ד"ר בנימין טרכטנבורט, מרצה בכיר מאוניברסיטת תל אביב לפיזיקה ואסטרונומיה, תועד בסרטון שצולם על ידי תנועת "אם תרצו" מקלל בגסות סטודנטים שהפגינו אתמול (שני) בעד הרפורמה המשפטית שמתכנן שר המשפטים יריב לוין. בתיעוד (בפתח הכתבה), נראה המרצה קורא למפגינים "פאשיסטים מזוינים, מקומכם לא באוניברסיטה", ואף אומר לסטודנט "אמא שלך זונה".
שי רוזנגרטן, ראש אגף חינוך בתנועת "אם תרצו" וסטודנט לתואר שני באוניברסיטה שתיעד את המרצה וסטודנטים רבים שנכחו במקום, טענו כי ד"ר טרכטנברוט צילם כל סטודנט שהשתתף בהפגנה בעד הרפורמה, טען שהוא מנהל רשימה שחורה, ואמר שידאג שכל סטודנט שהשתתף לא יוכל להיכנס להרצאות שלו ואף ישלול מלגות לסטודנטים.
"התחושה היא שחופש הביטוי ניתן פה לצד אחד בלבד", אמר רוזנגרטן. "קיבלתי פניות מסטודנטים רבים שאומרים שהם לא יכולים להגיע כי פחדו שיתנכלו להם. זה מגיע מסטודנטים וגם ממרצים שכל מי שלא חושב כמוהם נחשב מיד לפאשיסט וחשוך וזוכה לקללות בריוניות". לדבריו, "זה מאוד חמור כי אנחנו לא הפרענו להפגנה ממול. הייתה משטרה בינינו ואף אחד מאיתנו לא ניסה להתקרב אליהם. לא קיללנו ולא איימנו. זה היה ממש עליהום".
1 צפייה בגלריה
בנימין טרכטנבורט מרצה מאוניברסיטת תל אביב מקלל סטודנטים בהפגנה בעד הרפורמה המשפטית
בנימין טרכטנבורט מרצה מאוניברסיטת תל אביב מקלל סטודנטים בהפגנה בעד הרפורמה המשפטית
ד"ר טרכטנבורט. "מתנצל שנגררתי לאמירות לא הולמות"
(מתוך אתר אוניברסיטת תל אביב)
בעקבות המקרה, פנתה תנועת "אם תרצו" לשר החינוך, יואב קיש, יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסי טייב, ראשי האוניברסיטה וחברי המל"ג בדרישה לפטר את המרצה. במכתב טען רוזנגרטן כי "ד"ר בני טרכטנברוט, איש סגל אקדמי בכיר בביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה, בחר לקלל, לאיים ולהתנהל באופן שמתאים לעבריין ומאפיונר. הוא גם לא הכחיש את פעולותיו. אוניברסיטת ת"א הי מוסד אקדמי אשר מחויב לתת יחס שווה לכל אדם, ללא קשר לדעותיו הפוליטיות".
עוד נכתב כי "התנהלותו המאפיוזית של המרצה המאיים מתאימה לתקופות חשוכות ולמדינות דיקטטוריות, ומכתימה בכתם מכוער ביותר את האוניברסיטה. אנו דורשים בזאת את הרחקתו המיידית מלימודים ופיטוריו לאלתר. האיש אינו ראוי להיות מרצה. ייטיב וילך מר טרכנטנברוט ויחפש ארגון עברייני בו האמירות וההתנהלות שלו יתאימו כנראה קצת יותר".
קבוצות של פעילי תנועת "אם תרצו" קיימו בכמה מהאוניברסיטאות עצרות ל"תמיכה בתיקון מערכת המשפט". באוניברסיטת תל אביב אותם מפגינים הגיעו עם דגלי ישראל וקראו: "אהרן ברק דיקטטור משפטי". מנגד, אלפי סטודנטים במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ פתחו אתמול בשביתה של שעה וקיימו הפגנות במחאה על הרפורמה המשפטית שמובילה הממשלה. לדברי הסטודנטים, "ההפיכה המשטרית שמקדמת הממשלה מאיימת לחסל את הדמוקרטיה ולפרק את הפרדת הרשויות בישראל".
מד"ר טרכטנבורט נמסר בתגובה: "אני מתנצל שנגררתי לאמירות לא הולמות. אני יותר משמח שבשיעורים שלי משתתפים סטודנטיות וסטודנטים מכל מגדר ומכל מגזר ללא כל הבחנה כל שהיא".
מאוניברסיטת תל אביב נמסר: "מדובר באמירות שאין להן מקום במוסד אקדמי וחבל שנאמרו. בבירור שנערך עם המרצה מיד לאחר המקרה, הוא הביע צער על הדברים, טען שנאמרו בלהט של ההפגנה ושהוא גאה בכך שהוא מלמד סטודנטים מכל קבוצות החברה".