בשמורת עין גדי, שבה אירע הבוקר (חמישי) אסון המפולת שבו נהרג יהודה לוי בן ה-8, עדיין מנסים להבין מה גרם לנפילת הסלעים על המטיילים שבילו במקום. בשמורה מטיילים מדי שנה כ-800 אלף איש, והיא נחשבת לאחת הפופולריות בארץ. עד 09:30 הבוקר, השעה בה אירע האסון - היו בנחל דוד בסך הכול כ-100 מטיילים בלבד. ובאוגוסט ממוצע המטיילים היומי עומד על כ-2,000. אתמול למשל פקדו את המקום 1,200 מטיילים.
אנשי יחידת החילוץ עין גדי אמרו כי האסון הוא "אירוע חריג מאוד", כלשונם. הוא אירע חודש וחצי אחרי שרשות הטבע והגנים ביצעה דוח בטיחות מקיף בשמורה. ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" ביקשנו לקבל את הדוח, אך ברשות טרם העבירו אותו לידינו.

6 צפייה בגלריה
מיקום האירוע בנחל דוד בו התרחשה המפולת
מיקום האירוע בנחל דוד בו התרחשה המפולת
נחל דוד בשמורת עין גדי, שם אירע האסון
(צילום: ליאור לב רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
מיקום האירוע בנחל דוד בו התרחשה המפולת
מיקום האירוע בנחל דוד בו התרחשה המפולת
"אנחנו לא יודעים מאיפה הגיע הסלע"
(צילום: ליאור לב רשות הטבע והגנים)
"בעבר נתקלנו במצב של אבנים מידרדרות בשמורת עין גדי ולכן עשינו סקר ועל פי דעת מומחה מיגנו את המסדרונות הצפויים לסכנה ויש רשתות בטיחות שסופגות את האבנים המידרדרות", אמרה מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי. מבדיקה עולה כי הרשתות, שהותקנו לפני כמה שנים, תקינות ולא נגרם להן נזק. לכן ההערכה היא שהאבנים הגיעו מלמעלה.
"בעבר הרחוק נחל דוד היה סגור אבל מיגנו את השטחים ה'בעייתיים' ברשתות", היא המשיכה, "זה עובד. תופס ומבוקר. הבדיקה האחרונה נעשתה לפני שנה וחצי. במקרה הזה הגיע סלע שאנחנו לא יודעים איך הגיע ואיך ניתק. זה יכול להיות אולי עדר של יעלים שרץ למעלה או משהו סיסמולוגי או שינויי האקלים".
בחודשים ינואר עד אוגוסט 2022 בדק מוסד מבקר המדינה את נושא התחזוקה והניקיון של אתרי תיירות בישראל. הבדיקה נעשתה במשרד התיירות, בחברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), בחברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י), ברשות העתיקות, ברשות הטבע והגנים (רט"ג) ובקרן קיימת לישראל (קק"ל). הביקורת כללה היבטים שונים, ובהם מיפוי מצב התחזוקה והניקיון של אתרי התיירות בישראל (המצב הפיזי או מצב התחזוקה והניקיון); אחריות משרד התיירות בתחום תחזוקת אתרי התיירות בישראל; ניהול התחזוקה בגופים המבצעים את פיתוח אתרי התיירות ועוד.

6 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה התריע מ"מצב מתמשך של תחזוקה לא נאותה באתרי תיירות"
(צילום: יאיר שגיא)
משרד התיירות השקיע כ-1.2 מיליארד שקל בפיתוח אתרי תיירות בישראל בשנים 2020-2011. אבל בבדיקה של מבקר המדינה, שהדוח שלו בנושא פורסם במאי 2023, עולה כי יש מצב מתמשך של תחזוקה וניקיון לא נאותים באתרי תיירות בישראל, הכוללים גם גנים לאומיים ושמורות טבע.
מבקר המדינה פרסם נתונים מתוך סקר מורי דרך, ובו העלו הגורמים המקצועיים טענות בדבר ליקויי בטיחות באתרי רשות הטבע והגנים. לאחר מספר אירועים שבהם נהרגו מטיילים בנחל עמוד, שניים מהם בשנתיים האחרונות, ציין אחד ממורי הדרך שיש צורך דחוף ומציל חיים להתקין גדרות בטיחות בנחל עמוד בין קדרים לבריכות שכוי.
"יש מסלולי טבע רבים שמומלץ להוסיף מעקות ויתדות בטיחות כמו בנחל עמוד עליון", אמר אחד ממורי הדרך. "צפית תיכון ועליון. נחל יצפור מטויל באלפי תלמידים", אמר אחר. "חניית ועצירת אוטובוסים סכנת נפשות. המסלול בו מטיילים ללא הכשרה והורים מלויים מחייב מעקות ויתדות בטיחות וידידותי יותר".

