נעמה לזימי: "מפכ"ל עציץ זו בעיה"; אלמוג כהן: "מפכ"ל הוא פקיד"
(צילום: אלכס גמבורג, שמוליק דודפור)

על רקע "חוק בן גביר" שמקדמת הממשלה המתהווה וכבר אושר בקריאה טרומית, שיעניק סמכויות חסרות תקדים על המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, ח"כ אלמוג כהן ממפלגתו של יו"ר עוצמה יהודית הגן הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet על החקיקה, ואמר כי "המפכ"ל הוא פקיד, ובכל גוף ממשלתי יש אחראי שממונה על הגוף המבצע ומתווה מדיניות". מנגד, ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה אמרה כי "תהיה פה משטרה פוליטית, זו פגיעה בדמוקרטיה".
ח"כ כהן הכחיש את הטענה שהמפכ"ל יעקב שבתאי "יהפוך לבובה" ושעל כל צעד של המשטרה יחליט איתמר בן גביר. "הפעם האחרונה שבה פקודת המשטרה תוקנה הייתה בשנות ה-70, לפני 50 שנה", הוא אמר. "אני מכיר את הארגון הזה מצוין. השינויים האלה נדרשים כדי לשמור על הדמוקרטיה ולעצור את שטף האלימות שקורה ברחובות. מה הבעיה הרי שהשר יקבע מדיניות? באופוזיציה הפסידו, אז הם נובחים".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי, היום בוועדה המיוחדת בכנסת
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
"באופוזיציה הפסידו אז הם נובחים". ח"כ כהן
(צילום: הרצל יוסף)
- המפכ"ל לא כשיר לקבל החלטות בנושא הפגנות? חקירות? פעילות מבצעית? "המפכ"ל הוא פקיד מוכשר וערכי אבל פקיד. בכל גוף ממשלתי יש אחראי שממונה על הגוף המבצע ומתווה מדיניות. לא נתערב בחקירות. אגב, עמר בר-לב הוא זה שהתערב בחקירה - בספטמבר האחרון נחשף שהוא ניסה לשחרר פעיל של 'קריים מיניסטר'. הוא שאל מדוע הוא נחקר באזהרה ולא בעדות פתוחה. זו דריסת רגל של הדמוקרטיה. הוא בעצמו אמר שהוא התערב בחקירה ועשה טעות".
- כשאתה אומר 'אנחנו נכתיב מדיניות', מה זה כן אומר ומה זה לא אומר? "זה פשוט. נגיד למפכ"ל שמהיום שוטרי הסיור יתמקדו יותר בעבירות של אלימות ובריונות. בזה נבקש יותר מיקוד. זה דבר סופר לגיטימי, מפני שהגוף האזרחי רואה את הדברים בצורה שונה. מהו תפקיד השר? לגזור סרטים? תפקידו הוא לראות את הדברים בצורה שונה, ואנחנו מבקשים את הכלים בצורה שונה. אנשים יכולים להיות רגועים. היועצים המשפטיים מביעים את עמדתם ואנחנו מכבדים אותה, אבל היועמ"שית מתנהלת בצורה פוליטית מאוד מסוימת בתקופה האחרונה. אפילו בג"ץ נתן על זה את הדעת".
על דבריו של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שבריאיון למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" אמר כי "הכיוון שבן גביר מוביל אליו הוא סכנה אדירה לביטחון האישי במדינת ישראל", כהן אמר: "האיש הזה בכלל יכול לדבר? מוטב שיסתום את פיו, הוא לא ראוי להקשבה בכלל. אני מאוד חושש שחדרו לי עם תוכנת הפגסוס שאושרה בתקופתו של אלשיך, אותה דריסת רגל בפרטיותם של אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
"בן גביר יוצר משטרה פוליטית". ח"כ נעמה לזימי
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד, ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה אמרה במשדר כי העברת הסמכויות על המשטרה לבן גביר מהווה פגיעה אנושה בדמוקרטיה. "אמרתי אתמול משהו לבן גביר על המפכ"ל בוועדה המסדרת, והתשובה שהוא נתן לי לעיני כל הוועדה הייתה 'הוא הגיע לבת מצווה של הבת שלי'. זה ממש מוכיח את מה שאנחנו אומרים - יצירת משטרה פוליטית", אמרה לזימי.
"זה לא סמכויות כדי לבצע תפקיד, אלה סמכויות מסוכנות", היא המשיכה. "יש סעיף שממש אמר שסמכויות הניהול עוברות לבן גביר, במקרים של למשל האם לחקור אירוע כזה או אחר, לאשר או לא לאשר, להפגין או לא. זה מה שאומר - משטרה פוליטית. להכפיף את המפכ"ל דה פקטו זו בעיה קשה".
עימות בן המפכ"ל שבתאי לבן גביר בוועדה המיוחדת בכנסת, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

- עמר בר לב אמר בשנה וחצי האחרונה שאין לו ממש כוח במשרד הזה. "לכן היו ועדות כמו ועדת אור וצדוק. היישום שלהן הוא חשוב, אולי צריך לשפר את החקיקה שלהן בנושא, אבל לא הכל זה לשפוך את התינוק עם המים. אני מסכימה עם בן גביר שרוצה עוד כסף לשוטרים ולהוסיף לתקנים. בזה הוא צודק, יש חוסר בשוטרים, לא נגיד על הכל 'לא', אבל הבעיה היא שהחוק מסרס את כל זכויות המפכ"ל".
"אין לי מושג מה בר-לב עשה עם מפגין כזה או לא", התייחסה לזימי לטענותיו של ח"כ כהן. "אם החוק מקנה סמכות כזאת קיצונית, אז אני לא צריכה לסמוך על טוב ליבו של בן גביר, כנות רצונו או על מה שהוא אומר. יש פה עניין עקרוני ודמוקרטי. הוא בעצם אומר שאפשר לפגוע בדמוקרטיה".
- אז מה קורה כשהדרג המדיני מכתיב את מדיניות הביטחון? "יש הבדל בין סמכויות ניהול טוטאליות לבין רפורמה כמו לאמץ את ועדת אור וליישם אותה, או ועדות אחרות שהיו, ולייצר יותר מנגנונים כדי שהשר יוכל להשפיע. אני אפילו מסכימה עם זה, זה לא משנה מי יהיה השר. מה שאני אומרת זה שלא עושים מחיקה על הכול, וצריך להפריד בין הדברים. יש דברים שאני מברכת עליהם כמו הוספת שכר ותקנים, ומה שאני מתנגדת לו זה הפיכתו של המפכ"ל לעציץ. זו בעיה".