בחיפה נערכה היום (ה') נסיעת הבכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל עם נוסעים. הרכבל צפוי להיפתח לציבור הרחב ב-10 באוקטובר, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית, והוא יחבר בין תחנת לב המפרץ, לטכניון ולאוניברסיטת חיפה שבמעלה הר הכרמל.
2 צפייה בגלריה
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
קרונית בכל 15 שניות. נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
(צילום: גיל נחושתן)
אורכה של הנסיעה מתחנת המוצא במרכזית לב המפרץ ועד אוניברסיטת חיפה היא 19 דקות. בכל קרונית יכולים לנסוע שמונה נוסעים בישיבה ושניים נוספים בעמידה. בקרוניות אין מזגן אך יש חלונות קטנים. הרכבלית תפעל שישה ימים בשבוע בתדירות של קרונית בכל 15 שניות, עם יכולת העברה של כ-5,000 נוסעים בשעה. עלות הנסיעה תהיה שישה שקלים לכיוון.
במשרד התחבורה ובחברת נתיבי ישראל אמרו כי פרויקט "רכבלית חיפה", שהוקם בעלות של יותר מ-330 מיליון שקלים, צפוי להשפיע על חיי מאות אלפי תושבי האזור והבאים בשעריו, בדגש על הסטודנטים ואנשי הסגל בשתי האוניברסיטאות הגדולות שעבורם יוכל להפוך לכלי התחבורה המרכזי, במקום האוטובוסים או הרכבים הפרטיים שעומדים בפקקים וסובלים ממצוקת חנייה.
עם זאת, בעיה שעלולה להתפתח קשורה דווקא לסביבת תחנת המוצא במרכזית לב המפרץ, שכן אין במקום מגרשי חנייה ראויים, מלבד החנייה בקניון הסינימול ועוד כמה שטחי חנייה קטנים. בחברת נתיבי ישראל אמרו כי הם מעריכים שהבאים מצפון יעשו זאת באמצעות רכבת או מטרונית ולא במכוניות פרטיות.
2 צפייה בגלריה
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
נסיעת בכורה ברכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל
"יוריד את העומס של הרכב הפרטי בכביש". נסיעת בכורה ברכבל בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
את הפרויקט הגה ראש העיר חיפה לשעבר יונה יהב. "כשאני שומע שהרכבלית כבר מסיעה נוסעים ראשונים במסגרת ההרצה שלה, זה מרגש אותי מאוד", אמר יהב.
מוטי לוין, מהנדס בכיר בנתיבי ישראל, אמר כי "מדובר בכלי תחבורה מהבטוחים והמתקדמים ביותר אשר נבנה על ידי קונצרן הרכבלים הגדול והמנוסה בעולם". עם השלמת שלב ההקמה, מערכת הרכבלית תעבור אל חברת נתיבי איילון, האחראית מטעם המדינה על התפעול ואחזקה, אשר יבוצע בפועל על ידי הזכיין - חברת "כבל אקספרס" מקבוצת עפיפי.
שרת התחבורה מרב מיכאלי הוסיפה: "מדובר באמצעי תחבורה שיקדם קישוריות, יחבר בין חלקי העיר ויאפשרו כניסה ממנה בדרכים נוספות, יוריד את העומס והגודש של הרכב הפרטי בכביש ויאפשר לתושבות והתושבים ולכל ציבור המשתמשות והמשתמשים לנוע כמה שיותר, לא רק בתחבורה עצמה, אלא להגיע לכל מקום שאתן ואתם תרצו".