ניצב ג'מאל חכרוש, מפקד יחידת סיף שתפקידה להיאבק בפשיעה בחברה הערבית, תועד בשנת 2020 כשהוא מדלג מעל גבר שנפצע באורח קשה מאוד בקטטה, מבלי לעזור לו. בקטטה נרצח גאזי אמארה, תושב כפר כנא בן 35, שנדקר על-ידי קרוב משפחתו.
4 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש. "אפילו לא בדק אם הפצוע חי או מת"
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
גאזי אמארה
גאזי אמארה
גאזי אמארה, שנרצח בקטטה
התקרית, כאמור, התרחשה בשנת 2020, והתיעוד פורסם לראשונה ב"הארץ". במסגרת קטטה בבית עסק נדקר אמארה על-ידי קרוב משפחתו, ובאותה עת היה ניצב חכרוש במקום. כשיצא מבית העסק הוא ירד במדרגות, עבר ליד אמארה, אבל לא סייע לו. ביום האירוע, ציינה המשטרה שניצב חכרוש היה בקרבת מקום – ולא שראה את הפצוע. במשטרה טענו אז כי חכרוש היה זה שהזעיק את השוטרים למקום.
גורם במשטרה מתח ביקורת על פועלו של חכרוש. "לדעתי לא מספיק שהוא התקשר למשטרה. הוא היה צריך לעצור ליד הפצוע, להתאמץ ולהזעיק צוות רפואי", אמר הגורם. "הסרטון מעיד שהוא לא בדק אם הפצוע אפילו חי או מת. מעשה כזה צריך להיבדק ולהיחקר, אפילו במיוחד. מדובר במפקד בכיר, שאחראי על יחידה שלמה למיגור הפשיעה בחברה הערבית".
4 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
מתוך התיעוד
חכרוש, בן 65 ותושב כפר כנא, הוא המוסלמי הראשון שהועלה לדרגת ניצב במשטרה. יומיים בלבד לפני שדילג מעל אמארה הפצוע, נפתחה אש לעבר ביתו, שניזוק. היריות מנשק אוטומטי לעבר הבית נורו בזמן שהניצב היה בבית יחד עם משפחתו, ובמשטרה שמו בראש סדר העדיפויות את חקירת הירי לעבר ביתו של אחד מבכיריה.
כעבור חודשיים הצליחה המשטרה יחד עם שב"כ לפענח את הירי. החשוד המרכזי שנעצר הוא עו"ד אוסאמה חטיב, שמשתייך למשפחה בכפר כנא המסוכסכת עם משפחה אחרת. ככל הידוע, ניצב חכרוש ניסה לתווך ולהשכין שלום בין שתי המשפחות, והחשוד המרכזי לא אהב זאת. יחד עם מוחמד אבו סמרה מחיפה הגיע חטיב לביתו של חכרוש והשניים פתחו בירי אזהרה - שלמרבה המזל לא פגע באיש.
4 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש
ביתו של חכרוש בכפר כנא. התעלם מהקורבן יומיים אחרי הירי
(צילום: אלעד גרשגורן)
אזרחים ערבים שצפו בתיעוד של חכרוש בעודו מדלג מעל אמארה אמרו ל-ynet: "הופתענו מאוד לראות את חכרוש ממהר בלי לעצור ליד הפצוע. כל אדם צריך לעזור. חכרוש ברח מהמקום בלי לעשות כלום, זו התנהגות חמורה. אם היה עוזר אולי היה מציל את חייו ולא מפקיר אותו".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר באירוע רצח שאירע בספטמבר 2020 בכפר כנא. עם סיומה של החקירה, הוגש נגד הנאשם כתב אישום חמור בגין רצח. למותר לציין כי המשפט עודנו מתנהל, וניצב חכרוש הינו עד תביעה בתיק. לאור האמור ומטבע הדברים, אין באפשרותנו להתייחס לטענות העולות".