נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית ביניש אומרת שתופעת הכהניזם שבה ומסכנת את שלמות החברה הישראלית. בנאומה בטקס מתן אותות יקיר העיר תל אביב אמש (יום ב׳) התריעה ביניש ממה שהגדירה כניסיון להחלשת שומרי הסף ומערכות השפיטה והבקרה.
"במסווה של תיקון ושיפור ישנו ניסיון להשתלטות על מוסדות אכיפת החוק, לשינוי מהותי של מוסדות השלטון, לביטול העיקרון של הפרדת הרשויות, לפגיעה בעצמאות מערכת המשפט ולאחר מכן בעצמאותן של רשויות ומוסדות נוספים והכפפתם לשליטה של הממשלה״, אמרה ביניש, שכינתה את הצעדים הללו ״החלפת המבנה של שלוש רשויות למבנה ריכוזי של רשות אחת. לא בכדי יודעים כבר גם ילדים רכים לצעוק דמוקרטיה, כי הציבור מבין שזו המתכונת לחיסול הדמוקרטיה. המשמעות היא פגיעה בלתי הפיכה בזכויות ובערכים שכולנו חולקים וביכולת של המדינה להתמודד עם כל האתגרים שבפניה".
1 צפייה בגלריה
דורית ביניש בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
דורית ביניש בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד השנה
ביניש, אמש בטקס
(צילום: מוטי קמחי)
כמי שכיהנה גם בפרקליטת המדינה, נשיאת העליון לשעבר ציינה שמשך 75 שנות המדינה ״הושקע עמל רב ומאמץ אדיר לשמר את ערכי מגילת העצמאות ולקיים כאן מדינה יהודית שהיא הבית הלאומי לעם היהודי המתקיימת במשטר דמוקרטי, מדינה המבטיחה הגנה על זכויות האדם ונגישות למשפט לכל אדם מכל מגזר בחברה המורכבת״.
עוד היא הביעה דאגה מכך שהמדינה מצויה במשבר "שלא היה כמותו בכל שנות המדינה. מדינה שהתגברה על קשיים קיומיים. עברנו מלחמות, התגברנו על פיגועי טרור, קלטנו גלי עלייה ופיתחנו מערכת חינוכית, כלכלית, ומדעית הזוכה להישגים בינלאומיים. הישגים אלה הם מקור גאוותנו. עתה אנחנו עומדים בפני האתגר הקשה מכולם, חיזוק המכנה המשותף שיאפשר המשך קיומנו כמדינה דמוקרטית ברוח הכרזת העצמאות".
ביניש קראה לקיים דיון ציבורי, מקצועי מעמיק ביחס למבנה המשטרי ולמערכת המשפט "מבלי שאקדח החקיקה מכוון לרקה. זה אינו עניין פוליטי של ימין ושמאל, אלה הן הסוגיות הכי משמעותיות הנוגעות למשטרנו החוקתי".