פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, תפוצה בסכום של 42 אלף שקלים מצד מתנגדת חיסונים שקראה "לשרוף אותן בעודן בחיים" ברשתות החברתיות בהתייחס לרהב ולפרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא.
לפי הסדר הפשרה שנעשה בסיוע ההסתדרות הרפואית ועורכי הדין אלעד גודינגר ומאיה דביר מממשרד עורכי הדין איתן האזרחי ושות', רהב קיבלה מכתב התנצלות ממי שכתבה את הדברים וכבר הודיעה שתתרום את הכסף לעמותת 'מדעת' המקדמת הנגשה של מידע מדעי ורפואי וארגון 'מחוסגן' – הפועל לקידום חיסונים בקרב ילדים. האיומים על חייה של פרופ' רהב נחשפו לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
מכתב התביעה, בטרם הנושא הגיע לפשרה, עולה כי הנתבעת כתבה כמה פוסטים שהופנו בעיקרם נגד רהב. "גב' רהב, למה ציפית בדיוק כשאת ממליצה 'לחסן' ילדים בתרכיב גנטי ניסיוני רעיל ביותר שרחוק מלהיות בכלל חיסון, ביודעך שהולכים למות ילדים???" כתבה הנתבעת. "את תגרמי להרג של ילדים וחשבת שההורים ישתקו את מול זה? את וכל ה'פרופסורים' הקולגות שלך מלאים בדם על ידכם ואת עוד מעיזה להתקרבן שיש סכנה לחייך. בהמשך הוסיפה כי "כולכם פושעים מטונפים ממדרגה ראשונה, משקרים לציבור ללא כל מצפון מינימלי. אמנע מלרשום מה אני מאחלת לך ולכל 'חברייך' הנאלחים. נבוא עם כולכם חשבון, אל דאגה". עוד טענה הנתבעת כי החיסון הוא "סם הרדמה לזומבים".
בכתב התביעה נכתב כי "קשה עד מאד לשאת את המילים הקשות שהופנו אל התובעת בפוסטים ובתגובות – הפרסומים נשוא תביעה זו, שבחרה הנתבעת להעלות על הכתב ולהעמיד לרשות כלל הציבור ברשת הפייסבוק. הפרסומים, על התוכן הפוגעני והדיבתי בהם, והתעלמותה של הנתבעת מניסיונותיה של התובעת להגיע להבנות שייתרו אולי את הגשת תביעה זו, הם בלתי נסבלים וכך גם הקריאה לפגוע בתובעת, 'לשרוף אותה', כלשון הנתבעת. "מצויים אנו היום בימים לא פשוטים, כאשר בקו החזית של המלחמה על בריאות הציבור ניצבים רופאים, כדוגמת התובעת".
2 צפייה בגלריה
איומים על פרופ' גליה רהב
איומים על פרופ' גליה רהב
האיומים בפייסבוק
כאמור, לאחרונה הושגה פשרה לפיה הנתבעת תפצה את רהב בסכום של 42 אלף שקלים בעקבות הדברים. בנוסף, כתבה האישה מכתב התנצלות: "בדגש על האופן שבו אני רואה חיסונים, ברור לנו שאני ואת איננו רואות באותה העין את רמת הסיכונים וההשלכות לחיסונים אלה", כתבה לרהב. "הדבר השפיע עמוקו על הדרך בה בחרתי להתבטא כפי שהתבטאתי ברשת, בזמן שהייתי בסערת רגשות קשה שדרשה פורקן ותו לא".
פרופ' רהב הגיבה כי "אני מאוד שמחה שאנשים יבינו שיש מחיר לאלימות. זה למען יראו וייראו, שכל בן אדם יחשוב פעמיים לפני שהוא מוציא מילים לא ראויות והאשמות לא ראויות. זה נכון לכל תחום שהוא, לאו דווקא בתחום בתחום הרפואה. אם זה בכביש או בכל מקום אחר". רהב הוסיפה כי "האלימות בחברה שלנו היא בלתי נסבלת, אם זה אלימות בחברה הערבית ונגד נשים וגם כאן זה בא לידי ביטוי. אם אנישם יבינו שהם עלולים לשלם על האלימות הזו. מכתב ההתנצלות שלה נוגע ללב. אני כל כך שמחה שזה הגיע הגיע למצב שעשינו כי נורא בקלות עוברים הלאה עם הדברים האלה כי למי יש זמן להתעסק בזה. אני נורא שמחה שהתעקשנו על זה והקטע העיקרי זה שייראו ויראו, זה המסר, שזה יוריד את הרמה של האלימות ושבכל שטח בחיים האלימות הזו עלולה לעלות כסף".
עורך הדין אלעד גודינגר, ראש תחום מדיניות ציבורית בהסתדרות הרפואית בישראל, מסר כי "בתקופה האחרונה אנו עדים להחרפה משמעותית ברמת ההסתה, האיומים והשקרים שמתנגדי החיסונים ומכחישי המדע מפרסמים ברשתות כלפי רופאות ורופאים, בפנים גלויות וללא כל בושה. זו מגמה שמדאיגה מאוד את ההסתדרות הרפואית בישראל, ואנו נלחמים בה בכל דרך. החלטנו לעלות להתקפה, והגשת תביעות אזרחיות נגד אותם גיבורי מקלדת מהווה כלי יעיל וחשוב במערכה הזו. מדובר ברופאות ורופאים אשר נמצאים בחזית המאבק נגד מגפת הקורונה, ואשר כבר כמעט שנתיים מקדישים עצמם ללא הפסקה לטובת הצלת חיים ושמירה על בריאות הציבור. אנו נמשיך לעמוד לצדם, להגן עליהם ולהשיב מלחמה מול אלה שמבקשים לפגוע בהם".
סתו אברהמי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "מחוסגן" מסרה: "התרגשנו לקבל את ההודעה על כוונתה של פרופ' גליה רהב לתרום את הכספים אותם קיבלה בתביעה לעמותת מחוסגן. בהזדמנות זו אנו מבקשים לחזק את ידיה ואת ידיהם של שאר הצוותים הרפואיים המקדמים את חיסוני הקורונה, נוכח האקלים הציבורי האלים כלפיהם. בנוסף לתרומה אנו מודים ומוקירים את הפרופ' על עבודתה החשובה מאין כמותה למען בריאות הציבור כולו, תודה".