גורם ישראלי בכיר אומר כי הסיכוי להגיע להסדר מדיני בצפון, שידחק את חיזבאללה צפונה, עומד נכון לעכשיו על 30%. לדבריו, ישראל ממשיכה לתת סיכוי למהלך המדיני, ולמרות הסקפטיות מקווה שיניב תוצאות. שליחו של הנשיא ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, יגיע לישראל בשבוע הבא לצורך כך.

3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול לבנון
הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול לבנון
הרמטכ"ל בגבול לבנון
(צילום: דובר צה״ל)
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"הם לא יחליטו מתי אנחנו עוצרים". מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
לצד זאת, בישראל חוששים מתרחיש שבו עסקת חטופים עם חמאס, שתביא להפוגה במלחמה ברצועת עזה, תגרום גם לחיזבאללה לנצור את האש – כפי שהיה בעסקה הראשונה. במצב כזה ישראל תעמוד בפני בעיה קשה, שכן היא לא תוכל להחזיר את התושבים המפונים לבתיהם מבלי שחיזבאללה ייסוג לפחות 10-8 ק"מ מהגבול.
מהסיבה הזו, אמר הבכיר, ישראל חייבת להמשיך בפעולות נגד חיזבאללה גם אם ינצור את האש במקרה של הפוגה מול חמאס. "אסור לנו להסכים להיכנס למלכודת הזאת ולנצור אש, גם אם חיזבאללה יעשה את זה", אמר. "התושבים לא יסכימו לחזור לבתיהם אם חיזבאללה לא ייסוג מקו הגדר משמעותית. הם לא יחליטו מתי אנחנו נעצור את האש, ואסור לנו לעצור בשום פנים ואופן - עד שתהיה הסכמה".
הבכיר הודה כי על אף המתיחות בצפון וחילופי האש, שני הצדדים לא רוצים מלחמה. כראיה לכך, הוא אומר, גם צה"ל וגם חיזבאללה הראו "רק 5% מהיכולות שלהם" בחודשים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב בחאן יונס שברצועת עזה
יואב גלנט בהערכת מצב בחאן יונס שברצועת עזה
"חלון הזמנים של ישראל הולך ומתקצר". גלנט
(צילום: שחר יורמן)
מי שמוביל את המגעים להסדר מדיני בין ישראל ללבנון הוא שליחו של ביידן, הוכשטיין. במקביל פועלים גם הצרפתים, אך הם לא מעורבים במו"מ ולא נושאים ונותנים בשם ישראל - אלא מדברים עם הלבנונים על צבא לבנון ועל יוניפי"ל, שלהם תפקיד חשוב בכל הסדר עתידי עם חיזבאללה.
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט אמר למשלחת שגרירי האו"ם, שמבקרת בישראל יחד עם השגריר גלעד ארדן, כי "הולך ומתקצר" חלון הזמנים לפעולה ישראלית שתשיב את 80 אלף המפונים מהצפון לבתיהם. גלנט הדגיש כי ישראל מעדיפה לעשות זאת בהסדר מדיני, אך מקדמת במקביל את המוכנות לאפשרות הצבאית.
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים אתמול הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ומפקד אוגדה 91, תת-אלוף שי קלפר. מדובר צה"ל נמסר כי הוא שוחח עם מפקדי גדודים בסדיר ובמילואים שתופסים קו בגזרה מתחילת המלחמה.
"הרמטכ"ל הביע את הערכתו הרבה לעשייתם ולהישגים המבצעיים של הכוחות", נמסר. הוא אמר להם, כך לפי הודעת דובר צה"ל: "אנחנו נחזיר את התושבים רק כשיהיה פה בטוח. זה דורש מאיתנו מקצועיות, מוכנות ואורך רוח".
פורסם לראשונה: 21:32, 01.02.24