1 צפייה בגלריה
ההייטקיסטים חוסמים את קפלן בתל אביב בהפגנה להצלת הדמוקטיה
ההייטקיסטים חוסמים את קפלן בתל אביב בהפגנה להצלת הדמוקטיה
(צילום: מוטי קמחי)
לפני כמה שבועות קיבלתי לינק בווטסאפ מחבר בארגון מחאה נגד הרפורמה המשפטית שאיגד חברות ואנשי הייטק. הוא שאל אותי אם אני רוצה להצטרף לרשימה שמרכזת את כל המנכ"לים של חברות ההייטק בישראל ואת העמדה שלהם לגבי מתן יום חופש לעובדים - על חשבון המעסיק - על מנת שיוכלו לצאת להפגין. התנצלתי בפניו על שפספסתי את ההודעות הקודמות שמרכזות את עמדת המנכ"לים בנושא פערי שכר בין גברים לנשים ופערי ייצוג מגדריים בחברות הייטק, ושאם יש גם רשימה שעוסקת בפערים מגזריים ורקע סוציו-אקונומי - שיוסיף אותי גם לשם בבקשה. כמובן שאין כאלה רשימות.
למרות זאת נכנסתי ללינק שהוא שלח לי. הרשימה כללה שלוש עמודות: שם החברה, שם המנכ"ל והאם הוא מאפשר יום חופש לעובדים כדי שיצטרפו להפגנות. היו שם כל המי ומה של התעשייה. שורות על גבי שורות של "כן", והיו גם כאלה שעשו רייז: "כן, סוגרים את המשרדים ויוצאים כולם". אני הייתי ה"לא" היחידי. למה?
החובה שלנו כמנהלים, וכן כמנהיגים, היא להעניק ביטחון לעובדים שלנו במקום שבו הם מועסקים. עלינו מוטלת האחריות שלא יפגעו בהם, שלא יטרידו אותם, שלא יתעמרו בהם, שיקבלו שוויון הזדמנויות, וכן, גם שלא יפחדו שהדעות שלהם יירמסו. יש לנו אחריות לכל אחד ואחת מהם.
ברגע שאנחנו מכניסים פוליטיקה למקום העבודה ובוחרים צד – כן, לסגור את המשרדים ליום ולממן עובדים שיצאו להפגנה פוליטית זה לבחור צד - אנחנו פוגעים בביטחון של חבריהם שחושבים אחרת. אנחנו פוגעים בביטחון שלהם להתבטא, אנחנו גורמים להם להרגיש לא בנוח ומשאירים אותם מושתקים ומנודים. וכשאנחנו עושים את זה, אנחנו מועלים בתפקידנו.
עידן אביטןעידן אביטן
סביר להניח שרוב עמיתיי בתעשייה לא יסכימו איתי וזה בסדר. כשסיפרתי לחברים מהתחום שאני הולך לכתוב את זה, רבים אמרו לי: "מה, אתה משוגע? איך אתה יוצא נגד המיינסטרים?". רבים עוד יותר הוסיפו: "אתה לא מפחד שישרפו אותך בתעשייה?". וזאת בדיוק הנקודה. יש המון עובדי הייטק שמרגישים שאם הם יביעו דעה שנוגדת את זו של המנכ"ל או מנהלי החברה, "ישרפו" אותם במקום העבודה שלהם, וחמור מזה, בתחום.
אז התשובה שלי היא תמיד "לא, אני לא מפחד". את הפחד שלי איבדתי בקיץ של 2006, וממילא בתעשייה שמקדשת את החדשנות, החשיבה הביקורתית והפלורליזם יש מקום לדעות שנות. בסוף, כשהעשן יתפזר, אנחנו נישאר לחיות פה ביחד, לעבוד יחד, להיכשל או להצליח יחד, ולצערי גם להילחם ביחד. אז כדאי שנלמד לכבד אחד את השני.
  • עידן אביטן הוא מייסד חברת Growee
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il