בגן לאומי עין חרדלית ציינו כי כביש הגישה מתפורר, ואילו בהר ציון העירו על מדרגות שבורות ומסוכנות. במבצר המונפורט התריעו על מדרגות עץ ישנות ולא בטיחותיות ובנחל עמוד התריעו על סכנה לנפילה לתהום, כפי שקרה ב-2021 למתנדב יחידת החילוץ, פרץ גלעדי, שהוזעק לאזור כדי לחלץ משפחה שנקלעה למצוקה ונותרה ללא מים. גלעדי נפל מגובה רב - ומותו נקבע במקום.
ברשות הטבע והגנים ענו למבקר כי "בתחום שמורות הטבע והגנים הלאומיים קיימים יותר מ-10,000 ק"מ שבילים מסומנים. במסגרת סימון תוואי, בניה והתקנת עזרי בטיחות בשביל אנו שוקלים את הצורך בשמירה על בטיחות המטיילים מול השמירה על המראה הטבעי של ערכי הטבע והנוף. במסגרת בדיקת השביל נבדקים גם מצב השילוט ועזרי הבטיחות המותקנים היכן שהם נדרשים כאמצעי זהירות סבירים, במידה וקיימת סכנה ממשית למטיילים, במידת חומרה מיוחדת, אנחנו דואגים לסגור את קטע מסלול הטיול עד לסיום הטיפול".
ראש המועצה האזורית תמר, ניר וגנר, שהינו גם מתנדב ביחידת החילוץ עין גדי סיפר כי "זה אירוע מאוד עצוב שבו נהרג ילד. זה היה אירוע לא פשוט פיזית ומנטלית. גם היה חוסר הידיעה לאיזה אירוע הלכו, אין לכודים, יש לכודים. אנשי יחידת החילוץ פעלו בצורה מקצועית בשיתוף הצבא והמשטרה".
"אני לא יכול לומר שאירוע כזה לא קרה בעבר. היו בעבר מקרים אבל לא הרבה. הם היו בודדים. בין אם זה היה בעל חיים שדירדר אבנים או תנועה בקרקע. אין לי כרגע מידע לגבי הגורם לאירוע".

האתר ייסגר "עד לבדיקה גיאולוגית"

אל הזירה הגיעו גם בכירי המשטרה, בהם המפכ"ל יעקב שבתאי, וכן השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שעקבו מקרוב אחר פעולות החילוץ. עם תום הפעולות פונו על ידי צוותי הרפואה שישה נפגעים, מרביתם במצב בינוני, ומטיילים נוספים חולצו ללא פגע.
6 צפייה בגלריה
הערכת מצב באתר נחל דויד, בראשותם של השר לביטחון לאומי, מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז הדרום יחד עם צה"ל, מד"א, רט"ג, כב"ה, יחידות החילוץ והצלה ועוד
הערכת מצב באתר נחל דויד, בראשותם של השר לביטחון לאומי, מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז הדרום יחד עם צה"ל, מד"א, רט"ג, כב"ה, יחידות החילוץ והצלה ועוד
שבתאי סמוך לזירה. "האתר ייסגר עד לבדיקה גיאולוגית"
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
חילוץ של 669 בעין גדי
חילוץ של 669 בעין גדי
כוחות מיחידה 669. "היינו בתנועה תוך 10 דקות"
(צילום: דובר צה"ל)
במשטרה קראו לציבור המטיילים "שלא להגיע למסלולי הטיול שבנחל דוד וערוגות, שנסגר לציבור המטיילים, עד להודעה חדשה בדבר הסרת הסכנה להידרדרות אבנים והחשש למפולות סלעים באזורים אלו". המפכ"ל שבתאי אמר כי הוא משתתף בצער משפחת הילד ההרוג, יהודה לוי מחמדת - ואיחל החלמה מהירה לפצועים.
"ההחלטה של מפקד המחוז להכריז על אירוע רב נפגעים הייתה נכונה, מכיוון שתמונת המצב לא הייתה ברורה בהתחלה וכל דקה חשובה ולכן ההזרמה המהירה של כוחות המשטרה, חילוץ והצלה, צה"ל, מד"א וכלל הגופים היא קריטית. המקום ייסגר עד לבדיקה גיאולוגית שמומחי קרקע יעבירו אלינו. בשלב הבא תתבצע חקירה משטרתית לגבי האירוע עצמו לבדוק אם היה ניתן למנוע זאת. האירוע הוא קשה אבל אני רוצה לתת מילה טובה לכוחות המשטרה, צה"ל, חילוץ והצלה".
לא פחות משמונה מסוקים הוזנקו לזירת מפולת הסלעים, מרביתם של חיל האוויר. סרן י', קברניט מבצעי בטייסת מסוקי הינשוף (בלק הוק) מבסיס פלמחים, היה מהראשונים להגיע לזירה עם צוות יחידת החילוץ 669. בשיחה עם ynet הוא מתאר כי כבר בדרך למקום דווח להם על פצוע האנוש שמותו נקבע בהמשך, בשטח: "ב-9:15 בבוקר שמענו את סירנת ההקפצה בבסיס והגעתי למחלקת המבצעים לקבל פרטים ראשוניים על 10 פצועים. תוך 10 דקות היינו בתנועה לכיוון ים המלח".
"אחד ממסוקי היסעור הוריד עם כבל שני לוחמים את הזירה בנחל כדי לבדוק את הלכודים ועם המסוק שלי פינינו אם ובת שהיו במצב של הלם לבית החולים סורוקה. שתיהן שוחררו תוך שעות. חשנו סיפוק שסייענו להציל חיים באירוע קשה", שחזר. עם מסוק נוסף של חיל האוויר הגיעו לזירה מפקדים בכירים מיחידה 669 להקמת חפ"ק בשטח, שניהל את מבצע פינוי הנפגעים לבתי החולים.
השתתפו בהכנת הכתבה: מאיר תורג'מן