נחשון הר צבי, תושב הוד השרון בן 78, הוא הגבר שנפטר אתמול (רביעי) בצנתור לב בשל תקלה במערכת הרנטגן בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. "למה לא היה גיבוי?", דרשה לדעת בתו גפן.
האירוע הטרגי התרחש אתמול בבוקר. בבית החולים אמרו כי "במהלך פעולת צנתור לב מורכבת, מערכת הרנטגן המאפשרת את שיקוף כלי הדם למצנתרים, פסקה לעבוד ושיבשה את מהלך הצנתור". עוד נמסר כי "הרופאים החלו מיד בביצוע החייאה בחולה, מאמצים אשר עלו בתוהו ולמרבה הצער, החולה נפטר". אחרי האירוע, הודיע בית החולים הודיע על הקמת ועדת בדיקה בתיאום עם משרד הבריאות.
4 צפייה בגלריה
נחשון הר צבי
נחשון הר צבי
נחשון הר צבי
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
נחשון הר צבי
נחשון הר צבי
"רצה לטייל ולהספיק עוד המון דברים". נחשון הר צבי
(באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
נחשון הר צבי
נחשון הר צבי
(באדיבות המשפחה)
גל, בנו של נחשון, סיפר הערב: "אבא שלי היה יליד הארץ, דור שביעי בארץ. הוא היה הרבה מאוד שנים בצבא, השתחרר כסגן אלוף. אחרי הצבא עבד בהייטק עשרות שנים והיה מנהל בכיר בחברת טלרד". הבן גל סיפר כי אביו השתתף כשחקן בחוג תיאטרון, בילה עם חברים, נסע לכל מקום ואף הלך לחדר כושר.
"לפני 11 שנים הוא עבר צנתור והכול היה תקין מאז", אמר. "הוא היה עושה בדיקות מאמץ תקופתיות ובבדיקה האחרונה הוחלט לעשות עוד צנתור. ליוויתי אותו באותו בוקר נוראי, עד שנכנס לחדר הניתוח. אחרי שעתיים קראו לי להיכנס ובאותו שלב בת הזוג שלו גם הגיעה. במקום לראות אותו הכניסו אותנו לחדר צדדי והמנתח הקרדיולוג אמר שקרה אסון. שהמכונה קרסה והמסכים כבו".
4 צפייה בגלריה
בית החולים בילינסון
בית החולים בילינסון
בית החולים בילינסון

הבן אמר כי "ההליך התקדם כמתוכנן וממש בשלבים האחרונים המסכים כבו. הרופא היה שבור כשסיפר לנו את זה. אבא סיפר לרופא על הטיול שתכנן בהודו והם צחקו כשהדבר הזה קרה. ברגע שהמסכים כבו החליטו לנסות להעביר אותו לחדר סמוך ולפנות משם מטופל אחר, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. בוצעו בו ניסיונות החייאה שלא צלחו. אנחנו המומים וכואבים, לאבא שלי היה עוד המון לחיות. הוא רצה לטייל ולהספיק עוד המון דברים, וזה כבר לא יקרה".
הבת גפן סיפרה כי "אבא לא רצה שנבוא איתו להתהליך הזה, הוא אמר זה צינתור, הליך מאוד פשוט שאין טעם שמישהו מהשפחה יבוא ויחכה לו, שתוך חצי שעה מסיים עם זה וכשייצא יתקשר אילינו. אח שלי בכל זאת הגיע". לדבריה, אביה החליט לעשות בדיקת מאמץ לפני טיול שתכנן בהודו. "הרופא אמר שכדאי לו שיעשה את הצינתור", היא אמרה. "הוא היה מג"ד בשיריון, השתתף בכל המלחמות, הוא היה מלח הארץ, יליד בית השיטה, גדל בקיבוץ איילת השחר, היה אבא למופת, סבא למופת. אנחנו המומים וכואבים ולא מעכלים את זה בכלל".
"מכשיר הצנתור הפסיק לעבוד", אמר אתמול ל-ynet גורם בבית החולים. "האם זה היה בעקבות מישהו שתיקן אותו השבוע אך עדיין כשל בתיקון? האם הובא חלק מושלם והייתה תקלה בחיבור שלו? אנחנו לא יודעים. מדובר על מכשיר שיש בו מגוון אדיר של מרכיבים שמטופל בשוטף. זה לא מכשיר של חברה קיקיונית. יכול להיות שפישלו בתחזוקה, יכול להיות שמרכיב שהביאו לא היה מספיק טוב. יכולות להיות הרבה סיבות".
בישראל מתבצעים כ-50 אלף צנתורי לב מדי שנה, ומדובר על אחת הפרוצדורות הרפואיות השכיחות ביותר בבתי החולים – ברוב המכריע של המקרים היא עוברת ללא סיבוכים מיוחדים. אם מדובר על צנתור אלקטיבי, שלרוב אורך פחות מ-20 דקות, החולה לרוב משתחרר כבר באותו יום. בבית החולים סירבו להתייחס לאירוע מעבר להודעה שנמסרה.
"ברגע שמערכת הרנטגן לא פועלת, המצנתר אינו יכול לדעת איפה נמצא הצנתר. ולכן מצופה מהמצנתר באותו הרגע להפסיק את מהלך הצנתור", הסביר אתמול פרופ' יהודה אדלר, היו"ר היוצא של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות שריר וקרום הלב. "מערכת הרנטגן מראה לצנתר באופן מדויק על ידי חומר ניגוד את עורקי הלב והאזורים החסומים שניתן לפתוח אותם בזמן הצנתור. ברגע שהיא לא עובדת וזה יכול להיות מהרבה סיבות - אם המצנתר ממשיך בצנתור, הוא עושה זאת בצורה עיוורת שכמובן מסכנת את החולה".