות במשבר גם הזדמנות לשבת יחד לכתוב את החוקה שלנו".