פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא העריך הבוקר (יום א') שעד 12:00 תתוקן התקלה באתר הרמזור שבאמצעותו ביקשו מאות אלפים לעדכן את התו הירוק. חרף הקשיים שחוו כה רבים הוא אמר בראיון לאולפן ynet כי האתר לא קרס: "המילה 'קרס' לא מתארת נכונה את המציאות. נכון ל-10:30 בבוקר קיבלו 650 אלף תושבי ישראל תו ירוק חדש. יש לנו האטה במערכת. אנחנו עוסקים בזה בדקות אלה וכבר רואים שיפור. אני מאמין שבשעות הקרובות הכל יסתדר".
על נתוני הקורונה אמר פרופ' זרקא: "יש לנו תמונה אופטימית שמראה ירידה בתחלואה, אבל יחד עם זאת יש עדיין ריכוז תחלואה בחברה הערבית. קרוב ל-30% מהתחלואה הקשה היא בחברה הערבית. אנו עוסקים בזה בשבועיים האחרונים. האוכלוסייה השנייה שלא ויתרנו עליה וממשיכים לעסוק בה היא קרוב ל-800 אלף איש שלא התחסנו בכלל. עיקר התחלואה הקשה בבתי החולים היא של אנשים שלא חוסנו כלל או שהחיסון שלהם פג תוקף".
- התחזית שהציג היום פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן היא שעד סוף אוקטובר נהיה עם 400-200 חולים קשה. אתה מקבל את זה? "יש הבדל בין מודל לבין נשיאה באחריות. בזהירות נדרשת יש להסתכל על השבועיים הקרובים - פתיחת המשק מחדש, בתי הספר חזרו לשגרה, סיימנו עם החגים".

- יש חילוקי דעות בממשלה לגבי סריקת התו הירוק. אתה תומך בסריקה של התו על ידי ברקוד? תתעקש על זה בישיבה הקבינט היום? "חשוב להבהיר שהתו הירוק נכנס מזמן, ומה שקורה היום זה שינוי שנובע משינוי המדיניות שלנו לגבי מיהו מחוסן, כי למדנו שאחרי חצי שנה המנות לא מגנות ויש צורך במנה שלישית. קריאת הברקוד להבנתי אמורה לייעל את התהליך. עד עכשיו בעל המסעדה בדק את התעודה בנייר או צילום מסך ובדק תעודה מזהה. עכשיו ניתן לסרוק וזה יותר קל. יש כאן תהליך קל יותר. נציג היום בקבינט את כל הנתונים. להערכתנו אין שום סיבה לקבל החלטות אחרות".
- לגבי חזרת הילדים לבתי הספר: אתם רוצים עדיין בדיקות PCR כדי למנוע את הבידודים או בדיקות מהירות? "גם בזה עשינו עבודה ושת"פ עם שרת החינוך ומנכ"ל משרד החינוך. אנחנו יוצאים לדרך עם מתווה הכיתה ירוקה שבאה לתת מענה: מצד אחד ילדים לא יישארו בבית מבודדים אלא ימשיכו ללמוד, ומצד שני נוודא שהם לא נדבקים. אנחנו עושים שבועיים פיילוט ולאחר מכן נוכל לומר אם השיטה עובדת ואפשר לוותר על הבידודים".
- בבתי החולים מדווח הבוקר על כך שיש יותר ילדים מאושפזים במצב קשה, אתם רואים שינוי מגמה? "לא. ילדים מאשפזים, כולל במצב קשה, היו לאורך כל הגלים".
1 צפייה בגלריה
תקלה באתר של התו הירוק החדש
תקלה באתר של התו הירוק החדש
תקלה באתר "רמזור"
- בספטמבר היו פי חמישה ילדים חולים בבתי החולים. זה לא שינוי מגמה? "אני לא רואה שינוי מגמה. העלייה בהחלט מטרידה אבל אנחנו לא רואים את זה כשינוי מגמה. יש תהליך כחלק מהסירוקלציה של הנגיף. אני מאמין שגם בנושא הילדים התחלואה תרד".
- תהיה ישיבת קבינט קורונה בעוד כמה שעות. מה ההמלצות שלכם ומה תרצו להשיג? "נציג את תמונת התחלואה הארצית, תמונת ההתחסנות, נציג את התו הירוק ונבקש לתת לנו שבועיים להסתכל על הנתונים. ככל שמגמת הירידה תימשך - בהחלט נציע לבחון איזשהן הקלות מסוימות בהקשר התו הירוק, התו הסגול, פעילויות בחוץ, מסעדות בחוץ, אטרקציות בחוץ. אין לנו שום כוונה להכביד על הציבור, אבל חובתנו להגן על הבריאות ועל החיים".
- אין דרישה להגבלת התכנסות במספרים גדולים? זה כרגע לא על הפרק? "אנחנו אנשי מקצוע שרואים נתונים. חובתנו לשים את כל האופציות על השולחן".